środa, 4 grudnia, 2024
spot_img

Nowy terminal zbożowy w Gdańsku powstanie do 2026 r.

spot_img

W gdańskim porcie przy Nabrzeżach Wiślanym i Szczecińskim powstanie nowy agro terminal. Inwestycja, którą zrealizuje, a potem będzie zarządzać, państwowa spółka, będzie gotowa do 2026 r. – zapowiedział w poniedziałek, 2 grudnia, premier Donald Tusk.

– Gdański terminal zbożowy będzie “bezpiecznikiem”, instrumentem w rękach polskiego państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów – dodał szef rządu. Wartość nowej inwestycji w porcie to ok. 400 mln zł.

Terminal zbożowy pod kontrolą państwa polskiego

– Pamiętamy wszyscy te emocje, które towarzyszyły kwestii zbożowej wtedy, kiedy do Polski zaczęło wlewać się, wskutek decyzji o otwarciu granicy z Ukrainą, zboże ze Wschodu. To był jeden z tych momentów, w których do świadomości społecznej i polityków dotarła wreszcie informacja, że kwestia zboża to jest także element bezpieczeństwa państwa. Szczególnie w tych trudnych i bardzo wymagających czasach – powiedział na konferencji prasowej Donald Tusk.

Zaznaczył, że kierowany przez niego rząd podjął już wcześniej decyzje, które skutecznie chronią Polskę przed niekontrolowanym napływem zboża, nie tylko z Ukrainy.

Jednym z oczywistych i naturalnych oczekiwań było jednak powstanie kolejnego terminalu zbożowego w Polsce. Takiego, który będzie w dyspozycji państwa polskiego pełniącego – co oczywiste – funkcję komercyjną, ale będącego też „bezpiecznikiem”, instrumentem w rękach polskiego państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym także bezpieczeństwa polskich rolników – mówił prezes Rady Ministrów.

Wyjaśnił, że rząd próbował też odzyskać pełną kontrolę nad terminalami zbożowymi w Gdyni i Szczecinie, ale okazało się to niemożliwe z powodów prawnych i własnościowych.

I dlatego decyzja, że wracamy do idei kolejnego terminalu zbożowego w Gdańsku. Nie będę się już wyzłośliwiał i wspominał – takiego powiem wprost – pajacowania niektórych naszych poprzedników, którzy obiecali jak zawsze gruszki na wierzbie, w tym przypadku zboże na wierzbie. A tutaj mamy już konkretne decyzje. Dla nas jest bardzo ważne, aby ta rezerwa w razie jakiś napięć na rynku dawała nam możliwość elastycznego działania. To, co najważniejsze: żeby państwo polskie miało do swojej dyspozycji terminal zbożowy – podkreślił premier.

Odpowiedzialność za budowę terminala zbożowego, a następnie jego zarządzanie, powierzono spółce Port Gdańsk Eksploatacja z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG)

Dobre wyniki polskich portów

Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podkreślił, że dziś polskie porty są w dobrej kondycji finansowej.

– Porównując rok do roku zwiększamy ich dochodowość netto od 17 do 25 procent. Musimy iść krok dalej i zainwestować w te obszary, które są niezbędne zapewnienia bezpieczeństwa. W tym miejscu powstanie nowy, całkowicie polski terminal zbożowy o bardzo dużej przepustowości i zdolnościach przeładunkowych – poinformował Dariusz Klimczak. 

Z kolei Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, podkreślił, że inwestycja w Gdańsku została poprzedzona rzetelnymi analizami tego, co dzieje się w branży morskiej. – Widzimy, że w ostatnich latach zdecydowanie zwiększa się liczba statków średniej wielkości, które transportują zboże. To inwestycja w kierunku budowy bezpieczeństwa żywnościowego naszego kraju – dodał.

Gdańsk kibicuje inwestycji w porcie

Obecna na konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, zapewniła, że nowa inwestycja Portu Gdańsk może liczyć na pełne wsparcie ze strony miasta.   

– Choć miasto Gdańsk jest mniejszościowym udziałowcem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, to dziękuję za postrzeganie tego, że port jest absolutnie częścią miasta. I to nie jest jedyna inwestycja, przy której ta współpraca jest ważna z punktu widzenia miasta – dodała Aleksandra Dulkiewicz.  

Szczegóły inwestycji w gdańskim porcie

Port Gdański Eksploatacja (PGE) zainwestuje w 9 dodatkowych magazynów zbożowych. Tym samym podniesie swoje zdolności magazynowe aż pięciokrotnie – do 152 tys. ton rocznie. Zdolność przeładunkowa spółki docelowo wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie.

– Wartość całego projektu inwestycyjnego to ok. 400 mln zł. Obejmie on budowę i przebudowę infrastruktury od strony lądu (kolej, drogi, powierzchnie składowo-magazynowe) i wody (przebudowa nabrzeży, umocnienia i pogłębienia dna na potrzeby obsługi większych statków), a także zakup dźwigów, urządzeń przeładunkowych. Inwestycjom towarzyszyć będzie poprawa organizacji i obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji – informuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.

Spółka PGE prowadzi działalność na pięciu nabrzeżach, ale przeładunki zbóż realizuje na nabrzeżach Szczecińskim i Wiślanym. Tam też planuje budowę nowych magazynów z możliwością obsługi statków z ładunkiem do 36 tys. ton, przy maksymalnym zanurzeniu do 10,6 m.

Źródło: www.gdańsk.pl, Ministerstwo Infrastruktury

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x