sobota, 22 lutego, 2025

W hurcie taniej, ale na stacjach paliw ceny praktycznie bez zmian w skali tygodnia

spot_img

Na stacjach paliw ceny ustabilizowały się w połowie lutego po symbolicznych spadkach w dwóch poprzednich tygodniach. Mowa tu oczywiście o cenach średnich krajowych, ponieważ na wielu stacjach nie widać było żadnych korekt w dół. Niestety dla kierowców notowania ropy przestały spadać, przechodząc do trendu bocznego o dużej amplitudzie wahań. Rynek przestał wierzyć w obietnice Trumpa, że skłoni kraje OPEC do większej podaży surowca. Ceny ropy nie rosną jednak, ponieważ w dłuższej perspektywie USA będą w stanie samodzielnie podnieść wydobycie, a rozpoczynające się rozmowy z Rosją mogą z czasem doprowadzić do zniesienia sankcji Zachodu na dostawy rosyjskiej ropy. Jednocześnie złoty, chociaż dzisiaj (19.02.25) nieco słabszy, to pozostaje silny w stosunku do obu głównych walut, co powinno stabilizować krajowy rynek w sytuacji ewentualnego odbicia cen surowca.

Na stacjach tylko cena średnia Pb95 spadła o skromne 2 grosze za litr

Według e-Petrol.pl w połowie 8-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,13 i 6,29 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny spadła o 2 grosze na litrze, a diesla (też Pb98) nie zmieniła się w skali tygodnia.

Także cena średnia autogazu była taka sama jak przed tygodniem i wyniosła 3,21 zł/l.

Aktualne ceny na stacjach paliw

Cena średnia paliw w detalu: 19-02-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,89 zł/l ( 0 gr/l);
• Pb95: 6,15 zł/l (-2 gr/l);

• ON: 6,29 zł/l ( 0 gr/l);
• LPG: 3,21 zł/l ( 0 gr/l).

Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).

Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 34-44 gr/l w detalu i 40-50 groszy na litrze w hurcie.

Ceny paliw – zmiany w skali roku (tabela)

W hurcie paliwa taniały w ostatnim tygodniu

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 19-go lutego 2025, cena netto litra Pb95 spadła o 7 groszy (+2 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,711 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał też o 7 groszy (+10 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,941 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) wzrosła do 28 groszy z 26 groszy tydzień wcześniej.

Od początku 2025 roku benzyna 95 i ON w hurcie drożeją odpowiednio o 1 grosz i 3 grosze na litrze.

Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku

2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).

Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN

Ropa mocno potaniała w II połowie stycznia

W lutym notowania ropy Brent poruszają się w szerokim trendzie bocznym 74-77 usd za baryłkę po tym jak w II połowie stycznia notowania surowca spadły o ok. 10%. W środowe (19.02.2025) popołudnie ropa Brent kosztuje ok. 75,9 usd/b, czyli o skromne 0,6 dolara więcej niż tydzień wcześniej. Wcześniej notowania giełdowe ropy rosły gwałtownie w III dekadzie grudnia i I połowie stycznia. W konsekwencji ropa Brent przekroczyła 15-go stycznia 82 usd/b i była najdroższa od lipca 2024 roku. Wzrostom notowań surowca sprzyjało większe od wymaganego ograniczenie produkcji przez kraje OPEC+, w tym Rosję w grudniu i nałożenie przez USA nowych ograniczeń na rosyjskie dostawy i firmy międzynarodowe pracujące dla rosyjskiego sektora wydobywczego. Ceny surowca zaczęły jednak spadać w miarę zbliżania się do zaprzysiężenia Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, a po zaprzysiężeniu tempo spadków przyspieszyło. Już wcześniej Trump zapowiadał zmianę nastawienia do polityki wydobycia i eksportu surowców energetycznych. Dodatkowo nowy prezydent USA wezwał kraje OPEC do obniżenia cen surowca poprzez zwiększenie podaży. Na razie odzewu na ten apel nie ma, a ceny stabilizują się od początku lutego.

Złoty jest mocny do dolara i euro

Jeszcze 13.01.2025 kurs dolar/złoty notowany był najwyżej od ponad roku – 4,170 zł za dolara. Kolejne tygodnie przyniosły jednak duży spadek poniżej 3,97 złotego za dolara – 17-go lutego. Dzisiaj (19.02.2025) dolar kosztuje ok. 4,0 zł. Wahania kursu USD/PLN zależą najmocniej od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Złoty pozostaje silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami w najbliższych miesiącach. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która ostatnio mocno wzrosła. Dodatkowo popytowi na polskie aktywa (obligacje i akcje) pomaga zbliżająca się perspektywa zakończenia wojny Rosji z Ukrainą.

Polska waluta pozostawała rekordowo silna wobec euro, zamykając sesje poniżej 4,28 zł za euro od początku grudnia do połowy stycznia. W ostatnich dniach tygodniach kurs eur/pln mocno spadł, a swoje ponad 7-letnie minima ok. 4,15 zł za euro zaliczył 18-go lutego.

W tym roku marże stacji paliw ze sprzedaży benzyny wyprzedzają średnią 5-letnią

W połowie 8 tygodnia 2025 roku uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 21 groszy/l dla ON (+3gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 33 grosze na litrze (+3 groszy w skali tygodnia).

Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski (patrz wykres). W ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży benzyny i ON wzrosły. Warto zauważyć, że uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny przekracza w 2025 roku już o 5 groszy/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l). Uśredniona marża modelowa na sprzedaży ON (14 gr/l) pozostaje jeszcze w tyle o 3 grosze za średnią 5-letnią (17 gr/l). 

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x