Co znajdziesz w artykule?
W sprzedaży są już ciągniki marki Steyr 6185–6240 CVT z opatentowanym układem hamulcowym S-Brake.
S-Brake zwiększa stabilność i bezpieczeństwo
Układ hamulcowy S-Brake został zaprezentowany na tegorocznej edycji targów GaLaBau w Norymberdze. Ten opatentowany system ma za zadanie zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom, podczas hamowania silnikiem i przekładnią ciągnika. Znajduje się on na liście opcjonalnego wyposażenia w modelach: 6185 CVT, 6200 CVT, 6220 CVT i 6240 CVT.
Kiedy się przydaje S-Brake?
Układ wkracza do akcji w momencie, gdy podczas jazdy ciągnika z przyczepą (lub innym narzędziem), ciągnik zacznie hamować po zwolnieniu pedału gazu bądź Multicontrollera. System automatycznie załącza wówczas hamulce podczepionego do ciągnika pojazdu, zapobiegając tym samym utracie stabilności zestawu. Układ S-Brake włącza się na monitorze S-Tech 700, ale można to zrobić również w dowolnym momencie podczas jazdy. O jego uruchomieniu informuje operatora zielona ikona przyczepy na monitorze ciągnika. Dezaktywacja układu możliwa jest tylko na postoju – wówczas kolor ikonki zmienia się na szary.
– Nasz nowy, opatentowany układ hamulcowy S-Brake jest unikalnym rozwiązaniem, który odróżnia nas od konkurencji. Nie tylko zapewnia on większe bezpieczeństwo, lecz również pozwala operatorom ze spokojem pokonywać krytyczne sytuacje na polu i na drodze – podkreśla Hans-Werner Eder, odpowiedzialny za marketing produktów Steyr w regionie EMEA.
Jak działa układ S-Brake?
System analizuje cały czas sytuację i w momencie zwalniania ciągnika, dobiera siłę hamowania przyczepy na podstawie danych z czujnika umieszczonego na wejściu przekładni oraz sterownika silnika. Odpowiednia siła hamowania maszyny lub przyczepy pozwala zachować stabilność zestawu i uniknąć niekontrolowanych zmian toru jazdy zestawu. Producent określił granicę działania systemu S-Brake na 35 km/h. Jeśli układ zbyt często będzie zmuszony do załączania hamulców przyczepy, operator zostanie poinformowany o tej sytuacji przy pomocy sygnałów dźwiękowych i wizualnych. Hamulec załączany jest tylko w trybie pulsującym i każdorazowo tylko po pięciu sekundach z krótkimi przerwami. Ma to na celu zapobieganie przegrzaniu układu hamulcowego, co w konsekwencji grozi osłabieniem jego siły działania.
W nowych ciągnikach lub jako doposażenie
Hamulec S-Brake marki Steyr dostępny jest w cenie 436 euro w nowych ciągnikach 6185-6240 CVT, ale można w niego doposażyć wszystkie modele ciągników Steyr 6185 – 6240 CVT, które spełniają rozporządzenie UE dotyczące bezpieczeństwa pojazdów rolnych i leśnych. Od początku przyszłego roku ta opcja będzie oferowana również w innych ciągnikach tej marki.