niedziela, 9 marca, 2025

Na stacjach paliw ceny średnie spadły o ok. 10 groszy na litrze od początku lutego

spot_imgspot_img

Od kilku tygodni na krajowych stacjach paliw widoczny jest lekki trend spadkowy. W efekcie od początku lutego średnie ceny dwóch głównych paliw obniżyły się o ok. 10 groszy na litrze. Spadek cen wyświetlanych na dystrybutorach jest skutkiem niższych cen w hurcie, które to ceny niemrawo reagują na spadki na rynku ropy i wyjątkowo mocnego złotego.

Niestety, dla kierowców, większość stacji paliw (śladem tych należących do PKN Orlen) przyzwyczaiła się do wysokich marż detalicznych, jakie obserwowane były w 2024 roku.

Aktualne ceny na stacjach paliw

Według e-Petrol.pl w połowie 9-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,11 i 6,27 zł/l. Oznacza to, że cena obu paliw spadła o 2 grosze na litrze w skali tygodnia. Także cena średnia autogazu obniżyła się o 2 grosze w minionym tygodniu i wyniosła 3,19 zł/l.

Cena średnia paliw w detalu: 26-02-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,89 zł/l ( 0 gr/l);
• Pb95: 6,11 zł/l (-2 gr/l);

• ON: 6,27 zł/l (-2 gr/l);
• LPG: 3,19 zł/l (-2 gr/l).

Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).

Aktualnie ceny obu głównych paliw są również niższe niż przed rokiem o 32-42 gr/l w detalu i 42-47 groszy na litrze w hurcie.

Ceny paliw – zmiany w skali roku (tabela)

W hurcie paliwa taniały w ostatnim tygodniu

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 26-go lutego 2025, cena netto litra Pb95 spadła o 5 groszy (-7 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,665 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 4 grosze (-7 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,899 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) wzrosła do 29 groszy z 28 groszy tydzień wcześniej.

Od początku 2025 roku benzyna 95 i ON w hurcie tanieją odpowiednio o 4 grosze i 1 grosz na litrze.

Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku

2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).

Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN

Ropa jest najtańsza od grudnia minionego roku

Notowania ropy Brent mocno spadają w ostatnich dniach po 3-tygodniowym okresie stabilizacji w trendzie bocznym w zakresie 74 – 77 usd/b. W tym tygodniu ceny ropy Brent ruszyły w dół w kierunku 72 usd/b w reakcji na zapowiedzi Trumpa o zniesieniu restrykcji na Rosję.

W środowe popołudnie (26.02.2025) ropa Brent kosztuje ok. 72,3 usd/b, czyli aż o 3,4 dolara  (5%) mniej niż tydzień wcześniej.

Wcześniej notowania giełdowe ropy rosły gwałtownie w III dekadzie grudnia i I połowie stycznia. W konsekwencji ropa Brent przekroczyła 15-go stycznia 82 usd/b i była najdroższa od lipca 2024 roku. Wzrostom notowań surowca sprzyjało większe od wymaganego ograniczenie produkcji przez kraje OPEC+, w tym Rosję w grudniu i nałożenie przez USA nowych ograniczeń na rosyjskie dostawy i firmy międzynarodowe pracujące dla rosyjskiego sektora wydobywczego. Ceny surowca zaczęły jednak spadać w miarę zbliżania się do zaprzysiężenia Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, a po zaprzysiężeniu tempo spadków przyspieszyło. Już wcześniej Trump zapowiadał zmianę nastawienia do polityki wydobycia i eksportu surowców energetycznych. W ostatnich dniach spadkowo na ceny ropy wpływają rozmowy pokojowe na linii USA-Rosja i USA-Ukraina oraz zapowiedzi zniesienia amerykańskich sankcji nałożonych na Rosję.

Złoty umacnia się do dolara i euro

Jeszcze 13.01.2025 kurs dolar/złoty notowany był najwyżej od ponad roku – 4,170 zł za dolara. Kolejne tygodnie przyniosły jednak duży spadek poniżej 3,97 złotego za dolara – 17-go lutego. Dzisiaj (26.02.2025) dolar kosztuje już tylko nieco ponad 3,93 złotego. Wpływa to na tańsze zakupy surowca i paliw gotowych.

Wahania kursu USD/PLN zależą najmocniej od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.

Złoty pozostaje silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami w najbliższych miesiącach. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która ostatnio mocno wzrosła.

Dodatkowo popytowi na polskie aktywa (obligacje i akcje) pomaga zbliżająca się perspektywa zakończenia wojny Rosji z Ukrainą.

Polska waluta umacnia się również wobec euro, ustalając coraz to nowe wieloletnie minima. W ostatnich dniach kurs eur/pln spadł poniżej 4,14 zł za euro – najniżej od 7 lat.

W tym roku marże stacji paliw ze sprzedaży benzyny wyprzedzają średnią 5-letnią

W połowie 9 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 19 groszy/l dla ON (+1 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 35 groszy na litrze (+2 grosze w skali tygodnia).

Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski (patrz wykres). W ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży benzyny i ON wzrosły. Warto zauważyć, że uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny przekracza w 2025 roku już o 5 groszy/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l). Uśredniona marża modelowa na sprzedaży ON (14 gr/l) pozostaje jeszcze w tyle o 3 grosze za średnią 5-letnią (17 gr/l). 

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x