Co znajdziesz w artykule?
ZETOR wkracza w 2025 rok z nowym ciągnikiem Seria 6 – połączeniem innowacyjnych technologii, wyjątkowej wydajności i komfortu. To maszyna stworzona dla rolników, którzy oczekują niezawodności i najwyższych standardów pracy w każdych warunkach.
Seria 6 – ZETOR. Moc do 171 KM
„Seria 6 stanie się nowym flagowym ciągnikiem marki ZETOR i wyznaczy nowy kierunek rozwoju i montażu naszych przyszłych produktów. Dzięki zakresowi mocy od 131 do 171 KM seria 6 zastąpi istniejącą gamę FORTERRA. Mogę już potwierdzić, że trwają prace i testy nad serią 5, która pod względem wydajności dorównuje gamie modeli PROXIMAW ramach naszych długoterminowych planów produktowych wprowadzimy na rynek również nowe serie numeryczne ciągników odpowiadające serii MAJOR, a także zupełnie nowy model o mocy ponad 200 KM.
– tak plany produktowe opisuje Róbert Harman, dyrektor wykonawczy ZETOR TRACTORS a.s. na nadchodzące lata.
Seria 6 – ZETOR powraca do swoich korzeni
Oznaczeniem Seria 6 – ZETOR powraca do swoich korzeni, kiedy to ciągniki oznaczano według serii numerycznych. Chronologicznie uporządkowane serie numeryczne modeli w połączeniu z osiągami silnika zapewniają przejrzysty system kategoryzacji, który ułatwia rolnikom identyfikację maszyny najbardziej odpowiedniej do ich potrzeb.
Ciągniki Serii 6 będą wyposażone w czterocylindrowe silniki Deutz 4.1 o mocy maksymalnej 171 KM przy 1900 obr/min. Pojemność skokowa wynosi 4,1 litra, a normę emisji spalin Stage V zapewniają systemy SCR, DPF i zewnętrzna recyrkulacja spalin. Silniki posiadają wtrysk Common Rail, jedną turbosprężarkę oraz możliwość ustawienia stałych obrotów w dwóch poziomach.
Nowa skrzynia biegów
Nowa przekładnia ZF TPT 16 POWERSHIFT umożliwia płynną zmianę biegów pod obciążeniem. Posiada sześciostopniowy wzmacniacz momentu obrotowego do przodu i trzystopniowy wzmacniacz momentu obrotowego do tyłu. Skrzynia ma 5 biegów głównych do przodu i 3 biegi główne do tyłu. Uwzględniając biegi pełzające, łącznie dostępne będą 54 biegi do przodu i 27 biegów wstecznych, a maksymalna prędkość ciągnika wyniesie 40 km/h. Zmiana głównych biegów odbywa się ręcznie za pomocą dźwigni zmiany biegów, natomiast wzmacniacz i bieg wsteczny sterowane są elektrohydraulicznie. Dodatkowo solidniejsza konstrukcja skrzyni biegów pozwoli zwiększyć obciążenie tylnej osi do 8,5 tony, a masa całkowita ciągnika wyniesie 11,5 tony.
Dostępny będzie także system Smart Breaking, który umożliwi sterowanie startem i zatrzymaniem ciągnika poprzez proste naciśnięcie pedału hamulca. System ten jest szczególnie skuteczny podczas pracy z ładowaczem czołowym.
Hydraulika i kabina w nowym Zetorze
Seria 6 będzie oferować mocny układ hydrauliczny z osiową pompą tłokową o przepływie 120 l/min. Dzięki temu tylny trzypunktowy układ zawieszenia będzie miał udźwig aż 7,2 tony, a przedni TUZ udźwignie 3,5 tony. Ciągnik będzie wyposażony standardowo w cztery sterowane mechanicznie tylne obwody hydrauliczne oraz w razie potrzeby w dwa dodatkowe obwody przednie. Nowością jest ulepszony wał odbioru mocy z możliwością wyboru prędkości obrotowej 540, 540E, 1000 i 1000E na minutę, którego sprzęgło elektrohydrauliczne umożliwia regulację w zależności od aktualnego obciążenia.
Nowa kabina ciągnika wniesie szereg innowacji. Jej amortyzację zapewniają amortyzatory olejowe i sprężyny śrubowe. Jeśli dodamy do tego amortyzowaną oś przednią maszyny, operator może cieszyć się maksymalnym komfortem, który dodatkowo zwiększa klimatyzacja, radio, uchylne tylne szyby boczne zapewniające wentylację i inne elementy wyposażenie wnętrza. Kolumnę kierowniczą można regulować w dwóch kierunkach, zastosowano nowy podłokietnik z ergonomicznie rozmieszczonymi elementami sterującymi oraz 24-calowy monitor dotykowy, który służy do ustawień ciągnika i sterowania jego funkcjami. Nadciśnieniowa konstrukcja kabiny minimalizuje wnikanie pyłów i aerozoli, co pozwala na użytkowanie ciągnika również podczas pracy z opryskiwaczem.
Pierwsze praktyczne doświadczenie
W zeszłym roku Seria 6 przeszła intensywne testy. Kilka prototypów przepracowało ponad 1000 godzin w różnych warunkach w Czechach i Niemczech. „Testujemy je od lata i muszę powiedzieć, że to duży krok naprzód” – mówi rolnik Tomáš Srnec, jeden z rolników testujących w Czechach. „To nowoczesna maszyna, która poradzi sobie nawet z najbardziej wymagającymi zadaniami, niezależnie od tego, czy chodzi o talerzowanie, podkopywanie czy transport plonów. Zużycie paliwa jest niskie – np. przy płytkiej uprawie osiągnęliśmy zaledwie 7,5 l/ha, co jest doskonałym wynikiem.”
Nowy model został zaprojektowany tak, aby wytrzymać ekstremalne warunki klimatyczne, od letnich upałów po zimowe mrozy. Sprzedaż i produkcja seryjna nowej Serii 6 planowana jest na rok 2025. Ten nowoczesny ciągnik jest gwarancją wysokiej jakości pracy i zadowolenia klientów na całym świecie.
O ZETOR TRACTORS a.s.
ZETOR TRACTORS a.s. jest czeskim producentem traktorów z ponad 75-letnią tradycją, który projektuje i produkuje swoje kultowe czerwone maszyny w Brnie. Przez cały okres swojej działalności marka zdobyła zaufanie rolników na całym świecie. Obecnie ZETOR oferuje szeroką gamę maszyn o mocy od 15 do 170 KM. Wszystkie charakteryzują się niezawodnością i niskimi kosztami eksploatacji. Ofertę uzupełniają ładowacze czołowe ZETOR SYSTEM. W roku 2025 ZETOR szykuje się do wprowadzenia na rynek nowego modelu o nazwie Seria 6, który będzie kolejnym krokiem w rozwoju marki.
SPRAWDŹ TAKŻE: ZETOR na scenie: Prezentacja traktorów Major, Proxima i Crystal na targach AGROMEK w Danii