Co znajdziesz w artykule?
Stacje paliw dopiero teraz reagują na znaczną (10-15 gr/l) przecenę na rynku hurtowym paliw z końcówki stycznia. Tymczasem w ostatnich dniach ceny hurtowe rosły i zniwelowały już wcześniejszą przecenę. Niestety, dla kierowców, notowania ropy przestały spadać, przechodząc do trendu bocznego o dużej amplitudzie wahań. Jednocześnie złoty umocnił do obu głównych walut, co powinno chronić krajowy rynek przed ewentualnym odbiciem w górę cen surowca.
Na stacjach cena średnia ON spadła o 6 groszy, a cena Pb95 o 4 grosze za litr w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl w połowie 7-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,15 i 6,29 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny spadła o 4 grosze, a diesla o 6 groszy na litrze w skali tygodnia.
Jednocześnie cena średnia autogazu obniżyła się o 3 grosze do 3,21 zł/l. Warto zauważyć, że w hurcie ceny paliw rosną i zniwelowały już całkowicie spadek z przełomu stycznia i lutego.
Aktualne ceny na stacjach paliw
Cena średnia paliw w detalu: 14-02-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,89 zł/l (-6 gr/l);
• Pb95: 6,15 zł/l (-4 gr/l);
• ON: 6,29 zł/l (-6 gr/l);
• LPG: 3,21 zł/l (-3 gr/l).
Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).
Aktualnie ceny obu głównych paliw są również niższe niż przed rokiem o 27-34 gr/l w detalu i 36-58 groszy na litrze w hurcie.
Ceny paliw – zmiany w skali roku (tabela)
W hurcie paliwa podrożały
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 12-go lutego 2025, cena netto litra Pb95 zrosła o 2 grosze (4 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,802 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 10 groszy (5 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 5,014 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) wzrosła do 26 groszy z 23 groszy tydzień wcześniej.
Od początku 2025 roku benzyna 95 i ON w hurcie drożeją 10 groszy na litrze.
Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku
2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).
Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent(usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN
Ropa mocno potaniała w II połowie stycznia
W lutym notowania ropy Brent poruszają się w szerokim trendzie bocznym 74-77 usd za baryłkę po tym jak w II połowie stycznia notowania surowca spadły o ok. 10%. W piątkowe (14.02.2025) popołudnie ropa Brent kosztuje ok. 75,7 usd/b, czyli o 1 dolara więcej niż tydzień wcześniej.
Wcześniej notowania giełdowe ropy rosły gwałtownie w III dekadzie grudnia i I połowie stycznia. W konsekwencji ropa Brent przekroczyła 15-go stycznia 82 usd/b i była najdroższa od lipca 2024 roku. Wzrostom notowań surowca sprzyjało większe od wymaganego ograniczenie produkcji przez kraje OPEC+, w tym Rosję w grudniu i nałożenie przez USA nowych ograniczeń na rosyjskie dostawy i firmy międzynarodowe pracujące dla rosyjskiego sektora wydobywczego. Ceny surowca zaczęły jednak spadać w miarę zbliżania się do zaprzysiężenia Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, a po zaprzysiężeniu tempo spadków przyspieszyło. Już wcześniej Trump zapowiadał zmianę nastawienia do polityki wydobycia i eksportu surowców energetycznych. Dodatkowo nowy prezydent USA wezwał kraje OPEC do obniżenia cen surowca poprzez zwiększenie podaży. Na razie odzewu na ten apel nie ma, a ceny przestały spadać.
Złoty umocnił się do dolara i euro
Jeszcze 13.01.2025 kurs dolar/złoty notowany był najwyżej od ponad roku – 4,170 zł za dolara. Kolejne dni przyniosły jednak duży spadek w okolice 4,01 złotego za dolara – 24-go stycznia. Przełom stycznia i lutego przyniósł odbicie w górę do 4,08, ale dzisiaj (14.02.2025) dolar kosztuje już poniżej 3,97 złotego.
Wahania kursu USD/PLN zależą najmocniej od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.
Złoty pozostaje silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami w najbliższych miesiącach. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która nie odpuszcza.
Dodatkowo popytowi na polskie aktywa (obligacje i akcje) pomaga perspektywa zakończenia wojny Rosji z Ukrainą.
Polska waluta pozostawała silna wobec euro, zamykając sesje poniżej 4,28 zł za euro od początku grudnia do połowy stycznia. W ostatnich dniach kurs eur/pln spadł jednak w okolice 4,16 złotego za euro – najniżej od 2018 roku.
Marże stacji paliw były rekordowe w 2024 roku
W połowie 7 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 18 groszy/l dla ON (-9 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 27 groszy na litrze (-3 grosze w skali tygodnia).
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw są wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosi wyższe od średniej zyski (patrz wykres).
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com