Co znajdziesz w artykule?
Obniżenie wydobycia ropy przez kraje zrzeszone w kartelu OPEC+Rosja, ale głównie przez Arabię Saudyjską, ciągnie w górę wyceny surowca na giełdach. Dodatkowym wsparciem dla cen jest rosnące ryzyko ataków na rosyjskie tankowce na Morzu Czarnym. Na szczęście tempo zwyżek notowań ropy hamowane jest przez spowolnienie w światowej, w tym chińskiej, gospodarce i utrzymujące się na wysokim poziomie stopy procentowe.
W cenniku hurtowym PKN Orlen, w skali tygodnia kończącego się 9-go sierpnia 2023, cena netto benzyny 95-oktanów spadła o 7 groszy (+4 grosze tydzień wcześniej), a diesla obniżyła się o 3 grosze na litrze (+6 groszy tydzień wcześniej). Na stacjach podwyżki były nadal widoczne, ponieważ w lipcu ceny hurtowe obu paliw wzrosły odpowiednio o ponad 30 groszy. W tym czasie ceny na stacjach rosły dużo wolniej, a marże ze sprzedaży detalicznej spadły do poziomu ujemnego.
Także od początku 2023 benzyna w hurcie drożeje o 7 gr/l (Pb95), ale diesel traci jeszcze w tym czasie 74 gr za litr (bez VAT).
Tym razem hurtowe ceny obu paliw minimalnie spadły w skali tygodnia, przy dużych wahaniach notowań dolara i utrzymywaniu się trendu wzrostowego na rynku ropy.
Notowania giełdowe ropy Brent sięgały 83 usd/b przed tygodniem, by wzrosnąć do blisko 87,5 usd/b na zamknięciu środowej sesji (09.08.2023). Obserwowane poziomy cen są najwyższe od połowy kwietnia tego roku, a notowania surowca wybiły się w górę z szerokiego trendu bocznego (67-75 usd/b w cenach zamknięcia), w którym ropa Brent pozostawała od pierwszych dni maja do 10-lipca. Ceny surowca rosną przez ograniczenie wydobycia ropy przez kartel OPEC+, a szczególnie przez Arabię Saudyjską. Do tej pory obawy o przyszły popyt na surowiec i możliwość dalszych podwyżek stóp procentowych w USA i Europie ograniczały podwyżki.
Wycena dolara wahała się w minionym tygodniu w zakresie 4,02 – 4,08 PLN. W skali analizowanego tygodnia złoty osłabił się do dolara o symboliczne 0,5 grosza.
Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.
Ceny na stacjach paliw
Według e-Petrol.pl w połowie 22-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,63 zł/l i 6,44 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki i ON wzrosła o 2 grosze na litrze w skali tygodnia. W tym samym czasie cena średnia LPG pozostała na niezmienionym poziomie 2,79 zł/l. Są to oficjalne cenniki, od których można uzyskać jednak duże upusty wakacyjne.
Od początku lipca sieci stacji paliw stosują rabaty rzędu kilkudziesięciu groszy (-30 gr/l w sieci Orlen), a to sprawia, że rzeczywiste ceny paliw są znacznie niższe. Jednocześnie większość małych, prywatnych stacji obniżyło mocno ceny (zwykle o wielkość rabatu), by konkurować z dużymi sieciami stacji.
Ceny średnie paliw w detalu: 09-08-2023 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,12 zł/l (+1 gr/l);
• Pb95: 6,63 zł/l (+2 gr/l);
• ON: 6,44 zł/l (+2 gr/l);
• LPG: 2,79 zł/l (0 gr/l).
Ceny paliw w hurcie systematycznie rosną od początku lipca, a to przekłada się na coraz niższe marże stacji paliw (wręcz ujemne). W konsekwencji potentaci na rynku (np. PKN Orlen) zaczęli podnosić ceny na swoich stacjach. Diesel w ostatnich tygodniach podrożał z 6,11 w połowie czerwca do 6,44 teraz, a jego cena jest najwyższa od początku końca kwietnia tego roku. Benzyna 95 podrożała o 14 groszy w ciągu 3 ostatnich tygodni po dłuższej stabilizacji w okolicy 6,50 zł/l.
Ceny paliw w kraju w ujęciu tygodniowym:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Na szczęście dla kierowców, ceny paliw są aktualnie dużo niższe w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie paliwa kosztują na stacjach o 3-10% mniej niż przed rokiem, ale cena hurtowa Pb95 jest już wyższa niż rok temu.
Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:
Lepszym porównaniem jest pokazanie aktualnej ceny paliw w stosunku do okresu sprzed wybuchu wojny na Ukrainie.
Okazuje się, że na stacjach ciągle płacimy z dwa główne paliwa o średnio 1,32 zł/l (Pb-95) i 1,08 zł/l (ON) więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. W niewielkim stopniu winny jest temu kurs USD/PLN, który był wtedy o kilka groszy niższy (ok. 4,0 zł), ale powinny to z nawiązką zrekompensować ciągle o ciągle 6% niższe notowania ropy Brent (w okresie 20.02.2022 – 09.08.2023).
Marże stacji paliw są bardzo niskie, chociaż wzrosły w ostatnim tygodniu
W połowie 32-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 1 gr/l (-2 gr/l tydzień wcześniej) i 6 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej był to minus 1 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Od początku 2023 roku analogiczna marża średnia stacji paliw wynosi 16 groszy/l dla benzyny 95-oktanów i 15 gr/l dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku zbliżona do średniej wieloletniej, to w przypadku ON jest ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
Modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym
Ceny paliw w Unii Europejskiej na 07.08.2023 (w euro za litr):
Polska ma na początku sierpnia jeden z najniższych cen detalicznych obu głównych paliw.
Średnie ceny detaliczne oleju napędowego na mapie UE:
Ceny detaliczne Pb-95 na mapie UE:
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE