Co znajdziesz w artykule?
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy w ramach projektu USAID planowana jest budowa nowego terminalu cargo, utworzenie dodatkowych pasów dla transportu towarowego, autobusowego i samochodowego, a także budowa zaplecza administracyjno-inżynierskiego na punkcie kontrolnym Jagodzin.
Przejście graniczne Jagodzin-Dorohusk jest największe na Ukrainie
„Przejście graniczne Jagodzin-Dorohusk jest największe na Ukrainie i w związku z tym odgrywa strategiczną rolę w eksporcie i imporcie towarów między Ukrainą a Unią Europejską. Codziennie może przez nie przejeżdżać ponad 600 ciężarówek tylko w drodze na wyjazd z Ukrainy, Jednak nawet ta pojemność nie jest wystarczająca, biorąc pod uwagę, że potrzeby są znacznie większe, szczególnie w sezonie eksportowym.
Celem jest, aby każda ciężarówka mogła zaplanować swój wyjazd online na kilka dni przed wyjazdem. Oczekujemy, że po realizacji przedstawionego projekt podwoi się przepustowość „Jagodiny” i bezpośrednio wpłynie na rozwój jej handlu” – podkreślił Serhij Derkach, wiceminister rozwoju społeczności, terytoriów i infrastruktury.
W odnowionym obszarze terminala i nowym terminalu cargo znajdą się dobrze oświetlone ciągi komunikacyjne, wydzielone zaplecze sanitarne oraz specjalne strefy dla kobiet z dziećmi i osób niepełnosprawnych, co zwiększy bezpieczeństwo i komfort wszystkich odwiedzających zgodnie z międzynarodowymi standardami. Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca sierpnia 2025 roku.
W planie jest budowa nowego mostu
Ponadto USAID Project i Miyamoto Ukraine opracowują studium wykonalności (FEA) budowy nowego mostu, które rząd Ukrainy planuje wdrożyć w ramach unijnego programu „Łącząc Europę Facility-2” (CEF-2). Zakończenie studium wykonalności planowane jest do października 2024 roku.
Timothy Madigan, dyrektor projektu USAID, zauważył: „Punkt kontrolny Jagodzin-Dorohusk jest strategicznie ważnym punktem kontrolnym dla Ukrainy. Wierzymy, że zmodernizowana infrastruktura umożliwi wdrożenie nowoczesnych procesów kontrolnych w oparciu o technologie elektroniczne i zautomatyzowane zarządzanie ruchem, co może zwiększyć przepustowość samochodów ciężarowych o około 88,2%, a autobusów o 100%.
Aktualnie punkt kontrolny „Jagodzin – Dorohusk” obsługuje 680 ciężarówek i 50 autobusów dziennie
Dziś punkt kontrolny „Jagodzin – Dorohusk” obsługuje dziennie 680 ciężarówek i 50 autobusów. Samochody osobowe obecnie nie przejeżdżają przez punkt kontrolny ze względu na ograniczoną przepustowość i pierwszeństwo dla transportu towarowego.
Po modernizacji przepustowość przejścia podwoi się
Po otwarciu nowego terminalu cargo i możliwości zorganizowania do 20 pasów dla ciężarówek, 12 dla samochodów osobowych i 4 dla autobusów, przepustowość może wzrosnąć do 1280 ciężarówek, 100 autobusów i 1000 samochodów osobowych dziennie. Dzięki tym usprawnieniom punkt kontrolny będzie mógł przyjąć rocznie do 3,5 mln osób, 242 000 samochodów, 331 200 jednostek ładunkowych i 31 050 autobusów, co znacząco przyczyni się do eksportu i ożywienia gospodarczego Ukrainy.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy