Co znajdziesz w artykule?
„Prosto i do przodu” to hasło przewodnie koncernu Steyr, który na przełomie ostatniego roku odniósł znaczny sukces w sprzedaży ciągników w Polsce. Austriacki producent nie spoczywa na laurach i podejmuje kolejne kroki, by wyprzedzić konkurencję a jednocześnie zaspokoić potrzeby rolników. O strategiach działania oraz najważniejszych nowościach była mowa podczas online konferencji, która odbywała w dniu 20 lipca 2021 r. Piszemy o nich poniżej.
Poszerzenie rynku sprzedaży
Główny cel jakim jest wzrost sprzedaży austriacki koncern realizuje poprzez przemyślane konstrukcje ciągników zapewniające wzrost wydajności pracy, rozwój systemów łączności maszyn z biurem w gospodarstwie i serwisem jak poprawę obsługi klienta. Ponadto Steyr planuje poszerzenie rynków sprzedaży. Nowymi rynkami dla austriackiej marki jest Hiszpania, Litwa i Łotwa. Do 2015 r. Steyr planuje być obecny na najważniejszych rynkach krajów kontynentu europejskiego. W krajach w których austriackie ciągniki są już sprzedawane koncern planuje pewne reorganizacje sieci dealerskiej. Reorganizacja ta ma na celu stworzenie do końca 2022 r. sieci certyfikowanych punktów dealerskich, które mają zapewnić wysoki poziom obsługi klientów. Steyer stawia także na rynek ciągników używanych stąd też wprowadza Steyr Select. Jest on stosowany w przypadku ciągników, które mają do 5 lat i przepracowały do 4 tys. mth. Dla tej grupy ciągników producent oferuje także specjalne finansowanie fabryczne jak również wsparcie serwisowe.
Monitorowanie wydajności ciągnika
Wzorem innych producentów sprzętu rolniczego również i austriacki producent oferuje system telematyczny S-Fleet dla ciągników Steyr do którego dostęp użytkownicy mają poprzez stronę internetową mySteyr.com. Za pomocą Internetu rolnicy mogą monitorować lokalizację ciągników, ich wydajność a także różne parametry jak np. zużycie paliwa. System S-Fleet dostarcza rolnikowi nawet 40 parametrów maszyn, takich jak liczba godziny pracy silnika, temperatura przekładni i silnika, prędkość obrotowa silnika, zużycie paliwa.
Za zgodą rolnika służby serwisowe mogą zdalnie na odległość monitorować stan techniczny ciągnika wykorzystując jego system diagnostyczny. To pozwala uniknąć wielu awarii a tym samym przestojów. System zdalnego monitorowania stanu technicznego jest dostępny nie tylko dla nowych ciągników ale i sprzętu wyprodukowanego po 2012 r.
Nowa gama ciągników Terrus CVT
Podczas online konferencji zaprezentowano ciągnik nowej generacji Terrus CVT. Jest to jeden z egzemplarzy zmodernizowanej serii obejmującej trzy modele o mocy 250, 270 i 300 KM wyposażone w przekładnię CVT. Traktory Terrus są dostępne w dwóch wersjach wyposażenia: Evolution i Excellence. W pierwszym pakiecie dostępny jest układ hydrauliczny o natężeniu przepływu 165 lub 220 l/min, czterobiegowy WOM, elektroniczny hamulec postojowy, kabina w wersji Deluxe lub Active Luxury z klimatyzacją, amortyzacja przedniej osi, system zarządzania jazdą na uwrociu Easy Tronic II, opcje automatycznego prowadzenia S-Guide, a także magistrala ISOBUS klasy II lub III. Bardziej rozbudowana wersja Excellence zawiera te same elementy, a ponadto wysokiej jakości głośniki, pięć elektrohydraulicznych zaworów hydrauliki zewnętrznej oraz standardową funkcję Power Beyond.
Komfort pracy operatora zapewnia czterosłupkowa kabina o bardzo dobrej widoczności, która jest jeszcze bardziej przestronna i wyciszona. W kabinie z amortyzowanym fotelem jest zintegrowany przeprojektowany podłokietnik Multicontroler III z terminalem Infomat 1200 wyposażony w ekran dotykowy. Terminal poza programowaniem i monitorowaniem parametrów pracy ciągnika i maszyny obsługuje także system jazdy automatycznej z wykorzystaniem systemu GPS oraz funkcje telematyki S-Fleet. System telematyczny umożliwia przesyłanie danych dotyczących ciągnika oraz maszyn, które są rejestrowane natychmiast i automatycznie oraz udostępniane na komputerze w gospodarstwie za pośrednictwem portalu internetowego MySTEYR.com lub w aplikacji mobilnej S-Fleet na smartfonie zarządcy/właściciela.
W nowych ciągnikach Terrus CVT wyeliminowano wskaźniki deski rozdzielczej, które dotychczas znajdowały się pod kierownicą zamieniając je tabletem umieszczonym na prawym słupku kabiny.
Ciągniki serii Multi i Kompakt z nowymi silnikami
Serie Multi i Kompakt to najlepiej sprzedające się ciągniki w gamie marki Steyr. Traktory te wyposażono w silniki FPT F5 o pojemności 3,6 l spełniające wymagania nowej Stage V. W ciągnikach poprzednich wersji pracowały silniki 3,4 l. Pomimo większej pojemności nie zmieniły się rozmiary silnika ani jego układ chłodzenia, co pozwoliło na zachowanie kompaktowego formatu tych ciągników. Technologia oczyszczania spalin w nowych silnikach obejmuje katalizator utleniający do silników diesla, bezobsługowy filtr cząstek stałych i system selektywnej redukcji katalitycznej.
W silnikach FPT F5, które wstawiono do serii Kompakt zwiększono mc oraz mopment obrotowy o 10%. Maksymalny moment obrotowy osiągany jest już przy 1300 obr./min silnika. Ponadto poprawiono również możliwości serwisowe, bowiem filtry paliwa i oleju silnikowego są dostępne z tej samej strony ciągnika.
dr inż. Jacek Skudlarski
SGGW w Warszawie