środa, 19 listopada, 2025
Strona główna Blog Strona 864

Ceny paliw rosną i nic nie wskazuje na to, by miało być taniej

0

W połowie tego tygodnia (08-07-2020) za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić przy dystrybutorach, średnio 4,23 zł/l, a za ON 4,19 zł/l. Oznacza to, że benzyna 95 oktanów podrożała o 4 grosze, a ON o 2 grosze za litr w skali ostatniego tygodnia. Jeszcze mocniej wzrosły ceny paliw u hurtowników. W PKN Orlen w skali tygodnia popularna Pb95 podrożała o 10, a ON o 6 groszy na litrze. Przełoży się to zapewne na dużo wyższe ceny przy dystrybutorach, gdy już będziemy po wyborach prezydenckich. Warto zauważyć, że dwaj główni gracze na rynku (Orlen i Lotos) na swoich stacjach utrzymują teraz ujemne marże (cena detaliczna – oficjalna cena hurtowa), szczególnie widoczne to jest w przypadku benzyny-95.

Rzepak – Poznaj tajniki uprawy (e-book)

Ceny średnie paliw w detalu: 08-07-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

  • Pb98: 4,56 zł/l (+3 gr/l);
    • Pb95: 4,23 zł/l (+4 gr/l);
    • ON: 4,19 zł/l (+2 gr/l);
    • LPG: 1,98 zł/l (+2 gr/l).

Rynek ropy:

W marcu i kwietniu pandemia koronawirusa wywołała niespotykane wcześniej przeceny na rynku ropy. Chwilowo notowania amerykańskiej ropy z najbliższym terminem dostawy spadły nawet do wartości ujemnych (sprzedający musiał dopłacić kupującemu kontrakt). Światowy popyt na ropę zmniejszył się o 1/3 (ok. 30 mln baryłek dziennie), gdy większość krajów zamroziło działalność gospodarczą i uwięziło ludzi w domach. W kwietniu kraje OPEC+, broniąc się przed spadkiem cen surowca, ograniczyły jego wydobycie o prawie 10 mln baryłek dziennie. Na początku czerwca członkowie OPEC+ przedłużyli obowiązywanie wcześniejszych limitów wydobycia o kolejny miesiąc, czyli do końca lipca. Warto dodać, że o blisko 2 mln baryłek (-15%) spadło w czasie epidemii dzienne wydobycie ropy w USA.

Popyt na paliwa zaczyna się powoli odradzać wraz ze zdejmowaniem obostrzeń związanych z epidemią. Za popytem rosną też ceny ropy. Zdecydowane wzrosty notowań zaczęły się już na początku maja. Ropa WTI podrożała w ciągu pięciu tygodni z 12,5 do blisko 40 usd/b w pierwszej dekadzie czerwca, a odmiana Brent umocniła się w tym czasie z ok. 23 do ponad 42 usd/b. Ostatnie dni przyniosły (po dłuższej stabilizacji) minimalne przekroczenie wspomnianych poziomów i nowe dwumiesięczne maksima.

Globalny rynek ropy jest bliski zbilansowania, a członkowie OPEC i Rosja są zdyscyplinowani w przestrzeganiu porozumienia o cięciu produkcji. W USA produkcja tylko lekko ruszyła w górę w połowie czerwca (+0,5 mln baryłek dziennie) i od tego czasu utkwiła na poziomie 11 mln baryłek dziennie. Przypominam, że przed pandemią Amerykanie wydobywali nawet 13,1 mln baryłek dziennie ropy.

Z drugiej strony powracają obawy o stronę popytową, ponieważ liczba nowych przypadków Covid-19 na świecie bije nowe rekordy. Dotyczy to także USA, gdzie odnotowano ostatnio nawet 60 tys. nowych zachorowań w ciągu doby. To wszystko sprawia, że należy się liczyć z powrotem do ograniczeń w przemieszczaniu się i w działalności gospodarczej, czyli z mniejszym popytem na ropę.

Notowania ropy Brent / WTI (usd/b) na tle pozycji netto kapitału spekulacyjnego (09-07-2020):

Ceny paliw w hurcie

Zdecydowane odbicie notowań ropy w maju i na początku czerwca przełożyło się na wyższe ceny paliw w hurcie. Ceny ropy ponownie ruszyły w górę w ostatnich dniach. A to przekłada się na wyższe ceny w hurcie. W skali ostatniego tygodnia (kończącego się 9-lipca 2020) cena hurtowa ON i PB95 wzrosła odpowiednio o 6 gr/l i 10 gr/l (tydzień wcześniej oba paliwa potaniały o 7 groszy na litrze). Od minimów z 29-kwietnia Orlen podniósł cenę benzyny Pb95 o 86 groszy, a ON o 56 groszy na litrze. Na szczęście (dla kierowców) notowania USD/PLN nie są dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen. Kurs dolara utrzymuje się na stabilnym poziomie, oscylując od miesiąca wokół 3,95 złotego.

W połowie 28-tygodnia 2020 marża modelowa ze sprzedaży Pb95 spadła do minus 13 gr/l (z minus 9 gr/l tydzień wcześniej), a w przypadku ON z 1 gr/l, do minus 1 gr/l. Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017 r: 17 groszy,
  • 2018 r: 20 groszy,
  • 2019 r: 18 groszy,
  • 2020 r: 28 groszy, ale w 27 tygodniu tego roku marża wyniosła minus 9 gr/l.

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017 r: 13 groszy,
  • 2018 r: 9 groszy,
  • 2019 r: 10 groszy,
  • 2020 r: 27 groszy, a w tygodniu 27 marża wyniosła 1 gr/l.

Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

Zmiany cen w skali roku:

Zarówno ceny hurtowe, jak i detaliczne paliw są w czerwcu zdecydowanie niższe niż przed rokiem. Warto zwrócić uwagę, że marże stacji paliw aktualnie oscylują w pobliżu zera, a detaliści zarabiają „tylko” na upustach od oficjalnych cen hurtowych (nadal 20-30 gr/l).

ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:

Ceny hurtowe diesla spadły poniżej ceny Pb95:

 

 

Andrzej Bąk – eWGT

Źródło cen: PKN ORLEN, e-petrol.pl, barchart.com

Tragiczny wypadek w Starokrzepicach. Rolnik stracił rękę

0
Jak informuje dziennikzachodni.pl do tragicznego wypadku doszło we wtorek (7 lipca) po godz. 12 na polu przy ulicy Oleskiej w Starokrzepicach. Podczas prac przy prasowaniu siana, maszyna rolnicza urwała rękę 43-letniemu mężczyźnie.

Ze wstępnych ustaleń policjantów wynika, że do wypadku doszło podczas prac w polu w sporym oddaleniu od zabudować. 43-latek pomagał sąsiadowi. Kiedy chciał wymienić zerwany sznurek, maszyna wciągnęła mu rękę, urywając ją powyżej łokcia. Na miejsce przyleciał śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, który zabrał mężczyznę wraz z urwaną ręką do jednego ze szpitali w Częstochowie. Na miejscu wciąż trwają czynności. Będziemy ustalać przyczyny tego wypadku – mówi Joanna Wiącek-Głowacz, rzeczniczka prasowa Komendy Powiatowej Policji w Kłobucku.

 

Około dwudziestu minut zajęło dotarcie służbom medycznym i straży do miejsca zdarzenia. Przygotowano lądowisko dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, które zabrało mężczyznę. Jest to mieszkaniec Starokrzepic.

Niestety potwierdza się tragiczna informacja, że stracił prawą rękę na wysokości barku, praktycznie całe prawe ramię. Jest przytomny, sam wezwał pomoc – jak dowiadujemy się od mieszkańców Starokrzepic będących obecnie na miejscu wypadku.

Mężczyzna sam doszedł do śmigłowca LPR, który zabrał go prawdopodobnie do szpitala na Parkitce.

   

Źródło/fot.: dziennikzachodni.pl

Na łamach naszego portalu pisaliśmy o bezpiecznej pracy z prasą. Pamiętajcie o tym, bezpieczeństwo najważniejsze!

Bezpieczna praca z prasą

Wypadek podczas pracy – młody chłopak stracił rękę

Wyborcza „Bitwa o wozy”. Dla kogo taki wóz strażacki?

0

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji rozpoczęło II edycję Akcji pt. „Bitwa o Wozy”. Zgodnie z jej zasadą, gminy o liczebności do 20 tysięcy mieszkańców w których podczas niedzielnej drugiej tury wyborów prezydenckich odnotowana zostanie najwyższa frekwencja wyborcza, otrzymają wóz strażacki. Do wygrania 49 pojazdów.

 

Zasady wyborczej rywalizacji

Jak informuje Ministerstwo „Bitwa o wozy” jest akcją profrekwencyjną, która ma na celu propagowanie aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym Polski. Dzięki akcji możliwe jest docenienie lokalnych społeczności poprzez sfinansowanie wozu strażackiego, dzięki któremu strażacy-ochotnicy będą mogli jeszcze skuteczniej dbać o bezpieczeństwo mieszkańców.

 

Podsumowanie I tury 

W piątek, 3 lipca, 16 wójtów i burmistrzów z całej Polski otrzymało z rąk ministra Mariusza Kamińskiego promesy na zakup pojazdów w ramach pierwszej edycji „Bitwy o wozy” po pierwszej turze prezydencki wyborów. Każda z wyróżnionych jednostek samorządu osiągnęła najwyższą frekwencję w swoim województwie. Wartość jednego samochodu to niemal 800 tys. zł. Frekwencja wyborcza wśród zwycięskich gmin wyniosła w I turze wyborów prezydenckich od 67% do 86%. Dodajmy, że dzięki środkom pochodzącym m.in. z MSWiA strażacy-ochotnicy z całej Polski otrzymają w tym roku prawie 600 nowych wozów ratowniczo-gaśniczych.

Szczegółowa informacja na temat zasad uczestnictwa w rywalizacji, rejonizacji i liczby nagród w II turze „Bitwy o wozy” dostępna jest na stronie MSWiA.

Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródło i fot.: MSWiA

ARiMR rozpoczyna współpracę z Państwową Strażą Pożarną

 

 

 

PIORiN przypomina o obowiązku podmiotów prowadzących obrót materiałem siewnym!

0

Obowiązek podmiotów prowadzących obrót materiałem siewnym

Przypominamy, że zgodnie z art. 92 ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o nasiennictwie (Dz.U. z 2019 r. p.568 ze zm.) w dniu 31.07.2020 r. upływa termin składania informacji o obrocie materiałem siewnym za okres sprawozdawczy od 01.07.2019 r. do 30.06.2020 r. Informację składa każdy prowadzący obrót materiałem siewnym, który po raz pierwszy wprowadza go do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Informacji nie stosuje dla materiału siennego nabytego na terytorium RP od innych prowadzących obrót.

Źródło: PIORiN

Zboża – publikacja specjalna Agro Profil

Stawki dopłat do materiału siewnego

Ulewne deszcze, gradobicia – szacowanie strat. Gdzie szukać pomocy?

0

W związku z możliwością wystąpienia szkód w uprawach rolnych spowodowanych występującymi w ostatnim czasie w wielu miejscach w Polsce, deszczami nawalnymi i gradem, niektóre gminy podjęły decyzję o przedłużeniu przyjmowania wniosków o szacowanie strat w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych.

Przykładem jest tu Janów Podlaski w województwie lubelskim, w powiecie bialskim, gdzie zgodnie z informacją Wójta Gminy, wnioski o oszacowanie strat składać można w miejscowym Urzędzie Gminy, w nieprzekraczalnym terminie do dnia 17 lipca 2020 roku

Analogiczną decyzję podjął Wójt Gminy Siemień (województwo lubelskie, powiat parczewski), gdzie również termin przyjmowania wniosków o oszacowanie strat również  przedłużono do 17 lipca br.

Inaczej zadecydował natomiast Wójt Gminy Podedwórze (powiat parczewski, województwo lubelskie) który poinformował mieszkańców o przedłużeniu terminu przyjmowania wniosków o oszacowanie strat do 10 lipca br.

Natomiast o wiele wcześniej, bo 8 lipca br. zakończyło się przyjmowanie wniosków w Gminie Chynów (województwo mazowieckie, powiat grójecki).

Rzepak – Poznaj tajniki uprawy (e-book)

Jakie są procedury?

Przypomnijmy, że zgodnie z wytycznymi szacowania szkód dokonuje się do czasu zbioru plonu głównej uprawy lub jej likwidacji. W związku z powyższym rolnicy, którzy zamierzają złożyć wniosek o oszacowanie szkód w gospodarstwach rolnych, proszeni są przez instytucje szacujące o niepodejmowanie żadnych prac agrotechnicznych w uprawach, w których powstały straty.

Natomiast wszystkie dane we wniosku o oszacowanie strat, dotyczące upraw, powinny być zgodne z wnioskiem o dopłaty składanym do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, którego kopię należy dołączyć do składanego wniosku.

Szczegółowe informacje o składaniu wniosków i odpowiednia dokumentacja dostępna są też na właściwych terenowo wojewódzkich stronach Biuletynu Informacji Publicznej.

