Co znajdziesz w artykule?
Od kilku tygodni na krajowych stacjach paliw widoczny jest delikatny trend spadkowy. W efekcie średnia cena detaliczna benzyny już przed tygodniem spadła poniżej 6,0 zł/l (pierwszy raz w tym roku). Ostatni tydzień przyniósł już tylko symboliczny spadek ceny średniej tego paliwa. Więcej zadowolenia mogą mieć posiadacze diesla, który potaniał średnio o 5 groszy w skali tygodnia.
Niższe ceny na stacjach są opóźnioną reakcją na wcześniejsze korekty w dół w cennikach hurtowych. Te zaś były efektem spadku notowań ropy do poziomu najniższego od wielu miesięcy przy dużym umocnieniu złotego do dolara.
Kierowcy mogliby płacić znacznie mniej, ale większość stacji paliw przyzwyczaiła się do rekordowych marż detalicznych, jakie obserwowane były w 2024 roku. Poziom marż detalicznych dyktuje na rynkach lokalnych największa sieć, czyli państwowy PKN Orlen.
Aktualne ceny na stacjach paliw
Według e-Petrol.pl w połowie 12-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,98 i 6,12 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej benzyny spadła o 1 grosza, a diesel potaniał o 5 groszy na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia autogazu obniżyła się o 2 grosze do 3,15 zł/l.
Cena średnia paliw w detalu: 19-03-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,79 zł/l (-1 gr/l);
• Pb95: 5,98 zł/l (-1 gr/l);
• ON: 6,12 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 3,12 zł/l (-2 gr/l).
Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).
Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 45-57 gr/l w detalu i 77-87 groszy na litrze w hurcie.
Ceny paliw – zmiany w skali roku (tabela)
W hurcie ceny dwóch głównych paliw zmieniały się w różnych kierunkach
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 19-go marca 2025, cena netto litra Pb95 wzrosła o 7 groszy (-15 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,493 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 4 grosze (-15 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,658 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) spadła do 20 groszy (benzyna jest tańsza) z 33 groszy tydzień wcześniej.
Od początku 2025 roku benzyna 95 i ON w hurcie tanieją odpowiednio o 21 i 25 groszy na litrze. Dla porównania, średnia cena ON wzrosła na stacjach paliw o 1 gr/l, a Pb95 tanieje tylko o 6 groszy za litr od początku tego roku.
Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku
2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).
Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN
Ropa od tygodnia oscyluje w pobliżu wielomiesięcznych minimów
Notowania ropy Brent mocno spadały od trzeciej dekady lutego osiągając 5-go marca 6-miesięczny dołek (ok. 69 usd/b). Od tamtej pory wyceny kontraktu na ropę Brent konsolidują się wokół poziomu 70 usd/b. W środowy wieczór (19.03.2025) ropa Brent kosztuje ok. 70,4 usd/b, czyli 0,5 usd niżej niż przed tygodniem.
Jeszcze w połowie stycznia ceny ropy notowały 6-miesięczne szczyt, ale ceny surowca zaczęły spadać w miarę zbliżania się do zaprzysiężenia Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, a po zaprzysiężeniu tempo spadków przyspieszyło. Już wcześniej Trump zapowiadał zmianę nastawienia do polityki wydobycia i eksportu surowców energetycznych. W ostatnich dniach spadkowo na ceny ropy wpływają deklaracje kartelu OPEC o zwiększeniu wydobycia surowca, ale też rozmowy pokojowe na linii USA-Rosja i USA-Ukraina oraz zapowiedzi zniesienia amerykańskich sankcji nałożonych na Rosję. Z drugiej strony wzrostowo na ceny oddziałują ostatnie działania zbrojne USA w stosunku do bojowników Huti w Jemenie. Mimo to Huti zapowiadają, że będą nadal atakować statki na Morzu Czerwonym tak długo, jak długo Izrael będzie utrzymywał blokadę Strefy Gazy.
Złoty pozostaje mocny do dolara i euro
Jeszcze 28.02.2025 kurs dolar/złoty przekraczał 4,04 złotego, a w połowie stycznia dolar kosztował nawet 4,17 złotego. Kilka pierwszych dni marca przyniosło, niespotykane od lat, załamanie kursu dolara do euro, a przy okazji również do złotego. Dzisiaj (19.03.2025) dolar kosztuje już tylko nieco niespełna 3,84 złotego. Wpływa to na tańsze zakupy surowca i paliw gotowych.
Wahania kursu USD/PLN zależą najmocniej od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.
Złoty pozostaje silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami w najbliższych miesiącach. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która pozostaje wysoka.
Dodatkowo popytowi na polskie aktywa (obligacje i akcje) pomagają perspektywy zakończenia wojny Rosji z Ukrainą.
W tym roku marże stacji paliw ze sprzedaży benzyny wzrosły już do rekordowego poziomu
W połowie 12 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 40 groszy/l dla ON (-1 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 47 grosze na litrze (-3 grosze w skali tygodnia).
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży benzyny i ON mocno wzrosły. W konsekwencji uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny (33 gr/l) przekracza w 2025 roku o 3 grosze/l średnią marżę z rekordowego 2024 roku i o 12 gr/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l). Uśredniona marża modelowa na sprzedaży ON (20 gr/l) przekracza o 3 grosze średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l, ale jest równocześnie o 4 grosze niższa od rekordu z 2024 roku (patrz wykres).
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com