piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Ukraińskim korytarzem morskim przewieziono 70 mln ton towarów

spot_img

Łącznie, ukraińskie produkty rolne i inne towary dostarczono do 48 krajów świata

W ciągu roku funkcjonowania Korytarza Ukraińskiego, gwarantującego światowe bezpieczeństwo żywnościowe, przewieziono 70 mln ton towarów. Z ukraińskich portów opuściło 2577 statków. Ilość ładunków zbożowych wyniosła ponad 46 mln ton, pozostałych towarów – ponad 23 mln.

Głównymi portami docelowymi dla ukraińskich towarów stały się porty Azji, Afryki, Europy i Ameryki

Kraje od Egiptu po Indonezję, od Tunezji i Libii po Indie, od Algierii po Chiny otrzymywały ukraińskie zboże. Dzięki inicjatywie humanitarnej „Zboże z Ukrainy” w Etiopii, Somalii, Jemenie i Sudanie co najmniej setki tysięcy rodzin i miliony ludzi otrzymało niezbędną żywność.

„Ukraina mimo wszystko pozostaje gwarantem światowego bezpieczeństwa żywnościowego. Każdy statek, który przepłynie przez korytarz, to nie tylko sukces gospodarczy, ale także symbol naszej walki o przestrzeganie norm prawa międzynarodowego, które w szczególności gwarantuje swobodną żeglugę” – powiedział wicepremier ds. odbudowy Ukrainy – Minister Rozwoju Społeczności i terytorium Ukrainy Oleksiy Kuleba.

Ukraina kontynuuje prace nad poszerzeniem możliwości korytarza

Tymczasową trasę morską zorganizowano po tym, jak Rosja zaczęła blokować statki przepływające przez ówczesny „korytarz zbożowy”. Z inicjatywy Prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego przy wsparciu ONZ i Turcji zorganizowano „korytarz zbożowy”, aby zapewnić światowe bezpieczeństwo żywnościowe. Ale wtedy Rosja była jedną ze stron porozumienia. Po systematycznych naruszeniach ze strony państwa agresora i blokowaniu statków podjęto decyzję o zorganizowaniu alternatywnej trasy, którą nazwano Korytarzem Ukraińskim.

Transporty morskie są ubezpieczone od ryzyka

Przypominamy, że dla statków korzystających z Korytarza Ukraińskiego przewidziano dwa główne instrumenty ubezpieczenia armatorów od ryzyka. Pierwszy to mechanizm ubezpieczeniowy prowadzony przez wiodące światowe towarzystwa ubezpieczeniowe i banki przy wsparciu rządu brytyjskiego. Umowa pozwala na pokrycie ryzyk „Marine Hull War” i „Loss of Hire War” dla statków na poziomie 1-1,25% składki ubezpieczeniowej. To wskaźniki niemal przedwojenne. Drugim są gwarancje odszkodowania za szkody wyrządzone czarterującym, operatorom i właścicielom statków i statków żeglugi śródlądowej w trakcie pobytu tych statków na wodach terytorialnych Ukrainy.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x