Komunikat ukraińskiego ministerstwa infrastruktury z 16-go marca informuje, że umowa z UE o liberalizacji drogowego transportu towarów została przedłużona do 30 czerwca 2024 r. Dokument, który został podpisany w czerwcu 2022 r., znosi konieczność uzyskiwania przez ukraińskich przewoźników odpowiednich zezwoleń na przewozy dwustronne i tranzytowe do krajów UE.
Odpowiednie porozumienie osiągnięto podczas pierwszego posiedzenia Wspólnego Komitetu Umowy w sprawie przewozu towarów transportem drogowym.
„W ciągu pierwszego roku umowa dowiodła swojej praktycznej skuteczności. W okresie jej obowiązywania wolumen przewozów drogowych towarów w ruchu dwukierunkowym i tranzytowym wzrósł o ponad 50%.
A to daleko od granicy naszego wzrostu. Wspólnie z europejskimi partnerami rozwijamy obecnie niezbędną infrastrukturę logistyczną na granicy. W szczególności od początku inwazji na pełną skalę otwarto 2 nowe przejścia graniczne na granicy z Rumunią, a także punkt kontrolny tymczasowej infrastruktury przejazdu pustych pojazdów ciężarowych na granicy z Polską. Ponadto zwiększono przepustowość punktu Kraków – Korczowa oraz usprawniono pracę punktu Jagodzin – Dorohusk na granicy z Polską.
Takie projekty pomagają nie tylko wesprzeć ukraińską gospodarkę i znaleźć rozwiązania logistyczne dla eksporterów. Skuteczne wdrożenie „transportowego ruchu bezwizowego” przybliża nas do naszego głównego celu polityki zagranicznej – uzyskania członkostwa w UE – powiedział Ołeksandr Kubrakow, wicepremier ds. odbudowy Ukrainy – minister rozwoju społeczności, terytoriów i infrastruktury.
Po podpisaniu Porozumienia w czerwcu 2022 r. liczba przewoźników przekraczających granicę z UE wzrosła o 53% w stosunku do analogicznego okresu w 2021 r., a liczba przekroczeń wzrosła o 43%.
Umowa upraszcza również procedurę uznawania praw jazdy. Ukraina i UE zwolniły posiadaczy praw jazdy wydanych przez jedną ze stron z wymogu posiadania międzynarodowego prawa jazdy.
Przypominamy, że Umowa o drogowym przewozie ładunków została podpisana 29 czerwca 2022 roku. Pozwoliło to uniknąć spowolnienia eksportu ukraińskich produktów przez samochodowe punkty kontrolne.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy