Porty „Wielkiej Odessy” funkcjonujące w ramach umowy zbożowej, są głównym, ale niepewnym miejscem eksportu ukraińskich towarów rolnych od sierpnia ubiegłego roku. Już wcześniej eksport ukraińskich towarów ruszył drogą kolejową i drogową przez zachodnią i południową granicę.
Jednocześnie rozwijana jest droga eksportu przez porty na Dunaju. Od marca 2022 r. przeładunki w portach Izmail, Reni i Ust-Dunajsk potroiły się. Łącznie wyeksportowano z nich ponad 17 mln ton produktów, w tym ponad 11 mln ton żywności.
Przejście statków przez ujście Szwydki zostało otwarte 9 lipca 2022 roku po wyzwoleniu wyspy Węży od okupantów.
Ukraina zakończyła pogłębianie ujścia Dunaju „Bystre”, podnosząc zanurzenie statków na odcinku od 0 kilometra ujścia „Bystrego” Dunaju do 77 kilometra ujścia Kiliy do 6,5 m.
Na odcinku od 77 do 116 kilometra ujścia rzeki Kiliy zanurzenie wynosi 7 m, podczas gdy maksymalne zanurzenie wynosiło zaledwie 3,9 m na początku inwazji Rosji na Ukrainę.
Dzięki zwiększeniu zanurzenia statków możliwe jest zapewnienie sprawniejszej i bezpiecznej żeglugi między Morzem Czarnym a Dunajem, a także zwiększenie przepływ ładunków przez porty Dunaju.
Źródło: Agro Perspektywa