piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Duże spadki cen mleka: hodowcy zmagają się z kryzysem rynku

spot_img

Złe wiadomości hodowców bydła mlecznego. Ceny mleka w polskich skupach ulegają znacznej obniżce, co jest wynikiem spadku zamówień na produkty mleczarskie oraz braku popytu na wybrane produkty, takie jak proszki mleczne, odtłuszczone mleko w proszku i proszki serwatkowe. W niektórych przypadkach spadki wynoszą nawet 0,50 zł/l!

Duże spadki cen mleka: hodowcy zmagają się z kryzysem rynku
zdj:pixabay

Spadki od 20 do 50 gr na litrze

Ceny mleka maleją nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach europejskich. Rynek mleczarski jest silnie powiązany na terenie całej Europy, dlatego ceny surowca są podobne we wszystkich krajach. Klienci sklepów detalicznych już odczuli obniżki cen nabiału poza naszą granicą, co jest niezwykłe w czasie silnej inflacji w Europie. W Polsce cena skupu surowego mleka spadła od 20 do 50 gr/l. Nie jest to niestety dobra informacja dla dostawców surowca i producentów mleka. 

Dobra passa się skończyła?

Co gorsza, wiele wskazuje, że niekorzystna sytuacja na rynku mleczarskim pozostanie przez cały pierwszy kwartał br.  Wpływ na nią będzie mieć wiele czynników, w tym popyt na rynku chińskim, ceny na aukcjach Global Dairy Trade oraz sytuacja na rynku europejskim. Nadpodaż surowca z Europy Zachodniej powoduje, że surowiec jest tańszy i chętniej skupowany przez przetwórców mleka, nawet przez brytyjskie mleczarnie. W ostatnich latach ceny mleka wzrosły w wyniku inflacji i spekulacji, a największe zmiany obserwowano w pierwszej połowie 2022 roku. Mimo słabszej koniunktury, ceny wzrastały wówczas bardzo dynamicznie. Nadmuchana bańka w końcu pękła.

Obecna sytuacja na rynku mleka jest także wynikiem rezygnacji tzw. “teczkowych podmiotów skupowych”, czyli skupu na żądanie. Z powodu spadku zapotrzebowania na surowiec za granicą, polskie firmy w następstwie tego proponują niskie ceny w wysokości 1,3 zł za litr. Niestety taka kolej rzeczy będzie się wiązała z upadkiem wielu gospodarstw.

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x