Co znajdziesz w artykule?
Rekordowe w tym roku marże stacji paliw sprawiają, że ceny bardzo mocno różnią się między poszczególnymi stacjami. Zatem kierowcy mogą dużo oszczędzić, szukając tych najtańszych stacji. Ceny paliw na najdroższych i najtańszych stacjach często różnią się o 10% i więcej. Dodatkowo widoczne są też spore różnice cen w poszczególnych województwach. Nie sposób zauważyć, że stacje należące do PKN Orlen wyznaczają w tym roku górne pułapy cen.
Tankując na przypadkowej stacji musimy najczęściej zapłacić nieco poniżej 6 zł za popularną benzynę 95 oktanów, ale diesel kosztuje zwykle o 10-20 groszy więcej. Różnica ta nie powinna dziwić, ponieważ w hurcie ON jest o ponad 20 groszy droższy od wspomnianej benzyny. Jednak szukając tańszych stacji zapłacimy znacznie poniżej 6 zł/litr ON, i jeszcze mniej za benzynę 95 oktanów.
O ile ceny paliw (benzyna i diesel) rosły tylko delikatnie w listopadzie i I połowie grudnia, to mocno LPG ma za sobą olbrzymie wzrosty cen. Wynika to z faktu, że hurtownicy musieli przestawić się na dostawy z kierunku wschodniego (Białoruś) na zachodni, przy jednoczesnym skokowym osłabieniu złotego.
Benzyna droższa w hurcie w skali tygodnia
Hurtowe ceny paliw PKN Orlen – W skali tygodnia kończącego się 19-go grudnia 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 5 groszy (1 grosz tydzień wcześniej) i sięga 4,678 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 6 groszy (-3 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,867 zł/l (bez VAT).
Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 wzrosła do 23 groszy na litrze (z VAT) – cennik z 19.12.2024 z 21 groszy tydzień wcześniej.
W skali grudnia benzyna 95 drożeje w hurcie o 5 groszy, ale diesel tanieje o 1 grosz na litrze.
Od początku 2024 roku benzyna w hurcie jest tańsza o 3 gr/l (Pb95). Jednocześnie o 10 groszy tańszy jest również diesel (bez VAT).
Notowania ropy pozostają stabilne, a zmienność słabnie
Od połowy października notowania ropy Brent oscylują wokół 73 usd/b, a skala zmienności powoli się obniża. W czwartkowe popołudnie (19.12.2024) kontrakt najbliższy na ropę Brent wyceniany jest na 72,9 usd/b, czyli o tylko 0,5 usd/b poniżej zamknięcia sprzed tygodnia.
W listopadzie i grudniu dominującym czynnikiem dla cen surowców, w tym ropy, jest wzrost wartości dolara w stosunku do głównych walut po wygranych wyborach prezydenckich przez Donalda Trumpa. W środę 18-go grudnia FED dokonał kolejnej obniżki stóp procentowych w USA, ale jej skala była minimalna i w efekcie umocniła dolara umocniła dolara względem euro poniżej 1,04 dolara za euro na zamknięciu środowej sesji. Najdroższy od blisko 2 lat dolar wywiera presję spadkową na surowce (też ropę) wyceniane najczęściej w usd.
W USA panuje przekonanie, że nowy prezydent będzie w stanie w większym niż dotychczas stopniu kontrolować przepływy energii (też ropy) i jej ceny. Z drugiej strony OPEC+ stara się podnosić ceny surowca poprzez sterowanie podażą z krajów należących do kartelu.
Na spotkaniu z 5.12.2024 kartel przedłużył cięcia produkcji o dodatkowe 3 miesiące do kwietnia 2025 r. Oczekiwana decyzja nie pozwoliła baryłce ropy Brent wyjść poza przedział 71–74 USD w którym cena pozostaje w grudniu.
Spadkowo na ceny wpływała też słabnąca gospodarka Chin. Także rozejm między Izraelem a wspieranym przez Iran Hezbollahem mocno obniżył zmienność na rynku ropy.
Niestety dla kierowców złoty ciągle pozostaje słaby
Notowania USD/PLN w czwartek (19-go grudnia) wahają się w szerokim zakresie 4,08 – 4,12 zł za dolara. Złotówka zaczyna się dzisiaj umacniać w stronę 4,08 zł za usd w ślad za korektą wzrostową na rynku eurodolara. Przed środowym wybiciem w górę kurs usd/pln pozostawał w przedziale wahań 4,033 – 4,085 złotego za dolara. Wcześniej, bo 22 listopada kurs usd/pln ustanowił roczny szczyt powyżej 4,16 zł/usd. Warto przypomnieć, że złoty osłabiał się od października (w większym stopniu do dolara), gdy rynek oczekiwał, że Donald Trump wygra wybory, a później dalsze osłabienie złotego nastąpiło po zrealizowaniu się tego scenariusza.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut (wtorek i środa) i na odwrót. Eurodolar oscyluje od już od trzech tygodni wokół 1,05 usd za euro. Osłabieniu euro sprzyjają ostatnie cięcia stóp procentowych przez Europejski Bank Centralny (łącznie o 1%) oraz kłopoty gospodarcze i polityczne w Niemczech. FED podjął w środę (18.12.2024) decyzję o kolejnym cięciu stóp procentowych. Tym razem obniżka była symboliczna i wyniosła 0,25 pkt. procentowego.
Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien odzyskiwać straty, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki). Do tego, do Polski wpływają kolejne transze euro w ramach wypłat środków z KPO, które są wymieniane na złotówki. Oczywiście warunkiem dużego umacniania złotówki jest zatrzymanie spadków euro/dolara.
Na stacjach ceny paliw spadły w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl w połowie 51-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,99 i 6,06 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny spadła o 7 groszy, a diesla o 5 groszy na litrze w skali tygodnia.
Aktualne ceny paliw na stacjach paliw
Cena średnia paliw w detalu: 18-12-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,79 zł/l (-2 gr/l);
• Pb95: 5,99 zł/l (-7 gr/l);
• ON: 6,09 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 3,15 zł/l (-3 gr/l).
Po ostatnich zmianach ceny obu głównych paliw są tańsze niż przed rokiem o 32-38 gr/l w detalu i ON o 14 gr/l w hurcie. Jednak cena hurtowa E95 jest nieco wyższa niż rok temu (tabela poniżej).
Ceny paliw – zmiany w skali roku (tabela)
Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent(usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN
Marże modelowe stacji paliw są rekordowe w skali roku
W połowie 51 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do 20 gr/l dla ON (-7 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) obniżyła się do 32 groszy na litrze z 39 groszy tydzień wcześniej.
W tym roku uśredniona marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) jest o 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (25,4 gr/l) przewyższa o blisko 2 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com