Co znajdziesz w artykule?
To nie jest dobry rok dla Grupy Azoty. Najnowszy raport ujawnia alarmujące dane, z ponad 740 milionami złotych straty netto w samym trzecim kwartale. Co bardziej niepokojące, ogólna strata od początku roku sięga aż 1,8 miliarda złotych.
Odbicie popytu w segmencie agro
Trzeci kwartał to tradycyjnie okres intensywnych prac polowych w Polsce, co często wiąże się z niższym popytem na nawozy. Jednak jak czytamy w raporcie Grupy Azoty w tym roku obserwowano wyjątkowy wzrost zainteresowania produktami w segmencie Agro. Jak tłumaczy spółka, powodem tego zjawiska było odbudowywanie przez rolników poziomu zapasów oraz zakupy przygotowawcze pod aplikację jesienną. Sprzedaż nawozów ogółem zwiększyła się o 8% w ujęciu wolumenowym, a wolumen produkcji wzrósł o 6% w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost ten był wynikiem zwłaszcza popytu na nawozy azotowe i wieloskładnikowe. Chociaż ceny produktów w segmencie pozostały na stosunkowo niskim poziomie, marża EBITDA wyniosła minus 7,6%.
Wyzwania w segmencie chemia
W przeciwieństwie do sektora Agro, segment chemia zmagał się z niskim popytem spowodowanym niekorzystną sytuacją makroekonomiczną na świecie, dużymi stanami magazynowymi oraz importem tańszych produktów spoza Europy. Niemniej jednak, w trzecim kwartale odnotowano wzrost ilości sprzedanej o 14%, aż o niemal 50% w przypadku siarki i mocznika na cele techniczne. Mimo tego, ogólny poziom sprzedaży w porównaniu do roku poprzedniego zmniejszył się o 18%. Ceny wszystkich produktów na rynkach Grupy Azoty spadły w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, a największy spadek, przekraczający 60%, zanotowano w przypadku cen NOXy, melaminy i mocznika na cele techniczne. Jednocześnie ceny głównych surowców produkcyjnych, takie jak gaz, propylen i ilmenit, również uległy obniżeniu w stosunku do roku poprzedniego. Marża EBITDA w segmencie chemia wyniosła minus 28,6%.
Wyzwania w segmencie tworzywa
W trzecim kwartale 2023 roku segment tworzywa zmagał się z wyraźnym spadkiem wolumenu sprzedaży poliamidu 6, który był o 20% niższy w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Spadek ten wynikał z obniżonego popytu we wszystkich kluczowych segmentach, takich jak tworzywa konstrukcyjne, włókna dywanowe i folie opakowaniowe. Presja na obniżki cen europejskich produktów ograniczyła import tworzyw z rynków o większej konkurencyjności kosztowej, przede wszystkim z Azji. Ceny benzenu, ważnego surowca w segmencie, spadły o 33% w stosunku do roku poprzedniego. Marża EBITDA w segmencie tworzywa wyniosła minus 34,0%.
źródło: Grupa Azoty