poniedziałek, 9 grudnia, 2024

Polska wyprzedziła Chiny w imporcie ukraińskich produktów rolnych

spot_img

W 2022 roku Polska stała się liderem w imporcie ukraińskich produktów rolnych, wyprzedzając Chiny, które przez trzy lata z rzędu zajmowały pierwsze miejsce w rankingu. Według danych opublikowanych przez Instytut Ekonomiki Rolnej, w ubiegłym roku wartość dostaw krajowych produktów rolnych do Polski wzrosła ponad 2,5-krotnie i osiągnęła 2,71 mld USD. Jednocześnie udział Polski w ukraińskim eksporcie rolno-spożywczym wyniósł w ubiegłym roku 11,5%.

Polska wyprzedziła Chiny w imporcie ukraińskich produktów rolnych
zdj:Archiwum AP

Ranking importerów ukraińskich produktów rolnych

Rumunia przesunęła się w zeszłym roku na drugie miejsce ze wskaźnikiem 2,557 mld USD (17-krotny wzrost rok do roku), a jej udział wzrósł do 10,8%. Turcja stała się trzecim co do wielkości importerem ukraińskich produktów rolnych, zwiększając wolumen zakupów do 2,212 mld USD w ubiegłym roku (+51% r/r). W pierwszej piątce tego rankingu znalazły się także Chiny (1,888 mld USD) i Hiszpania (1,307 mld USD).

Ukraina utrzymuje wiodącą pozycję w eksporcie produktów rolno-spożywczych pomimo spadku obrotów

Ekspert z Instytutu Ekonomiki Rolnej, Mykoła Pugaczow, zauważył, że cechą charakterystyczną minionego roku dla krajowego sektora agrarnego gospodarki był spadek obrotów w wysokości ponad 6 mld USD r/r, w wyniku ograniczenia zarówno eksportu, jak i importu. Mimo to, udział produktów rolno-spożywczych w całkowitym eksporcie Ukrainy wzrósł do 53% w porównaniu z 41% rok wcześniej, utrzymując tradycyjnie wiodącą pozycję w strukturze produktowej i osiągając maksimum od czasu odzyskania przez kraj niepodległości.

Europejski wektor w eksporcie rolnym Ukrainy zmienia preferencje konsumentów na świecie

Kluczowe produkty krajowego eksportu rolnego tradycyjnie to zboża i nasiona oleiste, oleje roślinne, produkty uboczne żywności oraz mięso i produkty uboczne, które stanowią 88% jego wartości. Jednakże umocnienie europejskiego wektora w krajowym eksporcie produktów rolnych i żywności doprowadziło do drastycznych zmian w ocenie głównych konsumentów ukraińskiej żywności na świecie.

źródło: APK Inform

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

1 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x