Co znajdziesz w artykule?
Dane publikowane przez PKN Orlen pokazują, że w skali tygodnia kończącego się 20-go września 2023, cena netto diesla spadła o 21 groszy na litrze (-13 groszy tydzień wcześniej), podobnie jak benzyny 95 -oktanów (-26 groszy tydzień wcześniej). Od początku września benzyna tanieje już o 64 grosze, a ON o 42 grosze na litrze. Niestety, tak tanio mogą zaopatrywać się jedynie podmioty, które wcześniej miały podpisane umowy z Orlenem. Państwowy koncern, jak sam oświadczył, odpowiada za 65% hurtowego i detalicznego rynku paliw. Pozostali właściciele stacji paliw i dostawcy hurtowi podlegają normalnym zjawiskom rynkowym, stąd albo oferują droższe paliwo, albo ponoszą straty na sprzedaży.
Dla przypomnienia, w skali sierpnia ceny hurtowe obu głównych paliw zmieniły w niewielkim zakresie. Za to w lipcu ceny wzrosły odpowiednio o 37 gr/t (Pb95) i 33 gr/l (ON).
Gwałtowne obniżki cen w kraju wynikają z polityki państwowego Orlenu (zbliżające się wybory) i są niezrozumiałe w obliczu gwałtownych wzrostów notowań ropy, paliw gotowych i osłabienia złotego. Wprawdzie Orlen mógł sobie zabezpieczyć tańsze dostawy surowca i paliw gotowych, ale gdyby nie wybory, ceny dyktowane przez monopolistę podążałyby za cenami w Europie i na świecie.
Obok poprawy nastrojów konsumentów (wyborców), cięcia cen paliw mają na celu obniżenie wskaźnika rocznej inflacji we wrześniu (zapewne deflacji miesiąc do miesiąca), by rządzący mogli ogłosić wielki sukces w walce z inflacją.
Kolejny tydzień hurtowe ceny paliw mocno spadły, mimo rosnących od 3 tygodni notowań ropy Brent i przy jednoczesnym gwałtownym osłabieniu złotego wobec dolara.
Notowania giełdowe ropy Brent sięgały 92,0 usd/b przed tygodniem, by zbliżyć się do 96 usd/b we wtorek (19.09.2023). Na szczęście kolejne dni przyniosły lekkie przeceny do nieco powyżej 93 usd/b (21.09.2023). Wyceny ropy Brent są najwyższe od połowy listopada 2022 roku. Ceny surowca rosną za sprawą przedłużenia do końca roku ograniczenia wydobycia ropy przez kartel OPEC+, a szczególnie przez Arabię Saudyjską i Rosję.
W prawdzie na rynek wracają cyklicznie obawy o przyszły popyt na surowce, to jednak globalna podaż ropy została mocno ograniczona, a OPEC+ dba o utrzymanie wysokich cen na rynku.
Wycena dolara wahała się w minionym tygodniu w szerokim zakresie 4,32 – 4,36 pln (najwyżej od marca tego roku). W skali analizowanego tygodnia złoty osłabił się o ok. 1,5 grosza do dolara.
Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.
Trwające osłabienie złotego przekłada się bezpośrednio na wysokie ceny jedynie LPG, ponieważ ceny pozostałych paliw są sztucznie zaniżane przez państwowy PKN Orlen.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Ceny na stacjach paliw
Według e-Petrol.pl w połowie 38-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,13 zł/l i 6,05 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki spadła o 26 groszy na litrze w skali tygodnia, a cena średnia diesla o 20 groszy. W tym samym czasie LPG potaniał średnio o 4 grosze do 2,85 zł/l.
Ceny średnie paliw w detalu: 20-09-2023 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,79 zł/l (-20 gr/l);
• Pb95: 6,13 zł/l (-26 gr/l);
• ON: 6,05 zł/l (-20 gr/l);
• LPG: 2,85 zł/l (-4 gr/l).
Ceny paliw w kraju w ujęciu tygodniowym
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Na szczęście dla kierowców, ceny paliw są na razie dużo niższe w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Diesel kosztuje na stacjach o 15% mniej niż przed rokiem, a cena Pb95 jest o 1,5% niższa w skali roku, a w hurcie paliwo to kosztuje o 29 gr/l mniej niż rok temu.
Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie
Ceny w hurcie mocno spadają we wrześniu po stabilizacji w sierpniu i mocnym odbiciu w lipcu. W lipcu właśnie wzrosty cen na stacjach nie nadążały za tymi w hurcie, ponieważ PKN Orlen utrzymywał niskie poziomy cen na sieci własnych stacji. Stąd marże modelowe wszystkich sprzedawców paliw były przez wiele tygodni zerowe lub wręcz ujemne.
W połowie 38-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 17 gr/l (też 17 gr/l tydzień wcześniej) i 26 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 30 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Aktualnie, powyższe wyliczenia mają sens jedynie dla stacji, które zaopatrują się w Orlenie. Pozostałe stacje zmuszone są sprzedawać paliwa poniżej kosztów zakupu.
Modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com
Z ciebie redaktor i ekonomista jak z koziej dupy trąba 🤣. Podaj dane i cyfry o całości a nie wybrane przez ciebie KŁAMCO ❗