Co znajdziesz w artykule?
Na krajowych stacjach średnie ceny paliw spadły o 6-8 groszy w ostatnim tygodniu, podczas gdy w hurcie ceny paliw rosły trzeci tydzień z rzędu. Skrajnie różne kierunki ruchu cen hurtowych i detalicznym możliwe są dzięki rekordowym w tym roku marżom stacji paliw.
Hurtowe ceny paliw rosły trzeci tydzień z rzędu
Hurtowe ceny paliw rosły trzeci tydzień z rzędu. W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 2 października 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 6 groszy (+1 grosz tydzień wcześniej) i sięga 4,530 zł/l (bez VAT).
W tym samym czasie diesel podrożał o 3 grosze (+5 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,640 zł/l (bez VAT). Mimo wzrostów w końcówce września ceny obu głównych paliw spadły w hurcie o 14-15 groszy na litrze od w skali minionego miesiąca. Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 obniżyła się do 14 groszy z 17 groszy tydzień wcześniej.
W sierpniu benzyna potaniała w hurcie o 30 groszy, a ON o tylko 13 groszy na litrze. Sierpniowe przeceny paliw w hurcie wynikały głównie ze skokowego umocnienia złotego przy dużych wahaniach cen ropy, a w ostatnich dniach przyczyniać się do tego powinna taniejąca ropa.
Ceny paliw na stacjach podążają własną drogą, czyli zwykle niemrawo reagują na przeceny w hurcie i spadają gdy ceny hurtowe rosną.
Trzy ostatnie tygodnie przyniosły lekkie odbicie obu głównych paliw w cenniku hurtowym. Jednak na stacjach paliw spadki były kontynuowane, a to dzięki rekordowym w tym roku (wyższym niż w 2020 roku z pandemią Covid-19 ) marżom detalicznym uzyskiwanym ze sprzedaży paliw.
Początek października, podobnie jak cały wrzesień, cechuje duża zmienność na rynku ropy
Wyceny ropy mocno spadały w I dekadzie września na 3-letnie minima w obawie o zmniejszenie popytu w Chinach, USA i Europie. Jednak kolejne tygodnie przyniosły systematyczne wzrosty z kilkuletniego dołka 69 usd/b Brent do blisko 74 usd/b Brent na sesji 2-go października (z godz. 18 naszego czasu). Widoczne w tym tygodniu odbicie wynika bezpośrednio z eskalacji napięcia na Bliskim Wschodzie. Konsekwencją ostatnich i przyszłych wydarzeń może być spadek podaży ropy. Izrael może zaatakować np. instalacje naftowe w Iranie, a USA mogą nałożyć sankcje na eksport irańskiej ropy.
Wcześniej wzrosty na rynku ropy wywołał spadek zapasów w USA i ogłoszenie pakietu stymulującego gospodarkę przez Chiński Bank Ludowy.
Niestety dla kierowców złoty traci w ostatnich dniach na wartości
Notowania USD/PLN zbliżają się w środę (02.10.2024) do 3,90, a EUR/PLN do 4,30. Wszystko to za sprawą gwałtownego umocnienia dolara amerykańskiego w sytuacji wzrostu napięcia na Bliskim Wschodzie. Dolara wspiera też oczekiwane cięcie stóp procentowych w strefie euro (trzecie z kolei) po danych pokazujących spadek inflacji.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnej tendencji zmian notowań głównej pary świata – EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Dolar tracił w sierpniu do euro, ponieważ napływające dane gospodarcze z USA zwiększały prawdopodobieństwo rozpoczęcia cyklu obniżek stóp procentowych w USA.
Ostatecznie FED obniżył 18-go sierpnia stopy procentowe w USA aż o 50 punków bazowych, wywołując 0,5% wzrost kursu euro do dolara zaraz po ogłoszeniu decyzji. Wcześniej, bo już w czerwcu, a następnie na początku września cykl łagodzenia polityki monetarnej rozpoczął Europejski Bank Centralny. W dłuższej perspektywie złoty powinien pozostawać mocny, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).
W detalu cena średnia dwóch głównych paliw spadła o 6 i 8 groszy w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl w połowie 40-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,89 i 5,93 zł/l. Oznacza to, że cena benzyny obniżyła się o 8 groszy, a diesel potaniał o 6 gr/l w skali tygodnia (6 gr/l oby dwa paliwa straciły na wartości tydzień wcześniej). Jednocześnie cena średnia LPG nie zmieniła się i wyniosła 2,85 zł/l.
Aktualne ceny paliw – Cena średnia paliw w detalu: 02-10-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl)
• cena benzyny Pb98: 6,67 zł/l (-4 gr/l);
• cena benzyny Pb95: 5,89 zł/l (-8 gr/l);
• cena diesla ON: 5,93 zł/l (-6 gr/l);
• cena gazu LPG: 2,85 zł/l ( 0 gr/l).
Aktualnie, paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie ceny, szczególnie w hurcie są dużo niższe niż przed rokiem (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN
Marże modelowe stacji ze sprzedaży są w tym roku rekordowe
W połowie 40 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do 27 gr/l dla ON (-6 gr/l w skali tygodnia) i 39 gr/l dla Pb95 (-8 gr/l w skali tygodnia).
W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,5 gr/l) jest o blisko 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (28,0 gr/l) przewyższa też o 4 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
SPRAWDŹ TAKŻE: Zwrot za paliwo rolnicze w 2024 r. Do kiedy? Jakie stawki i warunki?
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com