 

Pytajmy w gminach

Warto też, z uwagi na zmienną ostatnio aurę i nasilenie się niekorzystnych zjawisk, upewnić się we własnym Urzędzie Gminy, czy możliwe jest zgłaszanie szkód w opisanym wyżej trybie.

Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródło: strony internetowe wymienionych gmin

Nawałnice przeszły przez kraj. Zalane pola! [ZDJĘCIA]

Na zachodzie susza, a na wschodzie plantacje pod wodą

Opona MICHELIN CargoXBib Heavy Duty z innowacyjnym bieżnikiem

0

Innowacyjna opona MICHELIN CargoXBib Heavy Duty została opracowana z myślą o rolnikach, którzy intensywnie korzystają z przyczep na polach oraz na zwykłych drogach, także podczas przewożenia ciężkich ładunków. MICHELIN CargoXBib Heavy Duty wyróżnia się wszechstronnym zastosowaniem oraz dużą wytrzymałością i odpornością na uszkodzenia, również podczas jazdy z dużym obciążeniem po nawierzchni asfaltowej.

Wytrzymały karkas nowej opony rolniczej MICHELIN CargoXBib Heavy Duty zapewnia jej długą żywotność, bardzo dobrą przyczepność na pochyłościach, komfort prowadzenia, a także efektywny system samooczyszczania. Osiągi i właściwości opony to wynik opracowanych przez inżynierów Michelin rozwiązań: bieżnika „Tripod” z trójkątnymi klockami oraz nowego kształtu rowków bieżnika wspomagających samooczyszczanie.

Nowa opona MICHELIN CargoXBib Heavy Duty została zaprojektowana z myślą o rolnikach, którym zależy na pewności prowadzenia pojazdu podczas korzystania z przyczep przewożących ciężkie ładunki zarówno na asfaltowych drogach, jak i na polu. Nowe ogumienie Michelin może być stosowane w pojazdach o obciążeniu do prawie 8330 kg na jedną oponę.

Osiągi nowej opony MICHELIN CargoXBib Heavy Duty to wynik zastosowania następujących technologii:

  • innowacyjny wszechstronny bieżnik z trójkątnymi klockami, który zwiększa stabilność pojazdu oraz pewność prowadzenia zarówno na drodze, jak i na polu, podnosi wytrzymałość opony, a tym samym wydłuża jej żywotność;
  • ułożenie trójkątnych klocków bieżnika oraz nietypowe rowki ułatwiają usuwanie spomiędzy nich błota, dzięki czemu system czyszczący nowej opony może być nawet trzy razy bardziej efektywny niż w ogumieniu poprzedniej generacji;
  • sposób łączenia trójkątnych klocków bieżnika poprawia ich stabilność, dzięki czemu nie skręcają się na nawierzchni, co zmniejsza ich zużycie;
  • masywne zaokrąglone barki opony chronią uprawy oraz ułatwiają kierowanie pojazdem po ubitej ziemi;
  • płaski i szeroki wzór bieżnika optymalizuje obszar kontaktu z podłożem i tym samym zmniejsza ugniatanie gleby.

MICHELIN CargoXBib Heavy Duty uzupełnienia ofertę opon do przyczep MICHELIN CargoXBib High Flotation z technologią MICHELIN Ultraflex.

Opona MICHELIN CargoXBib Heavy Duty została zaprojektowana we współpracy z producentami maszyn rolniczych i jest sprzedawana jako oryginalne wyposażenie. Nowe ogumienie jest dostępne do przyczep i pras rolniczych w trzech rozmiarach:

  • 560/60 R22.5;
  • 560/45 R22.5;
  • 500/60 R22.5.

Opony MICHELIN CargoXBib Heavy Duty, podobnie jak inne opony rolnicze marki Michelin, objęte są – oprócz 10-letniej gwarancji producenta – dodatkową gwarancją na wypadek uszkodzeń przypadkowych.

 

Rutynowa kontrola doprowadziła do plantacji ogórków z nietypowymi chwastami

0
CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 85

W poniedziałek funkcjonariusze Wydziału Prewencji bialskiej Komendy Policji, podczas rutynowej kontroli, zwrócili uwagę na podejrzanie zachowujących się mężczyzn przebywających w samochodzie. Próba legitymowania zakończyła się pościgiem za uciekającym pieszo mężczyzną. Jak się wówczas okazało w pojeździe i rzeczach osobistych, mężczyzna ten posiadł znaczne ilości amfetaminy i marihuany.

