Co znajdziesz w artykule?
Pierwsza połowa stycznia przyniosła lekkie spadki cen detalicznych paliw. W skali tygodnia (kończącego się 17.01.2024) ceny średnie dwóch głównych paliw obniżyły się na stacjach o 1-4 grosze. Niestety w hurcie ceny odbiły w górę śladem droższej ropy i w konsekwencji wzrostu kursu dolara wobec złotego. Od początku stycznia wahania cen ropy Brent zawęziły się do przedziału 76 – 79 usd/b (ceny zamknięcia). Na czwartkowym zamknięciu (18.01.2024) surowiec wyceniany był na 79 usd/b, co oznacza poziom o 3 usd/b wyższy niż przed tygodniem. Jednocześnie kurs usd/pln wzrósł w ciągu tygodnia o 7 groszy do 4,03 zł na zamknięciu czwartkowej sesji.
W hurcie ceny wzrosły o ok. 10 groszy
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 18-go stycznia 2024, cena średnia netto Pb95 i diesla wzrosła o 9 – 11 groszy na litrze. Oznacza spore wybicie po trzech z rzędu tygodniach stabilizacji.
Od początku stycznia tego roku benzyna drożeje w hurcie o 12 groszy za litr, a cena diesla wzrosła o 9 groszy (bez VAT). W grudniu przecena w hurcie sięgnęła 9 groszy za litr Bb95 i 20 groszy dla diesla (bez VAT).
W skali całego 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Na stacjach ceny lekko spadły
Według e-Petrol.pl w połowie 3-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,22 zł/l i 6,39 zł/l. Oznacza to, że cena dwóch głównych paliw spadła o 1-4 grosze na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia LPG pozostała na poziomie 2,89 zł/l.
Ceny średnie paliw w detalu: 17-01-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,78 zł/l (-4 gr/l);
• Pb95: 6,22 zł/l (-1 gr/l);
• ON: 6,39 zł/l ( -4 gr/l);
• LPG: 2,89 zł/l ( 0 gr/l).
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju (w ujęciu tygodniowym):
Dla porównania notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN:
Krajowe paliwa są tańsze niż przed rokiem
Na szczęście paliwa są ciągle dużo tańsze na stacjach w stosunku do swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie diesel kosztuje na stacjach o 16% mniej niż przed rokiem, ale cena Pb95 jest o tylko o 5% niższa w skali roku.
Marże modelowe stacji paliw spadają z rekordowych poziomów w grudniu
W połowie 3-go tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga 12 gr/l dla ON (24 gr/l tydzień wcześniej) i 31 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 38 gr/l). Jeszcze w połowie grudnia analogiczne marże sięgały rekordowe dla 2023 roku: 68 gr/l benzyny i 40 gr/l diesla.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
W 2023 roku stacje paliw czerpały ponadprzeciętne zyski ze sprzedaży paliw
W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (+2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON jest ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE