Co znajdziesz w artykule?
Łącznie, ukraińskie produkty rolne i inne towary dostarczono do 48 krajów świata
W ciągu roku funkcjonowania Korytarza Ukraińskiego, gwarantującego światowe bezpieczeństwo żywnościowe, przewieziono 70 mln ton towarów. Z ukraińskich portów opuściło 2577 statków. Ilość ładunków zbożowych wyniosła ponad 46 mln ton, pozostałych towarów – ponad 23 mln.
Głównymi portami docelowymi dla ukraińskich towarów stały się porty Azji, Afryki, Europy i Ameryki
Kraje od Egiptu po Indonezję, od Tunezji i Libii po Indie, od Algierii po Chiny otrzymywały ukraińskie zboże. Dzięki inicjatywie humanitarnej „Zboże z Ukrainy” w Etiopii, Somalii, Jemenie i Sudanie co najmniej setki tysięcy rodzin i miliony ludzi otrzymało niezbędną żywność.
„Ukraina mimo wszystko pozostaje gwarantem światowego bezpieczeństwa żywnościowego. Każdy statek, który przepłynie przez korytarz, to nie tylko sukces gospodarczy, ale także symbol naszej walki o przestrzeganie norm prawa międzynarodowego, które w szczególności gwarantuje swobodną żeglugę” – powiedział wicepremier ds. odbudowy Ukrainy – Minister Rozwoju Społeczności i terytorium Ukrainy Oleksiy Kuleba.
Ukraina kontynuuje prace nad poszerzeniem możliwości korytarza
Tymczasową trasę morską zorganizowano po tym, jak Rosja zaczęła blokować statki przepływające przez ówczesny „korytarz zbożowy”. Z inicjatywy Prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego przy wsparciu ONZ i Turcji zorganizowano „korytarz zbożowy”, aby zapewnić światowe bezpieczeństwo żywnościowe. Ale wtedy Rosja była jedną ze stron porozumienia. Po systematycznych naruszeniach ze strony państwa agresora i blokowaniu statków podjęto decyzję o zorganizowaniu alternatywnej trasy, którą nazwano Korytarzem Ukraińskim.
Transporty morskie są ubezpieczone od ryzyka
Przypominamy, że dla statków korzystających z Korytarza Ukraińskiego przewidziano dwa główne instrumenty ubezpieczenia armatorów od ryzyka. Pierwszy to mechanizm ubezpieczeniowy prowadzony przez wiodące światowe towarzystwa ubezpieczeniowe i banki przy wsparciu rządu brytyjskiego. Umowa pozwala na pokrycie ryzyk „Marine Hull War” i „Loss of Hire War” dla statków na poziomie 1-1,25% składki ubezpieczeniowej. To wskaźniki niemal przedwojenne. Drugim są gwarancje odszkodowania za szkody wyrządzone czarterującym, operatorom i właścicielom statków i statków żeglugi śródlądowej w trakcie pobytu tych statków na wodach terytorialnych Ukrainy.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy