Siedem ogólnokrajowych organizacji producenckich i rolniczych zwróciło się do polskich producentów żywności i klientów z apelem o stosowanie na produktach spożywczych i o zwracanie przy zakupach uwagi na oznakowanie „Produkt Polski”
W piśmie podpisanym przez prezesów branżowych organizacji czytamy:
„Niepokoi nas fakt, że nie wszystkie firmy przestawiły się na znakowanie produktów zgodnie z obowiązującymi przepisami, ograniczając pozytywny wpływ sprzedaży żywności na gospodarkę. Apelujemy do producentów, aby nie zaniedbywali obowiązku znakowania produktów krajem pochodzenia. Apel kierujemy również do konsumentów, aby w większym stopniu zawracali uwagę na kraj pochodzenia produktu podczas zakupów.”
Wsparcie w czasie pandemii
Sygnatariusze apelu zauważają, że w trudnym okresie pandemii koronawirusa niezbędna jest konsumpcja produktów wytworzonych lokalnie, co ma znaczący i korzystny wpływ na krajową gospodarkę. Natomiast wygenerowane dzięki zakupom polskich produktów przychody i zyski trafiają do firm działających w kraju.
„Wybierając produkty spożywcze wytworzone lokalnie, konsumenci ułatwiają sprzedaż produktów rolnych do sektora przetwórczego i detalicznego. Poprawia się tym samym płynność finansowa we wszystkich łańcuchach dostaw. I to konsumenci przyczyniają się do utrzymania miejsc pracy i stabilizacji krajowej gospodarki” – zaznaczają szefowie rolniczych organizacji.
Co mówi prawo?
Przypomnijmy: z początkiem 2017 roku weszły w życie przepisy dotyczące dobrowolnego znakowania środków spożywczych informacją „Produkt Polski”. Celem znakowania jest wyróżnienie produktów krajowych wytworzonych z polskich surowców, umożliwiające konsumentom odnalezienie ich na półkach sklepowych.
Natomiast od 30 września 2020 wszedł w życie obowiązek znakowania mięsa sprzedawanego na wagę grafiką z flagą kraju pochodzenia produktu. Z zebranych przez branżowców informacji wynika, że sprzedaż produktów krajowych znakowanych flagą polską przynosi zauważalne wyniki w handlu krajowym i zagranicznym.
Pod apelem podpisali się: Aleksander Dargiewicz Prezes Zarządu Krajowego Związku Pracodawców – Producentów Trzody Chlewnej POLPIG, Mariusz Olejnik Prezes Zarządu Federacji Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Ignacy Zaremba Prezes Zarządu Polskiego Związku Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej POLSUS, Jacek Zarzecki Prezes Zarządu Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, Dariusz Goszczyński Dyrektor Generalny Krajowej Rady Drobiarstwa-Izba Gospodarcza, Jerzy Wierzbicki Prezes Zarządu Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego oraz Leszek Hądzlik Prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka.
Źródło: POLPIG
Foto: Pixabay