Co znajdziesz w artykule?
W ostatnim tygodniu ceny średnie głównych paliw spadły o 1-3 grosze na litrze na krajowych stacjach. Cena średnia autogazu zatrzymała się na wysokim poziomie po dużym odbiciu w październiku.
Diesel mocno podrożał w hurcie
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 7-go listopada 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 6 groszy (-9 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,680 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał średnio aż o 16 groszy (-3 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,896 zł/l (bez VAT) – najwyżej od początku sierpnia.
Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 wzrosła do 27 groszy (bez VAT) z 15 groszy tydzień wcześniej. Ma na to wpływ sezon grzewczy i fakt, że udział importowanego diesla sprzedawanego na krajowym rynku jest większy niż benzyny, czyli cena tego paliwa jest bardziej zależna od kursów walut.
Warto przypomnieć, że w październiku benzyna i diesel podrożały w hurcie o dokładnie 15 groszy na litrze.
Notowania ropy pozostają pod wpływem skrajnie różnych czynników
Z jednej strony, prowzrostowo na ceny ropy działał trwający konflikt na Bliskim Wschodzie, gdzie rynek na bieżąco oceniał ryzyko ataku Izraela na Iran i związane z tym możliwe konsekwencje dla podaży surowca. Zapowiadane ataki izraelskie nastąpiły, ale rakiety oszczędziły infrastrukturę związaną z irańskim przemysłem naftowym (ceny ropy spadły).
Z drugiej strony jest słabnąca gospodarka Chin i rosnące światowe zapasy ropy, które to czynniki obniżają notowania surowca.
Ostatnio na niskie ceny zareagował kartel OPEC+, przedłużając okres cięć wydobycia o kolejny miesiąc.
Wreszcie, wygrana Donalda Trumpa w długim okresie powinna wpływać stabilizująco na ceny ropy, ponieważ nowy prezydent postara się wygasić toczące się konflikty światowe i jednocześnie będzie wspierał krajowy (USA) przemysł wydobywczy.
Niestety, dla kierowców, złoty mocno stracił w ostatnich tygodniach na wartości
Notowania USD/PLN przekroczyły we worek 22 października poziom 4,0 złotego za dolara (po raz pierwszy od początku lipca) i nieco ponad barierą 4 zł utrzymują się nadal (30.10.24 – godz.17). Wszystko to za sprawą gwałtownego umocnienia dolara amerykańskiego na świecie w sytuacji skrajnie wysokiego napięcia na Bliskim Wschodzie. Dolara wspiera też seria obniżek stóp procentowych w strefie euro przy tylko jednej obniżce kosztu pieniądza przez FED. Jednocześnie ostatnie dane z USA oddalają perspektywę dużych cięć stóp procentowych przez FED w kolejnych miesiącach. I wreszcie rosnące szanse Donalda Trumpa na powrót na fotel prezydenta umacniają również dolara.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary świata – EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.
Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien pozostawać mocny, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).
W detalu cena średnia dwóch głównych paliw obniżyła się nieco w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl w połowie 45-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,04 i 6,09 zł/l. Oznacza to, że cena benzyny spadła o 1 grosz, a diesla o 3 grosze na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia LPG pozostała na wysokim poziomie 3,05 zł/l, po tym jak paliwo to podrożało aż o 25 groszy za litr (7%) w październiku. Gwałtowny wzrost ceny LPG wiąże się ze słabym złotym i zmianą kierunku importu ze wschodniego na droższy – zachodni.
Cena średnia paliw w detalu: 06-11-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,80 zł/l ( +1 gr/l);
• Pb95: 6,04 zł/l ( -1 gr/l);
• ON: 6,09 zł/l ( -3 gr/l);
• LPG: 3,05 zł/l ( 0 gr/l).
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).
Nawet po ostatnich zmianach ceny obu paliw są o 50-60 groszy niższe (w detalu i hurcie) niż przed rokiem (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent(usd/b)
Marże modelowe stacji paliw są rekordowe w skali roku
W połowie 45 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do 13 gr/l dla ON (-12 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) nie zmieniła się i sięga 34 grosze na litrze.
W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,1 gr/l) jest o ponad 4 grosze wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (26,6 gr/l) przewyższa o prawie 3 grosze rekordową marżę z 2020 roku.
Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com