Skokowe osłabienie złotego i ubiegłotygodniowy wzrost notowań ropy przełożyły się na gwałtowny wzrost cen (zwłaszcza diesla) na krajowym rynku paliw. W hurcie, w tygodniu kończącym się 12-go października, ceny benzyny 95-oktanów wzrosły o 28, a ON o 57 groszy na litrze. Oznacza to wzrost tygodniowy o 5-8% do 6,89 zł/l Pb95 i 8,15 zł/l diesla (ceny z VAT).
Ceny hurtowe paliw rosły śladem zwyżkujących notowań ropy, która podrożała o 10% po decyzji OPEC+ o dużym obniżeniu wydobycia surowca. W środę (05.10.2022) OPEC+ obniżył limity wydobycia surowca o 2 mln baryłek dziennie, co faktycznie oznacza cięcie produkcji o blisko 1 mln baryłek, ponieważ wielu członków kartelu już wcześniej nie wypełniało swoich limitów. W notowaniach ropy Brent ten poniedziałkowa sesja zaczęła się od poziomu 99 usd/b (6-tygodniowy szczyt), jednak kolejne godziny handlu, podobnie jak wtorek i środa przyniosły kilkuprocentową przeceną. Ostatecznie środowa sesja (12.10.22) zakończyła się na poziomie 92,5 usd/b, czyli zbliżonym do tego sprzed tygodnia.
Niestety słaby złoty ma olbrzymi udział w powrocie do trendu wzrostowego na rynku paliw i rekordowo wysokich cenach diesla. W skali tygodnia (5-12.10.2022) kurs usd/pln wzrósł z ok. 4,87 do ok. 5,0 zł. Osłabienie złotego jest w dużej części konsekwencją zaniechania podwyżki stóp procentowych przez RPP na październikowym posiedzeniu.
Ceny na stacjach paliw
Według e-Petrol w połowie 41-tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,85 zł/l i 8,01 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena popularnej 95-ki wzrosła o 46 groszy, a cena diesla zwiększyła się aż o 72 grosze na litrze. ON jest teraz rekordowo drogi i średnio o 1,26 gr/l droższy od benzyny.
Cena średnia autogazu nie zmieniła w tym czasie i wyniosła 3,09 zł/l.
Ceny średnie paliw w detalu: 12-10-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,62 zł/l (+40 gr/l);
• Pb95: 6,85zł/l (+46 gr/l);
• ON: 8,01 zł/l (+72 gr/l);
• LPG: 3,09 zł/l ( 0 gr/l).
Warto zwrócić uwagę, że ceny hurtowe już trzeci tydzień z rzędu przewyższają średnie ceny paliw na stacjach. Oznacza to, że stacje paliw korzystają tylko z upustów jakie otrzymują od rafinerii w stosunku do oficjalnego cennika.
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
Warto w tym miejscu zauważyć, że skończyły się z końcem września trańsze zakupy paliw na stacjach Lotosu
Porównując rok do roku, benzyna 95-oktanów jest w detalu o 96 gr/l (16%) droższa niż przed rokiem. Niestety diesel, który rok temu kosztował tyle samo co benzyna, drożeje w skali roku aż o 2,12 zł/l (36%).
Zmiany cen paliw w skali roku:
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com