sobota, 23 listopada, 2024
spot_img

Kontrole dużych ciągników tylko w okręgowych stacjach kontroli pojazdów?

spot_img

Zgodnie z obowiązującym prawem rolnicy posługujący się   ciągnikami rolniczymi o dużych gabarytach i wadze powyżej 3,5 tony, zobowiązani są do przeprowadzania okresowych badań sprawności tego rodzaju maszyn tylko i wyłącznie w okręgowych stacjach kontroli pojazdów. W efekcie, by sprostać nałożonym na nich wymaganiom, rolnicy zmuszeni są do wykonywania wielokilometrowych podróży do OSKP  sprzętem, który porusza się z niewielką prędkością i często blokuje drogi innymi pojazdom.  

Wniosek Izb Rolniczych

Problem zauważył Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, który 7 sierpnia br. zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o dokonanie zmian w prawie, tak by dozwolone było dokonywanie powyższych badań nie tylko w OSKP, ale też w podstawowych stacjach kontroli pojazdów i w innych miejscach, np. w gospodarstwach rolników używających sprzętu.

Powiało nadzieją

W odpowiedzi Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury, poinformował KRIR o tym, że resort przygotował już projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2985, 3066 i 3066-A) z rozwiązaniami umożliwiającymi przeprowadzanie badań technicznych ciągników rolniczych i przyczep rolniczych w infrastrukturze innej niż stacja kontroli pojazdów. Jednak pod warunkiem, że będzie ona spełniała wymagania określone przepisami prawa.

Ale sprawa utknęła w Sejmie…

Jednak, o ile pierwsza część ministerialnego pisma napawała optymizmem, to druga nie była już tak obiecująca. W piśmie Departamentu Transportu Drogowego MI czytamy bowiem, że: „W związku z wstrzymaniem w dniu 14 grudnia 2018 r. prac parlamentarnych nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2985, 3066 i 3066-A), na etapie trzeciego czytania w Sejmie RP, także prace legislacyjne nad zmianą aktów wykonawczych, w tym regulujących badania techniczne pojazdów w infrastrukturze innej niż stacja kontroli pojazdów, zostały wstrzymane”.
I na tym pismo z odpowiedzią Departamentu Transportu Drogowego się kończy.

Podejmujemy interwencję

W związku z tym, że powyższa sprawa dotyczy wielu rolników, a przemieszczanie dużych i ciężkich maszyn po publicznych drogach stwarzać może liczne zagrożenia, zwróciliśmy się do Kancelarii Sejmu RP i Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:

– Z jakich przyczyn prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw zostały wstrzymane?

– Czy i kiedy planowane jest wznowienie prac nad tym projektem?

Jak tylko otrzymamy odpowiedzi, bezzwłocznie przekażemy ich treść.


Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródła: Ministerstwo Infrastruktury, KRIR
Foto: Pixabay

spot_imgspot_img
Agro Profil
Agro Profil
Magazyn rolniczy Agro Profil tworzony jest przez redaktorów rolników. Praktyczne podejście do problemów jest dla nas najważniejsze. Agro Wydawnictwo powstało w styczniu 2016 roku i od tego czasu regularnie przekazuje polskim rolnikom wiedzę ułatwiającą prowadzenie nowoczesnego gospodarstwa. Każdego roku Magazyn Agro Profil uczestniczy w wielu wydarzeniach branżowych - między innymi Agro Show, Agro Tech Kielce, Polagra Premiery, Agro-Park, Targi Książki i wielu innych. Wydawnictwo współpracuje z wieloma pracownikami naukowymi takich placówek jak np. Instytut Ochrony Roślin, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu czy też Politechniki Bydgoskiej.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x