Dane publikowane przez PKN Orlen pokazują, że w skali tygodnia kończącego się 6-go września 2023, cena hurtowa diesla spadła o 11 groszy na litrze, a benzyny 95-oktanów o 17 groszy na litrze. Śladem cen hurtowych zauważalnie obniżyły się (o 6-8 groszy) ceny płacone przy dystrybutorach. Mowa tu o cenach oficjalnych, ponieważ fakt zakończenia wakacyjnych rabatów sprawia, że realnie płacimy jednak więcej za tankowanie.
Spadkowy ruch cen w kraju wynika z polityki państwowego Orlenu (zbliżające się wybory) i jest niezrozumiały w obliczu gwałtownych wzrostów notowań ropy, paliw gotowych i osłabienia złotego. Wprawdzie Orlen mógł sobie zabezpieczyć tańsze dostawy surowca i paliw gotowych, ale gdyby nie wybory, ceny dyktowane przez monopolistę podążałyby za cenami w Europie i na świecie.
Warto w tym miejscu dodać, że ceny krajowe coraz bardziej odbiegają od cen u naszych unijnych sąsiadów. Porównanie z 28-go sierpnia pokazuje, że już w tedy diesel był średnio droższy w Niemczech o ponad 30 eurocentów (ok. 1,3 zł/l), a Pb95 o ponad 40 eurocentów (1,8 zł/l).
Tym razem hurtowe ceny paliw znacznie spadły w skali analizowanego tygodnia, mimo rosnących od 2 tygodni notowań ropy Brent i przy jednoczesnym osłabieniu złotego wobec dolara.
Notowania giełdowe ropy Brent sięgały 85,2 usd/b przed tygodniem, by przekroczyć 90 usd/b na wtorkowym zamknięciu i 89,5 usd/b w środowe południe (06.09.2023). Wyceny ropy Brent przebiły na wykresie opór techniczny w okolicy 88 usd/b i są najwyższe od listopada 2022 roku. Ceny surowca rosną za sprawą przedłużenia do końca roku ograniczenia wydobycia ropy przez kartel OPEC+, a szczególnie przez Arabię Saudyjską i Rosję.
W prawdzie na rynek wracają cyklicznie obawy o przyszły popyt na surowce, to jednak globalna podaż ropy została mocno ograniczona, a OPEC+ dba o utrzymanie wysokich cen na rynku.
Wycena dolara wahała się w minionym tygodniu w szerokim zakresie 4,09 – 4,19 pln (najwyżej od czerwca tego roku). W skali analizowanego tygodnia złoty osłabił się o ok. 10 groszy do dolara (dalej traci po decyzji RPP).
Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Ceny na stacjach paliw
Według e-Petrol.pl w połowie 36-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,60 zł/l i 6,43 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki spadła o 8 groszy na litrze w skali tygodnia, a cena średnia diesla o 6 groszy. W tym samym czasie cena średnia LPG zwiększyła się o 6 groszy do 2,82 zł/l.
Ceny średnie paliw w detalu: 06-09-2023 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,19 zł/l (-7 gr/l);
• Pb95: 6,60 zł/l (-8 gr/l);
• ON: 6,43 zł/l (-6 gr/l);
• LPG: 2,82 zł/l (+6 gr/l).
Ceny paliw w kraju w ujęciu tygodniowym:
Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:
Lepszym porównaniem jest pokazanie aktualnej ceny paliw w stosunku do okresu sprzed wybuchu wojny na Ukrainie.
Okazuje się, że na stacjach płacimy za dwa główne paliwa o średnio 1,30 zł/l (Pb-95) i 1,10 zł/l (ON) więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. Po części winny jest temu kurs USD/PLN, który był wtedy o blisko 20 groszy niższy (ok. 4,0 zł), ale powinny to zrekompensować ciągle o ok. 4% niższe notowania ropy Brent (w okresie 20.02.2022 – 06.09.2023).
Ceny w hurcie spadły w ostatnim tygodni po stabilizacji w sierpniu i mocnym odbiciu w lipcu. W lipcu właśnie wzrosty cen na stacjach nie nadążały za tymi w hurcie, ponieważ PKN Orlen utrzymywał (utrzymuje nadal) niskie poziomy cen na sieci własnych stacji.
Stąd marże modelowe wszystkich sprzedawców paliw były przez wiele tygodni zerowe lub wręcz ujemne.
W połowie 36-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 13 gr/l (12 gr/l tydzień wcześniej) i 11 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 5 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Docierają sygnały od hurtowników, że Orlen każe sobie w ostatnich dniach doliczać marże (przynajmniej w przypadku ON) do oficjalnej ceny hurtowej. Sprawia to, że hurtowi dostawcy paliw oferują teraz ON po cenie wyższej od tej obowiązującej na większości stacji.
Modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym:
Ceny paliw w Unii Europejskiej na 28.08.2023 (w euro za litr):
Polska ma dużo niższe ceny detalicznych obu głównych paliw od swoich unijnych sąsiadów.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE
Wróci ryżawy to dopiero zatęsknicie za teraźniejszościa
Ależ oczywiście, przecież jest obecnie fantastycznie, niczego zmieniać nie trzeba, kaczafi prowadź 😉
Podnosi, źle. Obniża, źle. To co powinien zrobić ? Wróci minioną opcja to zobaczycie ile może kosztować litr . Na pewno się ucieszycie.