Na tym nie koniec, policyjne dochodzenie doprowadziło do ustalenia dalszych osób powiązanych z tą sprawą. Byli to członkowie najbliższej rodziny pierwszego podejrzanego. Natomiast przeszukanie miejsc ich zamieszkania doprowadziło do wykrycia i zabezpieczania kolejnych niedozwolonych  środków.

Grozi im do 10 lat

Policjanci odkryli też uprawę 40 sztuk roślin konopi w różnym stadium rozwoju, z których większość rosła na przydomowym polu pomiędzy ogórkami.  Łącznie zabezpieczono ponad 131 gramów amfetaminy, ponad 81 gramów marihuany, a także inne substancji psychotropowe.

Dzisiaj, (to jest: 9.07.2020 r.), bialski sąd przychylił się do wniosków organów ścigania i zastosował wobec mężczyzn środki zapobiegawcze w postaci tymczasowego aresztowania. Zgodnie z Ustawą o Przeciwdziałaniu  Narkomanii za posiadanie znacznej ilości narkotyków grozi kara do 10 lat pozbawienia wolności.


Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródło i fot.: Portal Lubelska Policja

 

 

 

Co z pieniędzmi na dotacje i Zielony Ład?

0
Europarlament

Komisja Rolnictwa PE

6 i 7 lipca 2020 r. odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (AGRI) Parlamentu Europejskiego, podczas którego omawiano i głosowano nad projektem opinii komisji AGRI dotyczącym sprawozdania Komisji Budżetowej (BUDG) i Komisji Gospodarczej i Monetarnej (ECON) pt. „Plan inwestycyjny na rzecz zrównoważonej Europy – Jak finansować Zielony Ład”.
Komisja AGRI przygotowała w tej sprawie własną opinię z tą intencją by ostateczny dokument podkreślał silną pozycję rolnictwa i obszarów wiejskich, jak również zapewnił odpowiednie finansowanie dla Wspólnej Polityki Rolnej. Do projektu opinii zgłoszono łącznie 58 poprawek, które zebrano w 6 poprawek kompromisowych.

O nieokrojony budżet WPR

Ostatecznie europosłowie zgodzili się co do tego, by opinia Komisji AGRI mocno podkreślała potrzebę utrzymania budżetu Wspólnej Polityki Rolnej na niezmniejszonym poziomie. Natomiast wszelkie dodatkowe zobowiązania wynikające z wdrażania Nowego Zielonego Ładu powinny być finansowane z innych środków.

 

Nieuczciwa zagraniczna konkurencja

Komisja AGRI odniosła się tez do problemu nieuczciwej konkurencji dla unijnego sektora rolno-spożywczego w związku z importem z krajów trzecich produktów niespełniających wysokich wymogów bezpieczeństwa żywności, ochrony środowiska i dobrostanu zwierząt stosowanych w Unii Europejskiej co uznano za zjawisko niepożądane i szkodliwe.

Opinię Komisji AGRI przyjęto 37 głosami przy 8 głosach sprzeciwu i 3  wstrzymujących się.

Nowy WPR w rok czy dwa?

Kolejny punkt obrad dotyczył przepisów przejściowych w sprawie wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) w 2021 r. Wcześniej, Komisja AGRI (w dniu 28 kwietnia 2020 r.) podjęła decyzję o przystąpieniu do nieformalnych negocjacji trójstronnych (tzw. trylogu) z Komisją Europejską i Radą Unii Europejskiej.

Głównym punktem spornym jest długość okresu przejściowego między starą a nową Wspólną Polityką Rolną. Posłowie Parlamentu Europejskiego osiągnęli porozumienie co do dwóch lat. Natomiast Komisja Europejska opowiada się za  skróceniem tego okresu do  jednego rokiem. Ostatecznie stwierdzono, że sprawa zostanie uzgodniona po podjęciu decyzji w sprawie Wieloletnich Ram Finansowych (WRF), a wypracowana formuła musi jeszcze zyskać aprobatę Komisji AGRI, która zajmie się tym na przełomie września i października br. Ostateczny krok w tej sprawie to przyjęcie decyzji w pierwszym czytaniu na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego. Powyższe uzgodnienia będą miały wpływ na to kiedy i w jakiej formie np. planowane dotacje trafią do rąk zainteresowanych rolników.

 

Wołowina, cielęcina i drób

Podczas posiedzenia Komisji AGRI wraz z Przedstawicielami Komisji Europejskiej omawiano również sytuację na poszczególnych rynkach. Kluczowym przykładem był sektor wołowiny, który ze względu na zamknięcie sektora HoReCa (sektor hotelarski oraz gastronomiczny) utracił możliwości zbytu produktów mięsnych wysokiej jakości. W tej sytuacji  Komisja Europejska wprowadziła w kwietni 2020 r. specjalny środek pomocowy: dopłaty do prywatnego przechowywania, co pozwoliło na okresowe zdjęcie nadwyżki produkcyjnej z rynku. Sektor drobiu także poniósł ogromne straty w związku z zamknięciem sektora HoReCa, przy czym krajem, który najbardziej ucierpiał podczas epidemii była Polska – największy producent drobiu w Unii Europejskiej. Przedstawiciel Komisji Europejskiej podkreślił, że rynek powoli odbudowuje się, jednak KE pozostaje czujna na możliwe negatywne konsekwencje brexitu.

 

EKR za środkami kryzysowymi

W tym kontekście Parlamentarzyści z Grupy EKR (Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy) dali wyraz stanowisku, że Komisja Europejska powinna była wprowadzić środki kryzysowe także w odniesieniu do sektorów cielęciny i drobiu. Parlamentarzyści EKR podkreślali, że pomimo wielokrotnych wezwań ze strony sektora oraz Parlamentu Europejskiego, Komisja Europejska nie przedstawiła, w ich opinii, żadnego konkretnego planu pomocy w tym zakresie. Wielu eurodeputowanych zauważyło także, że Komisja nie podjęła kroków w celu dostosowania importu mięsa z krajów trzecich w trakcie pandemii, podczas gdy rodzima produkcja została znacznie ograniczona, a do strefy UE wciąż napływały tańsze produkty spoza Wspólnoty.
Do tematu z pewnością powrócimy.

Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródła: PE, Biuro Posła do Parlamentu Europejskiego Krzysztofa Jurgiela
Fot.: Pixabay  

UE wycofuje więcej substancji czynnych niż wprowadza nowych na rynek [WIDEO]

Zielony ład przyjęty… Nowe ograniczenia dla rolnictwa

Czerwiec z dobrym wynikiem sprzedaży przyczep rolniczych

0

W czerwcu bieżącego roku zarejestrowano 773 szt. nowych przyczep rolniczych. Jest to już trzeci kolejny miesiąc, kiedy notujemy lepszy wynik niż w miesiącu poprzednim. W stosunku do maja br. notujemy 179 rejestracji więcej. Porównując do czerwca 2019, tegoroczna ilość rejestracji jest wyższa o 234 szt. Patrząc na cały okres od początku roku, notujemy 3253 szt. nowo zarejestrowanych przyczep rolniczych. To o 860 szt. więcej niż przed rokiem, co daje wzrost o 36%.

 

Najpopularniejsze marki

Pronar pozostaje liderem rynku. W pierwszym półroczu br. zarejestrowano 1357 szt. nowych przyczep tej marki. Jest to o 378 szt. więcej niż rok wcześniej. Pronar na koniec czerwca osiągnął 41,7% udziałów rynkowych. To wzrost o 0,8 pp w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Drugie miejsce z wynikiem 460 szt. zajmuje Metal-Fach. Marka ta również notuje lepszy wynik niż przed rokiem. 137 szt. więcej niż rok wcześniej, pozwoliło na osiągnięcie 14,1% udziałów rynkowych. Na trzecim miejscu jest Wielton z wynikiem 283 szt. i 8,7% udziałów rynkowych. Metaltech notuje 281 szt. i 8,6% udziałów rynkowych.

 

Województwa i powiaty

Województwem o największej ilości rejestracji po sześciu miesiącach 2020 roku, jest woj. lubelskie z 483 rejestracjami. Na drugim miejscu jest woj. mazowieckie, gdzie zanotowano 451 rejestracje, w woj. w wielkopolskim – 410, w podlaskim zarejestrowano 357 szt. nowych przyczep, w łódzkim – 285 przyczep.

 

Rynek przyczep używanych

Na rynku używanych przyczep notujemy lekkie odbicie w górę. W pierwszych sześciu miesiącach roku zarejestrowano 2407 szt. przyczep używanych. To o 67 szt. więcej niż rok wcześniej. Oznacza to wzrost o 2,9%.


Źródło: PIGMiUR

W czerwcu najwyższa sprzedaż traktorów od 16 miesięcy!

 

Piątek na południu upalny. Nawet 33 stopnie [POGODA]

0

Najbliższa noc będzie już znacznie cieplejsza. Na zachodzie i miejscami na południu nie mniej niż 16/19 stopni. Centrum, wschód i północ zanotuje 10/14 stopni. W pasie od Podlasia po Mazury, Warmię, Kujawy (za pominięciem południa regionu), Wielkopolskę (za wyjątkiem południa i wschodu regionu) i Ziemię Lubuską jeszcze popada deszcz do 1-4 mm. Na pozostałym obszarze pogodnie i sucho.

O poranku pierwsze burze na zbieżności pojawią się na Ziemi Lubuskiej i wędrować mają w kierunku Wielkopolski, południowej części Zachodniopomorskiego. Około południa sporo chmur z burzami powstanie od okolic Suwałk po Ełk, Olsztyn, Mławę, Płock, Toruń, Gniezno, Poznań, Leszno, Zieloną Górę- tutaj podczas burz mocniej popada do 20-25 mm, możliwy grad ale tylko do 1-2 cm. Lokalnie spadnie grad do 3 cm- wóczas będzie również możliwość pojawienia się trąby powietrznej (takie zjawisko ma szansę się pojawić na południu Wielkopolski).

Druga strefa burz pojawi się popołudniem w pasie od Białegostoku po Warszawę, Łódź, Kalisz, Wrocław, wieczorem również Opole, Nysę. Tutaj również możliwe są opady do 25 mm, grad do 1-2 cm i podobnie jak w omawianej wcześniej strefie jest ryzyko trąby powietrznej- przede wszystkim na Dolnym Śląsku, południowym zachodzie Ziemi Łódzkiej- wówczas może spaść grad o średnicy do 3 cm.

Podczas burz pojawi się również wał chmurowy, na czele którego powieje wiatr do nawet 100 km/h. To właśnie ze względu na wiatr te zjawiska będą niebezpieczne- one jutro poczynią najwięcej szkód. Znacznie większe ryzyko trąb powietrznych jest w Czechach. Możemy być niemal pewni w 100%, że gdzieś trąba powietrzna się jutro pojawi- jak nie w Polsce to w Czechach.

Będzie gorąco. Od Dolnego Śląska po Opolszczyznę, Małopolskę i Podkarpacie 31/33 stopnie. Na Ziemi Łódzkiej, Kielecczyźnie, Lubelszczyźnie, południu i wschodzie Mazowsza 29/31 stopni. Ziemia Lubuska, Wielkopolska, Kujawy, Podlasie, północ Mazowsza zanotuje 24/28 stopni. Od Warmii i Mazur po Kaszuby i Pomorze Zachodnie najchłodniej- tutaj zaledwie 20/24 stopnie- na wybrzeżu około 18/20 stopni.

Na południu, wschodzie i w centrum będzie to idealny dzień na koszenie jęczmieni. W nocy z piątku na sobotę pogoda popsuje się i w tych regionach.

Łukasz Sieligowski

Szkody wyrządzone przez ptaki chronione – nie będzie odszkodowań?

0

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu KRIR z 18 maja 2020 r. w sprawie wprowadzenia zmian do przepisów o ochronie przyrody umożliwiających rolnikom uzyskanie odszkodowań za szkody wyrządzone w uprawach i rolnych i stawach przez ptaki chronione, resort środowiska przekazał następujące  informacje:

„Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2016 r. poz. 2183) następujące gatunki: żuraw Grus grus, łabędź niemy Cygnus olor, łabędź czarnodzioby Cygnus columbianus, łabędź krzykliwy Cygnus cygnus, gęś krótkodzioba Anser brachyrhynchus, gęś mała Anser eryihropus są objęte ścisłą ochroną gatunkową. Natomiast zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55 ze zm.) Skarb Państwa odpowiada za szkody wyrządzone przez 5 gatunków: żubry, wilki, rysie, niedźwiedzie i bobry, przy czym odpowiedzialność ta nie obejmuje utraconych korzyści, a ogranicza się jedynie do szkody rzeczywistej, którą należy wykazać.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż szkody spowodowane przez gatunki wymienione w art. 126 ustawy o ochronie przyrody — bobra (np. ścięte drzewa, teren zalany w wyniku spiętrzenia wód przez tamę, nory ziemne), wilka czy rysia (np. zagryzione zwierzęta gospodarskie) są stosunkowo trwałe, a ich skutki i zakres można ocenić nawet po upływie kilku, kilkunastu dni. W przypadku szkód wyrządzonych przez ptaki na polach uprawnych nawet zmiana warunków atmosferycznych (w szczególności wystąpienie opadów) może istotnie utrudnić, a nawet uniemożliwić, jakąkolwiek ocenę. W wielu wypadkach problematyczne byłoby również ustalenie gatunku odpowiedzialnego za spowodowanie szkód — głównie z uwagi na często znaczną rotację stad, a także obecność gatunków nie żerujących na zasiewach. Wymienione powyżej kwestie powodują, że oszacowanie szkody i udowodnienie, iż została ona wyrządzona przez konkretny gatunek, za którego wyrządzone szkody mogłoby ewentualnie przysługiwać odszkodowanie, byłoby niezwykle trudne, a w niektórych przypadkach niemożliwe.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że na podstawie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 28 września 2015 r. sygn. akt K 20/14, obowiązująca regulacja w zakresie zasad odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkody powodowane przez niektóre gatunki zwierząt (żubry, wilki, niedźwiedzie, rysie i bobry) jest zgodna z art. 32 ust. 1 i art. 64 ust. 2 Konstytucji RP. Ponadto, Trybunał Konstytucyjny opowiedział się przeciwko całkowitej automatyzacji refundacji szkód, zwracając uwagę, że działania odszkodowawcze Skarbu Państwa winny być powiązane z oceną działań prewencyjnych podejmowanych przez właścicieli i posiadaczy mienia, w którym zaistniała szkoda, zaś instytucje państwa nie mogą być pociągane do odpowiedzialności za szkody, nawet jeśli istnieje wola do rekompensowania właściwych szkód.

Ponadto, należy zauważyć, że obecnie pewną formą wsparcia dla osób ponoszących szkody w gospodarstwach rolnych w związku z bytowaniem zwierząt gatunków chronionych jest zwolnienie z obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie zezwolenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska lub regionalnego dyrektora ochrony środowiska na czynności zakazane w stosunku do tych gatunków. Zgodnie bowiem z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1000, z późn. zm.), opłacie skarbowej nie podlega zezwolenie wydawane osobom fizycznym na działania związane z płoszeniem i miejscowym ograniczaniem populacji gatunków zwierząt wyrządzających szkody w gospodarstwie rolnym, leśnym lub rybackim nieobjętych odszkodowaniem Skarbu Państwa (załącznik 1, część III, pkt 44, zwolnienie nr 13).

Jednocześnie pragnę podkreślić, iż zagadnienie związane z negatywnym oddziaływaniem chronionych gatunków ptaków na gospodarkę rolną stanowi ważną i istotną kwestię, która będzie przedmiotem dalszych analiz i ocen.”

Źródło: KRIR

Zmasakrowany żuraw na polu.. Sprawca odpowie za znęcanie?

Gryzonie przenoszą się w inne uprawy!

Ogromny pożar stogu. Strażacy walczyli z ogniem 14 godzin

0

Jak podaje portal epoznan.pl do pożaru stogu słomy doszło w niedzielę w powiecie rawickim (między Bojanowem i Goliną Wielką). Strażacy walczyli z ogniem przez 14 godzin.

Strażacy z Rawicza, a także strażacy ochotnicy z miejscowości Izbice, Kawcze, Gościejewice, Bojanowo oraz Sowiny uczestniczyli w akcji gaszenia płonącego stogu. Zgłoszenie wpłynęło do służb w niedzielę wieczorem, dokładnie około 19.00. Stóg znajdował się co prawda daleko od zabudowań, ale tuż obok pola z rosnącym tu zbożem. Cała akcja trwała 14 godzin.

Szybko okazało się, że ogień nie pojawił się tu przez przypadek. Policjanci z Rawicza otrzymali informację od świadka o mężczyźnie, który miał się oddalać z okolic płonącego stogu. Zatrzymano pijanego 28-latka, którego zbadano alkomatem. Miał 2,5 promila w wydychanym powietrzu.

We wtorek mężczyzna usłyszał zarzut podpalenia, do którego się przyznał. Jak tłumaczył, podpalił stóg, bo „coś go podkusiło”. Teraz grozi mu do 5 lat więzienia.

Właściciel stogu oszacował straty na blisko 60 tysięcy złotych.

 Źródło/fot. epoznan.pl

Pożar w gospodarstwie – jak go uniknąć?

Ogromna tragedia w Łyśniewie Sierakowickim. Dwulatek walczy o życie