Co znajdziesz w artykule?
W dzisiejszych czasach auta zasilane gazem LPG nikogo nie dziwią. Zupełnie inaczej ma się sytuacja gdy mówimy o zasilaniu gazem LPG silnika wysokoprężnego. Pan Wiesław Włazałek z powodzeniem montuje instalacje do silników diesla od 30 lat. Jednym z jego projektów jest kombajn Claas Lexion zasilany w 30 procentach gazem LPG.
LPG nie tylko do silników benzynowych
Auta zasilane gazem LPG miały swój początek już w latach 70. Polski Fiat z silnikiem o pojemności 1300 cm3 został dostosowany do zasilania płynną mieszaniną butanu i propanu, która obecnie nazywana jest „LPG”. Technologia szła do przodu, a więc coraz więcej aut było zasilane gazem LPG.
Obecnie po naszych drogach porusza się bardzo dużo samochodów wyposażonych w instalacje gazowe. Dzisiejsze ceny za litr benzyny czy oleju napędowego przyprawiają o zawrót głowy, dlatego tak wiele użytkowników decyduje się na założenie „gazu” do swojego samochodu.
Jeżeli chodzi o montaż instalacji do silnika o zapłonie iskrowym, to mechanicy radzą sobie z tym świetnie i wciąż mają wielu klientów. Inaczej ma się sprawa, gdy mówimy o instalacji LPG w silniku wysokoprężnym. Wciąż jest to temat, o którym wiele osób nie ma pojęcia i z pewnością nie słyszała o takiej możliwości.
Pan Wiesław prowadzi swoją firmę Diesel-Gaz ponad 30 lat i z powodzeniem montuje instalacje do silników wysokoprężnych. Warto pamiętać o tym, że silnik wysokoprężny nie będzie pracował na samym gazie LPG tak jak jest to w przypadku silników benzynowych. Dzięki zastosowaniu instalacji Pana Wiesława istnieje możliwość zasilenia jednostki gazem nawet w 50%.
Instalacja gazowa w kombajnie do zbioru zbóż
Jednym z wielu projektów Pana Wiesława jest zasilany gazem LPG kombajn Claas Lexion 415. Fabrycznie kombajn ten wyposażony jest w silnik wysokoprężny marki Perkins, który generuje moc ok. 200KM. Pan Wiesław doposażył kombajn we własnej produkcji instalacje gazową w roku 2014.
Kombajn pracuje na gospodarstwie Pana Marcina Antczaka, który wykonuje również usługi zbioru zbóż i kukurydzy. Pan Marcin zdecydował się na montaż instalacji LPG do swojego kombajnu ze względu na dość duże oszczędności w zakupie paliwa. Jeżeli chodzi o ilość podawanego gazu to jest to ok. 33 procent. Daje nam to ok. 67 procent spalanego oleju napędowego oraz 33 procent gazu LPG.
Większa moc przy LPG
Dzięki zastosowaniu takiej modyfikacji, moc silnika wzrosła o ok. 30 procent i obecnie kombajn, który fabrycznie posiada moc 200 KM bez najmniejszych problemów radzi sobie z 8-rzędową przystawką do kukurydzy. Zastosowanie instalacji LPG nie tylko zwiększyło moc, ale również poprawiło kulturę pracy jednostki.
Gaz LPG posiada wysoka liczbę oktanową (zazwyczaj od 105 do 110 oktanów), przekład się ona na równiejszą oraz bardziej cichą prace silnika. Ponadto jest to rozwiązanie bardzo ekologiczne ze względu na to, że przy zasilaniu samym olejem napędowym w spalinach pozostaje sporo niespalonego paliwa, które przekształca się w sadze. Dzięki takiej instalacji proces spalania przebiega zdecydowanie szybciej, dzięki czemu większa siła oddziałuje na denko tłoka, generując tym samym większą moc. Podając LPG silnik jest w stanie spalić niemal 98 procent oleju napędowego.
Gdzie tankować taki kombajn?
Być może ta informacja może zdziwić, lecz Pan Marcin uzupełnia zbiorniki gazu na zwykłej stacji benzynowej, gdzie znajdują się dystrybutory z tzw. autogazem. Jak sam przyznaje wiele osób jest zdziwionych, gdy podjeżdża tak dużym kombajnem pod dystrybutor. Przeważnie zbiorniki w samochodach benzynowych mają ok. 50 litrów pojemności, natomiast Lexion Pana Marcina posiada dwa zbiorniki o łącznej pojemności 380 litrów. Z pewnością w swojej okolicy jest to jedyny taki klient, który tankuje tak ogromne ilości gazu LPG. Zastosowanie instalacji gazowej to nie tylko wzrost mocy, ale również duże oszczędności. Pan Marcin szacuje, że przy dzisiejszych cenach oleju napędowego i gazu LPG jest w stanie zaoszczędzić ponad 350 zł dziennie.
Ile kosztuje instalacja LPG w maszynach rolniczych?
Koszt założenia instalacji gazowej do silnika o zapłonie iskrowym to ok. 2500 zł. Tego typu inwestycja zwraca się po 10 tysiącach kilometrów. Natomiast jak ma się sprawa, gdy mówimy o instalacji w silniku wysokoprężnym? Pan Wiesław produkuje instalacje samodzielnie i przygotowuje je do montażu w taki sposób, aby każdy mógł sobie z tym poradzić.
Zakup pełnego zestawu z firmy Diesel-Gaz to koszt około 1600 złotych. Jest to bardzo prosty układ programowalny z przełącznika, w którego skład wchodzą takie podzespoły jak sterownik, parownik oraz węże do zasilania z butli. Zastosowanie instalacji LPG w starszych maszynach, które nie są wyposażone w układ Common Rail pozwala na podanie 50 procent gazu. Dzięki temu podczas pracy gdy normalnie silnik spalał by 20 litrów oleju napędowego to przy zasilaniu również gazem LPG, silnik spala 10 litrów diesla oraz 10 litrów gazu.
Pan Wiesław prezentował własny ciągnik z zamontowaną instalacją gazową podczas odbywanie się targów Agro Show Bednary w roku 2013 oraz 2014. Tym przykładowym traktorem jest Zetor 4011 z 1963 roku, który bez problemu przyjmuje podawanie dodatkowego paliwa.
Interesujący tekst – Komisja Innowacyjności POGP zajmowała się tematem zasilanych LPG maszyn i pojazdów rolniczych w październiku. Na mocy nowej ustawy o homologacji montaż takiej instalacji jest dopuszczalny, ale brakuje rozporządzeń wykonawczych, które by to umożliwiały. Zapraszamy do współpracy przy pracy nad zmianą tego stanu rzeczy wspólnie z naszymi komisjami Innowacyjności i Autogazu.