W cenniku hurtowym PKN Orlen, w skali tygodnia kończącego się 11-go stycznia 2023, cena netto benzyny 95-oktanów spadła o 9 groszy, a diesel potaniał o 10 groszy na litrze (bez VAT). Niestety na stacjach paliw spadek cen był prawie niezauważalny.
Znacznie niższe ceny hurtowe (w skali tygodnia) wynikają z przecen na rynku ropy. Na szczęście dla kierowców początek nowego roku przyniósł duże spadki cen ropy (po wybiciu w końcówce roku) przy w miarę stabilnych notowaniach dolara i euro. Niestety w ostatnich dniach ropa powoli odrabia straty po tym jak Chiny zniosły obostrzenia covidowe. Kierowcom sprzyja jednak spadek kursu dolara na rynku walutowym.
Najmocniejszy od wielu miesięcy złoty w stosunku do dolara jest korzystny dla kierowców. Kurs USD/PLN spadł w środę (11.01.2023) w okolice 4,60 i jest najniższy od połowy 2022 roku. Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importuje aż 30% diesla i 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.
Z początkiem stycznia przywrócona została stawka VAT na paliwa do wysokości 23% (8% wcześniej). 31-go grudnia 2022 PKN Orlen obniżył olbrzymie marże rafineryjne, a przez to ceny w hurcie o 70-80 groszy. W mediach ciągle trwa dyskusja w sprawie kontrowersyjnego zachowania Orlenu w ostatnich dwóch miesiącach ubiegłego roku.
Przypomnę tylko, że krajowy koncern nie obniżał cen hurtowych w listopadzie i do połowy grudnia, gdy sytuacja rynkowa na to pozwalała, po to by nie podnosić cen na stacjach w nowym roku (powrót stawki VAT do poziomu 23%). Zapewne odwrotne działanie Orlenu, a stąd skokowa podwyżka cen na stacjach (o blisko 1 zł/l) z początkiem stycznia i olbrzymie kolejki wcześniej (kupowanie na zapas) krytykowane byłoby równie mocno.
Ceny dzienne paliw w hurcie (OKN Orlen):
Ceny na stacjach paliw:
Według e-Petrol w połowie 2-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,56 zł/l i 7,68 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki i ON spadła o symboliczny 1 grosz za litr. W tym samym czasie LPG podrożał aż o 10 groszy na litrze (+12 gr/l – tydzień wcześniej).
Ceny średnie paliw w detalu: 11-01-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,39 zł/l (+2 gr/l);
• Pb95: 6,56 zł/l (-1 gr/l);
• ON: 7,68 zł/l (-1 gr/l);
• LPG: 3,13 zł/l (+10 gr/l).
W hurcie różnica ceny diesla i Pb95 sięga 1,15 zł/l. W detalu ciągle wynosi ona średnio 1,12 zł/l. Oznacza to większe teraz marże stacji paliw ze sprzedaży Pb95 w stosunku do ON.
W połowie 2-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 27 gr/l, a dla Pb95 – 29 gr/l. Stosunkowo wysokie marże sprawiają, że opłaci się szukać tych tańszych stacji. Warto mieć świadomość, że o poziomie marż detalicznych decyduje państwowy Orlen, który od listopada utrzymywał także wysokie marże detaliczne, chcąc uniknąć skokowej podwyżki cen paliw po nowym roku.
Jednocześnie trzeba obiektywnie zauważyć, że w skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Średniotygodniowe ceny paliw w kraju:
Dla porównania notowania ropy Brent na tle zmian kursu usd/pln:
Zmiany cen paliw w skali roku:
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: www.epetrol.pl, PKN Orlen, barchart.com