Co znajdziesz w artykule?
Strategiczne spotkanie na szczeblu premiera Tuska, prezydenta Zełenskiego i premiera Szmyhala świadczy o konstruktywnym dialogu i polityce dobrego sąsiedztwa – tak brzmi komunikat zamieszczony na stronie internetowej ukraińskiego ministerstwa infrastruktury.
Warto przypomnieć, że przed poniedziałkową wizytą Donalda Tuska na Ukrainie, polski rząd porozumiał się z protestującymi na granicy rolnikami i przewoźnikami.
Strona ukraińska informuje, że po zawieszeniu 17 stycznia blokady trzech punktów kontrolnych „Dorohusk – Jagodzin”, „Hrebenne – Rawa-Ruska” i „Korchowa – Krakowiec” do Polski wyjechało już prawie 5 tysięcy ciężarówek.
Przez Jagodzin wjeżdża do Polski więcej ciężarówek niż przed blokadą
Największy punkt kontrolny „Jagodzin” przywrócił już przepustowość na poziomie 600 ciężarówek dziennie. Wskaźnik ten jest jeszcze wyższy niż przed blokadą. Rośnie liczba ciężarówek wyjeżdżających przez „Krakowiec” i „Rawę-Ruską”.
Zapowiadane są wspólne kontrole celne na granicy i budowa nowych przejść
Razem możemy wzmocnić gospodarkę naszych krajów, w szczególności poprzez mechanizm wspólnych kontroli celno-granicznych w punktach kontrolnych. Opracowany przez nas (strona ukraińska) projekt odpowiedniej umowy jest już rozpatrywany w odpowiednim ministerstwie. Rozmawiamy także o wspólnych planach utworzenia czterech dodatkowych przejść granicznych oprócz istniejących czternastu.
Zdaniem strony ukraińskiej jedną z kluczowych kwestii jest kontynuacja porozumienia o liberalizacji transportu towarowego, tzw. „bezwizowego transportu”. Porozumienie to pomogło Ukrainie przetrwać pierwszy rok inwazji rosyjskiej na pełną skalę.
Eksport drogowy polskich towarów na Ukrainę wzrósł o 30%, a unijnych o 44%
Komisja Europejska zauważyła jego pozytywny wpływ na wszystkie strony. Dodatkowo Minister Infrastruktury Ukrainy zwraca uwagę na fakt, że import drogowy polskich towarów na Ukrainę wzrósł o 30%, natomiast import z krajów UE wzrósł o 44%.
Polski biznes powinien aktywnie uczestniczyć w odbudowie Ukrainy
Kolejnym ważnym kierunkiem współpracy jest udział polskiego biznesu w odbudowie i modernizacji Ukrainy. W najbliższej przyszłości rząd polski powoła (już powołał) Pawła Kowala na przedstawiciela ds. odbudowy Ukrainy. Znam go jako wielkiego przyjaciela Ukrainy i jestem przekonany o rzetelnej współpracy.
Jednym z potencjalnych projektów logistycznych, w których polski biznes może uczestniczyć w ramach koncesji, jest budowa autostrady Kraków – Lwów – Brody – Równe, najdłuższej polskiej autostrady A4, wchodzącej w skład paneuropejskiego korytarza E40.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy