sobota, 27 lipca, 2024
spot_img

Izba Zbożowo-Paszowa: Zapowiedzi dopłat do zbóż zablokowały handel ziarnem w Polsce

spot_img

Izba Zbożowo-Paszowa wydała alarmujące oświadczenie, w którym informuje, że rządowe zapowiedzi dotyczące dopłat do cen pszenicy i innych zbóż spowodowały zablokowanie handlu ziarnem w Polsce. Rolnicy i firmy handlowe wstrzymali sprzedaż ziarna, oczekując na konkrety związane z tymi obietnicami.

Ruch spodziewany dopiero po długim weekendzie

Rząd wprowadził te dopłaty, aby pomóc rolnikom w sytuacji, gdy wcześniejsze otwarcie granic na produkty rolne z Ukrainy i ich niekontrolowany napływ zakłócił równowagę na polskim rynku. Jednakże, na razie widać tylko skutki uboczne. Izba Zbożowo-Paszowa donosi, że trwające prace polowe również wpłynęły na brak ofert sprzedaży ziarna przez rolników.

Jak informuje Izba, większych obrotów należy się spodziewać dopiero po długim weekendzie majowym, kiedy to będą już obowiązywać obydwa rozporządzenia rządowe dotyczące dopłat do cen zbóż i rzepaku oraz do transportu ziarna zbóż i rzepaku do portów bałtyckich.

“Największy w historii pakiet pomocy dla rolnictwa”

Przypominamy, że rządowa decyzja ma na celu wsparcie rolników, a premier nazwał to „największym w historii” pakietem wsparcia dla rolnictwa. Pakiet przewiduje podniesienie kwoty zwrotu akcyzy za litr oleju napędowego oraz dopłaty do pszenicy i nawozów.Producenci pszenicy otrzymają 1 tys. 400 zł do tony pszenicy, a dopłata do pszenicy wyniesie 2 tys. 200 zł od hektara upraw. Wnioski o dopłaty do nawozów będzie można składać do 14 lipca, a pomoc wyniesie 500 zł/ha od upraw rolnych i 250 zł/ha dla łąk, pastwisk i traw.

Mimo że rząd zamierzał wesprzeć rolników wprowadzeniem dopłat do zbóż, to decyzja ta wywołała falę niepewności i spowodowała zablokowanie handlu ziarnem w Polsce. W oczekiwaniu na konkretne wytyczne, firmy handlowe borykają się obecnie z brakiem ofert sprzedaży ziarna, choć sytuacja na rynku jest znana i wiadomo, że brak ziarna nie jest problemem.

źródło:buisnessinsider

Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x