Co znajdziesz w artykule?
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 13-go marca 2024, cena netto Pb95 spadła o 7 groszy (+5 gr tydzień wcześniej), a diesla zmniejszyła się o 9 groszy na litrze (-5 gr tydzień wcześniej). W konsekwencji ostatnich zmian, od początku marca diesel tanieje o 11 groszy, ale benzyna o tylko 1 grosz na litrze.
Licząc ceny od początku 2024 roku benzyna drożeje w hurcie o 34 grosze za litr, a cena diesla wzrosła w tym czasie o 20 groszy (bez VAT).
W skali całego 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Ropa Brent utrzymuje się w marcu w wąskim przedziale wahań
Wsparciem dla drogiej ropy pozostają problemy z naftową logistyką w rejonie Morza Czerwonego, wynikające z utrzymującego się napięcia w rejonie Bliskiego Wschodu. W skali tygodnia kończącego się 12-go marca ropa potaniała o symboliczne 0,2 usd/b do 82,5 usd/b (termin majowy kontraktu na ropę Brent). W środę jednak ropa z nawiązką odrabia straty, wracając w okolice 84 usd/b. Ropa Brent utrzymuje się w marcu w wąskim przedziale wahań: 81-85 usd/baryłkę
Rosnący w siłę złoty obniża ceny paliw w hurcie
Paliwa w hurcie taniały dzięki umocnieniu złotego do obu głównych walut. Kurs dolara wobec złotego spadł w skali tygodnia o 3 grosze do poniżej 3,92 zł za dolara w środowe popołudnie. Euro kosztuje w tym tygodniu mniej niż 4,30 zł i jest najtańsze od 4 lat.
Na stacjach paliw ceny spadły tylko symbolicznie
Według e-Petrol.pl w połowie 11-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,39 zł/l i 6,67 zł/l. Oznacza to, że cena obu paliw spadła o 2 grosze na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia LPG i Pb98 nie zmieniła się.
Ceny średnie paliw w detalu – 13-03-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,99 zł/l (0 gr/l);
• Pb95: 6,39 zł/l (-2 gr/l);
• ON: 6,67 zł/l ( -2 gr/l);
• LPG: 2,89 zł/l (0 gr/l).
Cenom paliw daleko do poziomów obiecywanych przez D. Tuska (5,19 zł/l benzyny) w kampanii wyborczej, ale na szczęście są one dużo niższe w stosunku do swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).
Jednocześnie diesel kosztuje na stacjach o prawie 6% mniej niż przed rokiem, a cena Pb95 jest o blisko 5% niższa w skali roku.
Ceny paliw w kraju:
Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:
Stacje paliw zarabiają w 2024 roku wyjątkowo dużo na sprzedaży benzyny
W 11 tygodniu 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 29 gr/l dla ON (24 gr/l tydzień wcześniej) i 19 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 15 gr/l). Dla porównania, w połowie grudnia analogiczne marże sięgały rekordowe dla 2023 roku: 68 gr/l benzyny i 40 gr/l diesla.
Nadal marże osiągane w 2024 roku ze sprzedaży benzyny (Pb95) są bardzo wysokie (w skali roku), bo zbliżone do rekordowych 25 groszy na litrze z 2020 roku.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE