niedziela, 14 kwietnia, 2024
spot_imgspot_img

Wiceminister finansów: Mechanizmy kontroli ukraińskiego zboża istniały, ale nie zadziałały w taki sposób, w jaki powinny

spot_img

W Polsce rusza testowanie nowego mechanizmu, który ma zwiększyć rygor kontroli tranzytowanego zboża. Wiceminister finansów, Artur Soboń, poinformował, że zboże będzie traktowane z takim samym rygorem jak paliwa, a nowe rozwiązania idą nawet dalej niż dotychczasowe stosowane w obrocie paliwami. Na zarzuty o wcześniejsze niedopilnowanie kontroli stanowczo zaprzeczył.

W sezonie 2021/22 nasz eksport zbóż poza UE spadł o ponad 40%

Udało się wypracować mechanizm, który będzie testowany od piątku

Wiceminister finansów, Artur Soboń, udzielił w środę wywiadu dla Radia Plus, w którym poruszał temat porozumienia między rządami Polski i Ukrainy dotyczącego zasad tranzytu zboża przez Polskę.

Od samego początku mówiliśmy, że jest to rozwiązanie tymczasowe, ten górny czas trwania tego rozwiązania – radykalnego, bo ono ograniczało nie tylko wwóz jakikolwiek, także tranzytowy, produktów rolnych do Polski czy precyzyjnie mówiąc poprzez Polskę, i ono miało charakter tymczasowy. Najdłuższym okresem czasu był 30 czerwca, tak to było wpisane do rozporządzenia, ale od razu strony siadły do rozmów, także w porozumieniu z Komisją Europejską, bo tutaj potrzebne są korytarze solidarnościowe, i udało się wypracować mechanizm, który będzie testowany od piątku – tłumaczył wiceminister finansów Artur Soboń.

Przypomniał, że nowe rozwiązania mają uniemożliwić sytuację, w której ukraińskie zboże pozostaje w Polsce.

Nowy mechanizm kontroli tranzytu zboża – plomby GPS-y i konwoje KAS. Wiceminister finansów wyjaśnia szczegóły.

Artur Soboń, wyjaśnił, że nowy mechanizm kontroli tranzytowanego zboża jest zupełnie inny od poprzedniego. Po pierwsze, wykorzystuje on GPS-y, czyli plomby, które są śledzone drogą elektroniczną przez system satelitarny. Po drugie, zboże jest traktowane tak samo jak towary akcyzowe czy odpady w ramach systemu SENT, co oznacza, że podlega najwyższemu rygorowi kontroli. Po trzecie, zboże jest konwojowane przez Krajową Administrację Skarbową w pierwszych dniach, aby wykluczyć wszelkie wątpliwości dotyczące jego tranzytu. Po czwarte, zboże nie może zmienić kierunku tranzytu na terenie Polski i może trafić jedynie do innych państw europejskich lub określonych portów, skąd zostanie wywiezione.

To są rozwiązania w pewnym zakresie dalej idące niż np. obrót paliwami. Mamy wywieźć 4 mln ton nadwyżki zboża z Polski i to jest dzisiaj plan gry” – dodał.

Soboń o imporcie zbóż: działała Inspekcja Weterynaryjna, działały służby, procedury były realizowane

Wiceminister finansów podczas wywiadu odrzucił twierdzenie, że wcześniej nie istniały żadne mechanizmy kontroli tranzytu zboża przez Polskę ani jego jakości

“Testowano w tym sensie, że działała Inspekcja Weterynaryjna, działały służby, te procedury były realizowane, ale okazało się, że są one nieszczelne, okazało się, że są łamane i że efektem tego jest sytuacja, kiedy tranzyt nie jest tranzytem. One nie zadziałały w taki sposób, w jaki powinny, ale nie da się postawić tezy, że tego typu działania nie były podejmowane, była pewna gradacja tych działań aż do tego najbardziej radykalnego kroku z weekendu, czyli rozporządzenia” – powiedział Artur Soboń.

Jednakże, dla nas pozostaje kwestią otwartą, jak skuteczne były wcześniejsze mechanizmy kontroli i jak wiele nieprawidłowości udało się wykryć. Jak było, pozostawiamy do oceny naszym czytelnikom.

źródło:polskieradio24

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x