wtorek, 7 maja, 2024
spot_imgspot_img

Nowa benzyna e10 – do jakich aut?

spot_img

Wkraczamy w erę zmian na rynku paliwowym. Już lada moment na stacjach pojawi w miejsce starej benzyny 95, pojawi się nowa benzyna e10.  W związku z tym, że nowe paliwo zastąpi tradycyjną benzynę, wielu kierowców zastanawia się, czy ich pojazdy są gotowe na tę nową formułę. W niniejszym artykule przyjrzymy się podstawowym różnicom między benzyną 95 a E10 oraz omówimy, do jakich rodzajów samochodów zaleca się stosowanie tej nowej benzyny, a które mogą być wykluczone z jej użytkowania. Zanim więc zatankujesz nowe paliwo E10, warto poznać, czy twój pojazd jest gotowy na tę nową generację benzyny.

Nowa benzyna e10 – do jakich aut?

Nowa benzyna e10 w Polsce- podstawowe informacje

Na różnych forach można zetknąć się z licznymi zapytaniami o wprowadzaną formę paliwa. Często pada pytanie – benzyna e10 ile oktanów. O co tu tak naprawdę chodzi? Nowa benzyna E10, zastępująca dotychczasową benzynę silnikową E5, charakteryzuje się zawartością maksymalnie 10% objętościowo bioetanolu, podczas gdy poprzednia formuła ograniczała się do 5%. To paliwo, które już od pewnego czasu zdobywa popularność na globalnym rynku, znajdując swoje zastosowanie nie tylko w Polsce, ale również w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 roku stanowi paliwo wzorcowe do testowania emisji i osiągów nowych pojazdów.

Nowa benzyna E10 w Polsce stanie się dostępna na stacjach benzynowych, stawiając nasz kraj w gronie 19 państw Unii Europejskiej, które wprowadziły to paliwo. Obecnie benzyna E10 jest dostępna m.in. w Austrii, Belgii, Niemczech, Szwecji, czy Francji, a także poza granicami UE, w Norwegii i Wielkiej Brytanii. A dlaczego w ogóle zostanie wprowadzona? Ta inicjatywa ma na celu dostosowanie Polski do standardów europejskich, ale także redukcję negatywnego wpływu sektora transportu na środowisko.

Bioetanol, stanowiący istotny składnik benzyny E10, nie jest nowością, bowiem jest już obecny w paliwach silnikowych 95 i 98. Przewiduje się, że zwiększenie jego zawartości w E10 tylko minimalnie wpłynie na zużycie paliwa, oscylując w granicach 1 do 2%. Głównym celem tych zmian jest jednak redukcja emisji szkodliwych substancji, szczególnie w obszarach miejskich, gdzie transport samochodowy jest głównym źródłem zanieczyszczeń powietrza.

Wprowadzenie nowej benzyny E10 to również krok w kierunku spełnienia unijnego celu 14% udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych.

Benzyna e10 – do jakich aut? Kompatybilność z pojazdami

Aby sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z nową benzyną E10, istnieje kilka skutecznych metod. Przede wszystkim, informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu paliwa lub uzyskać je od sprzedawcy czy producenta samochodu. W Polsce, gdzie średni wiek samochodu osobowego wynosi 14,3 roku, większość pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do stosowania benzyn E10 – wynika to z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA opracowało raport dotyczący kompatybilności samochodów różnych marek i modeli w kontekście używania benzyny E10. Warto skorzystać z tej informacji, aby potwierdzić dostosowanie swojego pojazdu do nowej benzyny. Ponadto, Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje przydatną przeglądarkę, dostępną na stronie e10.klimat.gov.pl, gdzie można sprawdzić kompatybilność samochodów danej marki z konkretnego rocznika.

Czy nowa benzyna e10 zlikwiduje benzynę 98?

Wprowadzenie nowej benzyny E10 nie oznacza likwidacji benzyny 98. W przypadku wątpliwości co do kompatybilności swojego pojazdu z nowym paliwem, zawsze istnieje możliwość bezpiecznego korzystania z benzyny E5. Format E10 zostanie zastosowany wyłącznie do benzyn 95. Benzyna E5 będzie dostępna jako benzyna 98-oktanowa „Premium”.

Jak można rozpoznać benzynę E10 podczas tankowania na stacji paliw?

Aby zidentyfikować benzynę E10 podczas tankowania, wystarczy skierować uwagę na oznaczenia na stanowiskach wydających paliwo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi informowania klientów, wszystkie dystrybutory i pistolety wydawcze benzyny E10 będą wyposażone w charakterystyczną naklejkę „E10”.

Przed przystąpieniem do tankowania, zaleca się sprawdzenie obecności tej specjalnej naklejki na danym stanowisku, co pozwoli uniknąć pomyłek i zagwarantuje, że wybrane paliwo jest zgodne z oczekiwaniami pojazdu.

Jednakże, choć naklejka „E10” stanowi pomocną wskazówkę, zawsze istotne jest potwierdzenie, czy dany pojazd może korzystać z benzyny E10 zgodnie z warunkami określonymi w instrukcji obsługi lub zaleceniami producenta.

Czy można mieszać ze sobą benzynę E10 z benzyną „Premium” 98?

W sytuacji, gdy pojazd zgodnie z deklaracją producenta jest przystosowany do stosowania benzyny silnikowej E10, kierowcy mają elastyczność w mieszaniu tego paliwa z benzyną „Premium” 98 w dowolnych proporcjach.

Jaki wpływ ma benzyna silnikowa E10 na mój samochód?

Dla pojazdów przystosowanych do zasilania benzyną silnikową E10, wprowadzenie tego paliwa nie powinno skutkować istotnymi zmianami w codziennym użytkowaniu. Szczególnie jeżeli chodzi o trwałość silnika czy jego moc, kierowcy zazwyczaj nie odczują praktycznie żadnej różnicy. Benzyna E10, charakteryzująca się wyższą zawartością bioetanolu, generuje nieco mniejszą ilość energii w porównaniu do benzyny silnikowej E5. W praktyce oznacza to możliwy niewielki wzrost zużycia paliwa, rzędu 1 do 2%. Jednakże, tę różnicę trudno jednoznacznie wyodrębnić spośród innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak styl jazdy czy ciśnienie w oponach.

Warto podkreślić, że jeśli samochód nie jest fabrycznie przystosowany do eksploatacji na benzynie E10, nie powinno się stosować tego paliwa. Tankowanie benzyny silnikowej E10 w pojazdach, które nie są dostosowane do tego typu paliwa, może prowadzić do potencjalnych uszkodzeń układu paliwowego w perspektywie średnio- i długoterminowej.

źródło: GOV

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x