W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 26-go kwietnia 2023, cena netto benzyny 95-oktanów spadła o 23 grosze za litr (-7 groszy tydzień wcześniej), a diesla o 21 groszy na litrze (-14 groszy tydzień wcześniej).
Od początku 2023 benzyna w hurcie tanieje o skromne 8 gr/l (Pb95), ale diesel potaniał w tym czasie o 89 groszy (bez VAT).
Tym razem tygodniowy spadek cen paliw w hurcie wynika z przecen na rynku ropy i umocnienia złotego. Notowania giełdowe ropy Brent osiągnęły 2,5 miesięczny szczyt 87,5 usd/b na sesji z 12-go kwietnia. Od tego czasu wyceny spadły do 80 usd/b w środowe (26.04.2023) popołudnie. Skokowe wybicie notowań na początku kwietnia wynikało z decyzji obniżenia wydobycia przez OPEC i Rosję. Obecna fala spadkowa jest konsekwencją rosnących obaw o skutki spowolnienia gospodarczego, a w niektórych krajach recesji.
Na szczęście dla kierowców polski złoty jest ostatnio masowo kupowany przez inwestorów zagranicznych. Stąd od ponad miesiąca obserwowany jest gwałtowny spadek kursu dolara i euro. W środę dolar wyceniany jest na ok. 4,15 zł – najniżej od 15 miesięcy! Euro kosztuje poniżej 4,60 złotego i jest najtańsze od połowy 2022 roku.
Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.
Ceny na stacjach paliw
Według e-Petrol w połowie 17-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,72 zł/l i 6,49 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki spadła o 10 groszy, a ON potaniał aż o 22 grosze za litr w skali tygodnia. Jest to czwarty tydzień z rzędu, kiedy cena średnia diesla jest niższa od ceny benzyny. Ostatnio taka sytuacja miała miejsce w lipcu ubiegłego roku. W skali całej UE odwrócenie relacji cenowych dwóch najważniejszych paliw nastąpiło już w połowie marca.
Ceny średnie paliw w detalu: 26-04-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,32 zł/l ( -10 gr/l);
• Pb95: 6,72 zł/l ( -10 gr/l);
• ON: 6,49 zł/l ( -22 gr/l);
• LPG: 3,09 zł/l ( 0 gr/l).
Ceny paliw na wykresie
Cena diesla pozostaje w kwietniu w silnym trendzie spadkowy, do którego dołączyła w ostatnim tygodniu benzyna. Ceny paliw są aktualnie dużo niższe w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca), a diesel kosztuje 10%-15% mniej niż przed rokiem. Jednak porównywanie cen w skali 12 miesięcy ma teraz niewielki sens, ponieważ rok temu byliśmy na początku wojny na Ukrainie (ceny wystrzeliły w górę).
Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:
Lepszym porównaniem jest pokazanie zmiany w stosunku do okresu sprzed wybuchu konfliktu.
Okazuje się, że na stacjach ciągle płacimy z dwa główne paliwa o 1,1-1,4 zł/l więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. Częściowo winny jest temu kurs USD/PLN, który był wtedy o ponad 15 groszy niższy (poniżej 4,0 zł), ale powinien to z nawiązką zrekompensować około 15% spadek notowań ropy Brent w okresie 20.02.2022 – 25.04.2023.
W połowie 17-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 24 gr/l (30 gr/l – tydzień wcześniej) i 33 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej 23 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Ceny paliw w Unii Europejskiej (na 17.04.2023):
Dane KE pokazują, że w Polsce są jedne z najniższych cen diesla i benzyny w całej UE.