piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej: Auchan i Intermarche oskarżeni przez UOKiK

spot_img

Duże sieci handlowe współpracują z wieloma, często znacznie mniejszymi od siebie, dostawcami produktów rolno-spożywczych. W tej relacji, często występuje dysproporcja w potencjale ekonomicznym, co może być wykorzystywane przez silniejszą stronę do narzucania niekorzystnych warunków współpracy. Podejrzewając stosowanie takich praktyk, prezes UOKIK postawił zarzuty  Auchan i i SCA PR Polska (Intermarche).

Zboża i artykuły mleczarskie ciągnęły w górę światowe ceny żywności w listopadzie
zdj:Archiwum AP

Zarzuty UOKIK wobec Intermarche

W przypadku SCA PR Polska (Intermarche), UOKIK stwierdził, że sieć zawierała umowy dotyczące warunków handlowych z dostawcami z opóźnieniem, co powodowało, że dostawcy nie mieli pewności co do warunków rozliczenia sprzedaży od początku danego roku. Ponadto, dostawcy byli obciążani dodatkowymi rabatami nieprzewidzianymi w pierwotnych umowach, a także byli pozbawiani części dochodu przysługującego im z tytułu współpracy z siecią, ponieważ SCA PR Polska uzyskiwała od nich rabat retrospektywny bez spełnienia warunków uzależnionych od wartości obrotu.

Zarzuty UOKIK wobec Auchan

Spółka Auchan usłyszała natomiast zarzut stosowania opłat okołosprzedażowych. W działaniach przeanalizowanych w toku postępowania wyjaśniającego latach 2020-2021 przedsiębiorca obciążał kontrahentów kosztami transportu towarów z magazynów do poszczególnych marketów, przerzucając tym samym część kosztów prowadzenia własnej działalności podstawowej na dostawców. Ponadto, nie wszyscy dostawcy ponosili opłatę za transport. Niektórzy byli z niej zwolnieni, pomimo dostarczania towarów również do magazynów centralnych, co może świadczyć o nierównym traktowaniu partnerów.

Jeśli zarzuty wobec Auchan i Intermarche się potwierdzą, właścicielom sieci handlowych grozi kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu.

źródło: UOKIK

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x