poniedziałek, 17 marca, 2025
spot_img

Niemcy oficjalnie wolne od pryszczycy – czy eksport mięsa wróci do normy?

spot_imgspot_img

Po trzech miesiącach intensywnej walki z pryszczycą Niemcy odzyskały status kraju wolnego od tej groźnej choroby zwierząt. Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (WOAH) potwierdziła, że niemal całe terytorium Niemiec spełnia wymogi sanitarne, z wyjątkiem niewielkiej strefy ochronnej w pobliżu miejscowości Hönow. Czy oznacza to szybki powrót niemieckiego eksportu mięsa na światowe rynki?

Szybka reakcja kluczem do sukcesu

Pierwsze ognisko pryszczycy wykryto 10 stycznia 2025 roku w stadzie bawołów wodnych w Brandenburgii. Był to pierwszy przypadek tej choroby w Niemczech od blisko 40 lat. Władze weterynaryjne natychmiast wdrożyły surowe procedury zwalczania epidemii, obejmujące likwidację zakażonych zwierząt oraz ograniczenia w transporcie i eksporcie. Restrykcyjne środki pozwoliły skutecznie zahamować rozprzestrzenianie się wirusa.

Oficjalny status wolnego kraju i jego konsekwencje

Z dniem uzyskania potwierdzenia od WOAH Niemcy mogą oficjalnie wznowić rozmowy z partnerami handlowymi w sprawie przywrócenia eksportu produktów mięsnych. Federalny minister rolnictwa Cem Özdemir podkreślił, że to istotny krok dla branży rolnej i przetwórczej. Niemieckie firmy liczą na szybki powrót do normalnej wymiany handlowej, szczególnie z krajami, które wprowadziły tymczasowe ograniczenia na import.

Czy handel wróci do normy?

Mimo pozytywnej decyzji WOAH, pełne przywrócenie eksportu może potrwać kilka tygodni lub nawet miesięcy. Poszczególne kraje mogą indywidualnie podchodzić do znoszenia embarga na niemieckie mięso, a proces ten będzie zależał od ich wewnętrznych regulacji sanitarnych.

Eksperci wskazują jednak, że skuteczna i szybka reakcja Niemiec na zagrożenie oraz potwierdzenie bezpieczeństwa sanitarnego kraju znacząco ułatwią proces normalizacji handlu. Oczekuje się, że w najbliższych tygodniach kluczowe rynki, takie jak Chiny i Japonia, ponownie otworzą się na niemieckie produkty mięsne.

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x