piątek, 29 marca, 2024
spot_img

Wprowadzenie na rynek benzyny E10 może pomóc zagospodarować dodatkowo 0,5 mln ton kukurydzy

spot_img

Z początkiem 2023 roku krajowe stacje paliw mogą już sprzedawać benzynę z podwyższoną zawartością alkoholu, czyli E10. Dotąd sprzedawana benzyna mogła zawierać maksymalnie 5% biokomponentów (E5). Wprowadzenie nowego paliwa ma sprzyjać klimatowi, ale już niekoniecznie starszym modelom aut benzynowych (poniżej 2010 roku), których w Polsce ciągle jeździ bardzo wiele. Cena nowego paliwa musi być znacznie niższa, aby zrekompensować spadek osiągów i przezwyciężyć obawy o kondycję jednostki napędowej.  Nowy rodzaj benzyny mógłby jednak wygenerować dodatkowy popyt na kukurydzę, której mamy obecnie w nadmiarze.

17-go lutego 2023 w Ministerstwie Rolnictwa odbyło się spotkanie przedstawicieli rządu z branżą paliwową. Tematem spotkania była możliwość wdrożenia w Polsce paliw benzynowych formatu E10, a odbyło się ono z inicjatywy sekretarza stanu Janusza Kowalskiego, pełnomocnika rządu ds. transformacji energetycznej obszarów wiejskich.

Podczas rozmów zwrócono uwagę na korzyści dla rolników

Zwiększony popyt na bioetanol dzięki wprowadzeniu E10 wygeneruje dodatkowe zapotrzebowanie na zboża, głównie kukurydzę, w ilości co najmniej 500 tys. ton. Będzie to oddziaływać stabilizująco na ceny rynkowe.

Stanowisko rządu

Pełnomocnik rządu, wiceminister Janusz Kowalski zdecydowanie poparł pomysł szybkiego wprowadzenia benzyny E10. Ten kierunek rozwoju rynku biopaliw znajduje poparcie także wicepremiera, ministra rolnictwa i rozwoju Henryka Kowalczyka. Popiera go też Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które odpowiada za regulacje prawne w tym zakresie.

Ogólne korzyści z wdrożenia benzyny E10

Z doświadczeń z krajowego rynku biopaliw wynika, że wykorzystanie bioetanolu oraz estrów wytwarzanych surowców rolniczych jest najtańszym sposobem realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW), jednocześnie przynoszącym wiele korzyści gospodarczych.

Eksperci sektora biopaliw wskazują, że koszt realizacji NCW dzięki wdrożeniu E10 będzie niższy niż w przypadku braku wdrożenia E10.

Ponadto podwyższenie zawartości bioetanolu w benzynach nie będzie czynnikiem cenotwórczym benzyn, której ceny są uzależnione od bardzo wielu czynników, w tym zewnętrznych i polityki ich dostawców.

Zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego

Wzrost wykorzystania bioetanolu zwiększy także bezpieczeństwo energetyczne Polski. Stanie się tak dzięki obniżeniu importu paliw ropopochodnych, w tym benzyn. Jest to szczególnie ważne w aktualnej sytuacji geopolitycznej wynikającej z agresji Rosji na Ukrainę.

Ustalenia

Poszukując możliwie najlepszych rozwiązań dla wszystkich interesariuszy, uczestnicy spotkania zgodzili się, że w celu przygotowania sektora do wprowadzenia benzyny E10, odpowiednie decyzje, w tym zmiany legislacyjne powinny zostać podjęte jak najszybciej.

Uczestnicy spotkania

W spotkaniu w sprawie wdrożenia benzyny formatu E10 uczestniczyli:

  • Przemysław Bryksa – Dyrektor Departamentu Ropy i Paliw Transportowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
  • Jarosław Cendrowski – Aramco;
  • Przemysław Czyżewski – LOTOS PALIWA/MOL POLSKA;
  • Alan Deneka – PKN Orlen;
  • Agata Druzgała-Rusinek – BP;
  • Szczepan Jędral – PERN;
  • Łukasz Karmowski – Prezes Zarządu Związku Gorzeli Polskich;
  • Agnieszka Kowalska – LOTOS PALIWA/MOL POLSKA;
  • Jakub Kowalski – starszy specjalista, Departament Ropy i Paliw Transportowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
  • Wojciech Kotala – ekspert prawny Krajowej Izby Biopaliw;
  • Juliusz Młodecki – prezes zarządu Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku i Roślin Białkowych;
  • Elżbieta Piskorz – zastępca dyrektora w Departamencie Ropy i Paliw Transportowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
  • Przemysław Podgórski – UNIMOT Paliwa;
  • Nadia Rybczyńska – POPiHN;
  • Oliwer Sado – specjalista, Departament Ropy i Paliw Transportowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
  • Adam Stępień – dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw;
  • Joanna Sygocka – AMIC;
  • Roman Żabka – prezes Podlaskich Gorzelni SURWIN Sp. z o.o.

Źródło: MRiRW

Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x