Co znajdziesz w artykule?
We wtorek, 18 lutego 2020 r. w Warszawie przedstawiciele ogólnopolskiego Ruchu Rolników AGROunia zorganizowali akcję protestacyjną mającą zwrócić uwagę opinii publicznej na problem nieprawidłowego oznakowania produktów pochodzenia rolniczego, ze szczególnym uwzględnieniem oznaczeń dotyczących kraju pochodzenia produktów rolnych.
Agrounia w Biedronce
– Jesteśmy w sklepie sieci Biedronka na warszawskim Nowym Świecie – mówił Michał Kołodziejczak lider ogólnopolskiego Ruchu Rolników AGROunia. – Przez kilka godzin będziemy tu robić małe zakupy. Kupować będziemy po jednej sztuce danego produktu. Ja zaraz wezmę jednego ziemniaka i pójdę do kasy. To samo zrobią współuczestnicy protestu. Będziemy obserwować co się dzieje i jak rozwinie się sytuacja. Przez nasze działanie pokażemy, że takie małe ruchy też mogą wywoływać duże zmiany. Rzecz w tym by pokazać, zasygnalizować nurtujący nas problem. Chcemy jasno wypowiedzieć się przeciwko niewłaściwym oznaczeniom dotyczącym krajów pochodzenia produktów rolnych. Tego rodzaju sieci, jak ta w której sklepie teraz jesteśmy, nadużywają swojej pozycji przy wsparciu dużego kapitału.
Reakcje na protest rolników
Akcja spotkała się z odzewem ze strony grupy klientów sklepu a także innych środowisk społecznych.
– Popieram tę akcję – zapewniał Jan Śpiewak, prezes Stowarzyszenia Wolne Miasto Warszawa, który także dołączył się do protestu. – Rzecz w tym by nie sprowadzać produktów z drugiego końca Świata, z odległych rejonów, tak by docisnąć polskich rolników. I tego rodzaju sprawy, takie protesty będę popierał. Należy walczyć z monopolem i kartelami w różnych dziedzinach
Protestujący wysuwali też m.in. postulat, by podzielić marketowe stosika na połowę: na półki polskie i półki zagraniczne. Tak by można było zidentyfikować towary różnego pochodzenia.
Protestujący pod UOKiK
Po południu uczestnicy akcji udali się pod warszawską siedzibę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, aby tam demonstrować i przekazać wniosek o postępowanie antymonopolowe i pozew przeciwko Biedronce.
– W mediach są informacje o tym, że w ubiegłym roku były kontrole – stwierdził Michał Kołodziejczak. – Dużo kontroli, a my będziemy się chcieli dowiedzieć, co z tych kontroli wynika?
Zapowiedź następnych pozwów i działań Agrounii
Działacze AGROunii zapowiedzieli też, że ich reakcja przeciwko Jeronimo Martins (właścicielowi sieci Biedronka) to dopiero początek i będą kolejne pozwy przeciwko markom: Lidl, Kaufland i innych korporacji. Zapowiedziano również powołanie koalicji antymonopolowej i intensyfikację akcji „Agro Patrol”, która polega min. na wychwytywaniu i nagłaśnianiu w mediach społecznościowych przypadków wątpliwych oznaczeń produktów pochodzenia rolniczego.
Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródło: AGROunia Fb
Michał Kołodziejczak apeluje o patryiotyzm konsumencki.
Michał Kołodziejczak i Agrounia zebrali się dzisiaj na Placu Powstańców Warszawy‼️Chcą zwrócić uwagę na 🇵🇱 patriotyzm konsumencki, który został skradziony przez zachodnie markety. ❌
Opublikowany przez Agro Profil Wtorek, 18 lutego 2020
https://agroprofil.pl/p/aktualny-numer-magazynu-agro-profil/