Dane publikowane przez PKN Orlen pokazują, że w skali tygodnia kończącego się 13-go września 2023, cena netto diesla spadła o 13 groszy na litrze (-11 groszy tydzień wcześniej), a benzyny 95 -oktanów obniżyła się aż o 26 groszy (-17 groszy tydzień wcześniej). Dla przypomnienia, w skali sierpnia ceny obu paliw zmieniły w niewielkim zakresie. Za to w lipcu ceny hurtowe obu paliw zwiększyły się odpowiednio o 37 gr/t (Pb95) i 33 gr/l (ON).
Spadkowy ruch cen w kraju wynika z polityki państwowego Orlenu (zbliżające się wybory) i jest niezrozumiały w obliczu gwałtownych wzrostów notowań ropy, paliw gotowych i osłabienia złotego. Wprawdzie Orlen mógł sobie zabezpieczyć tańsze dostawy surowca i paliw gotowych, ale gdyby nie wybory, ceny dyktowane przez monopolistę podążałyby za cenami w Europie i na świecie.
Warto w tym miejscu dodać, że ceny krajowe coraz bardziej odbiegają od cen u naszych unijnych sąsiadów. Porównanie z 11-go września pokazuje, że diesel był średnio droższy w Niemczech o blisko 50 eurocentów (ok. 2,3 zł/l), a Pb95 o prawie 60 eurocentów (2,8 zł/l). W ciągu tygodnia różnica w cenie średniej w Polsce i Niemczech wzrosła o 1 zł/l.
PKN Orlen ewidentnie włączył się swoją polityką cenową w kampanię wyborczą. Przy okazji, niskie ceny paliw pomogą obniżyć wskaźnik rocznej inflacji we wrześniu (zapewne deflacji miesiąc do miesiąca), by rządzący mogli ogłosić sukces gospodarczy, a RPP obniżyć jeszcze bardziej stopy procentowe.
Kolejny już tydzień hurtowe ceny paliw mocno spadły w skali analizowanego tygodnia, mimo rosnących od 3 tygodni notowań ropy Brent i przy jednoczesnym gwałtownym osłabieniu złotego wobec dolara.
Notowania giełdowe ropy Brent sięgały 90,0 usd/b przed tygodniem, by zbliżyć się do 94 usd/b w czwartek (14.09.2023). Wyceny ropy Brent przebiły na wykresie opór techniczny w okolicy 88 usd/b i są najwyższe od połowy listopada 2022 roku. Ceny surowca rosną za sprawą przedłużenia do końca roku ograniczenia wydobycia ropy przez kartel OPEC+, a szczególnie przez Arabię Saudyjską i Rosję.
W prawdzie na rynek wracają cyklicznie obawy o przyszły popyt na surowce, to jednak globalna podaż ropy została mocno ograniczona, a OPEC+ dba o utrzymanie wysokich cen na rynku.
Wycena dolara wahała się w minionym tygodniu w szerokim zakresie 4,32 – 4,36 pln (najwyżej od marca tego roku). W skali analizowanego tygodnia złoty osłabił się o ok. 3 grosze do dolara.
Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.
Trwające osłabienie złotego przekłada się bezpośrednio na podwyżki jedynie cen LPG, ponieważ ceny pozostałych paliw są sztucznie zaniżane przez państwowy PKN Orlen.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Ceny na stacjach paliw
Według e-Petrol.pl w połowie 37-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,39 zł/l i 6,25 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki spadła o 21 groszy na litrze w skali tygodnia, a cena średnia diesla o 18 groszy. W tym samym czasie LPG podrożał średnio o 7 groszy do 2,89 zł/l.
Ceny średnie paliw w detalu: 13-09-2023 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,99 zł/l (-20 gr/l);
• Pb95: 6,39 zł/l (-21 gr/l);
• ON: 6,25 zł/l (-18 gr/l);
• LPG: 2,89 zł/l (+7 gr/l).
Ceny paliw w kraju w ujęciu tygodniowym:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Na szczęście dla kierowców, ceny paliw są aktualnie dużo niższe w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Diesel kosztuje na stacjach o 16% mniej niż przed rokiem, ale cena detaliczna Pb95 jest już nieco wyższa do tej z początku września 2022 roku, a w hurcie paliwo to kosztuje o 5 gr/l więcej niż rok temu.
Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:
Ceny w hurcie spadają we wrześniu po stabilizacji w sierpniu i mocnym odbiciu w lipcu. W lipcu właśnie wzrosty cen na stacjach nie nadążały za tymi w hurcie, ponieważ PKN Orlen utrzymywał (utrzymuje nadal) niskie poziomy cen na sieci własnych stacji.
Stąd marże modelowe wszystkich sprzedawców paliw były przez wiele tygodni zerowe lub wręcz ujemne.
W połowie 37-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 7 gr/l (13 gr/l tydzień wcześniej) i 14 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 5 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym:
Ceny paliw w Unii Europejskiej na 11.09.2023 (w euro za litr):
Dane KE pokazują, że w połowie września krajowe ceny paliw są najniższe w UE i dużo niższe w stosunku do naszych sąsiadów. W Polsce, nawet po zakończeniu wakacyjnych promocji ceny na stacjach paliw spadły śladem przecen w hurcie. Dzieje się tak w sytuacji wyjątkowo wysokich cen ropy, słabego złotego i drożejących paliw w Europie.
Średnie ceny detaliczne oleju napędowego na mapie UE:
Ceny detaliczne Pb-95 na mapie UE:
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE