Przełom maja i czerwca przyniósł gwałtowne odbicie cen paliw w hurcie. W skali tygodnia kończącego się 1-go czerwca dwa główne paliwa podrożały w PKN Orlen o ok. 50-70 gr/l. Cena hurtowa popularnej 95-ki osiągnęła 1-go czerwca 8,0 zł/l z VAT, podczas gdy diesel podrożał do blisko 7,5 zł/l z VAT. Oznacza to zapowiedź dużych podwyżek na stacjach paliw w najbliższych dniach.
W kolejnym dniu czerwca (02.06.20222) paliwa podrożały w hurcie o dalsze 11 gr/l – Pb95 i 26 gr/l – ON. Stąd cena hurtowa z VAT benzyny to już 8,12 zł/l, a ON – 7,75 zł/l.
Ceny paliw rosną śladem drożejącej ropy przy jednoczesnym osłabieniu złotego w stosunku do dolara w ostatnich kilku dniach. Członkowie UE zgodzili się, po długich negocjacjach, nałożyć embargo na import rosyjskiej ropy, które nie będzie dotyczyć jednak Węgier, Czech i Słowacji. Stąd do końca roku unijny import surowca ma spaść o 90%, ponieważ 10% przypada na wymienione wyżej kraje.
Cena hurtowa benzyny rośnie szybciej niż diesla, w konsekwencji benzyna (Pb95) jest w hurcie o ponad 50 gr/l droższa od oleju napędowego (01.06.2022).
Stacje paliw z opóźnieniem reagują na zmiany cenników hurtowych, ale i tu nastąpiła w ostatnich dwóch tygodniach zmiana relacji na korzyść oleju napędowego, który jest zdecydowanie tańszy od benzyny 95-oktanów. Warto przypomnieć, że ostatnio ON był minimalnie tańszy od benzyny (cena średnia w kraju) 8-grudnia 2021.
Porównanie średniotygodniowej ceny hurtowej ON i Pb95:
Zmiana polityki cenowej Orlenu (koncern dyktuje ceny w hurcie i w detalu) może świadczyć, że państwowy koncern poprzez obniżki cen diesla włącza się w większym stopniu do walki z inflacją. To właśnie ceny oleju napędowego wpływają bezpośrednio na koszty transportu, czy koszty produkcji w rolnictwie, a tym samym ceny finalnych produktów na półkach sklepowych. Tańszy diesel jest też wynikiem mniejszego popytu na praktycznie nieróżniący się olej grzewczy.
Ceny na stacjach paliw:
Według e-Petrol w połowie 22-go tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach średnio 7,55 i 7,13 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia popularnej 95 wzrosła o 22 grosze na litrze, a diesel podrożał w tym czasie o 4 gr/l. Niestety w hurcie ceny rosły bardzo mocno i już wyprzedziły te płacone przy dystrybutorach. Czeka nas zatem jeszcze droższe tankowanie, zwłaszcza benzyny. Jedynie cena średnia autogazu spadła w ciągu tygodnia o 3 grosze do 3,62 zł/l.
Ceny średnie paliw w detalu: 01-06-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 8,02 zł/l (+16 gr/l);
• Pb95: 7,55 zł/l (+22 gr/l);
• ON: 7,13 zł/l (+4 gr/l);
• LPG: 3,59 zł/l (-3 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
Ceny paliw w kraju:
Porównanie cen paliw w skali roku:
Rynek ropy:
Notowania ropy Brent wybiły w górę z trwającego od ponad dwóch miesięcy trendu bocznego w przedziale 98-112 eur/b (ceny zamknięcia serii sierpniowej). W środę 1-go czerwca notowania najbliższej serii ropy Brent oscylują w okolicy 118 usd/b, czyli ok. 10 usd/b poniżej 10-letnich maksimów z początku marca.
Względna stabilizacja na rynku ropy była efektem uwolnienia dużych rezerw surowca przez USA i ich sojuszników. Kolejnym czynnikiem stabilizującym było ryzyko spowolnienia gospodarczego w Chinach (pandemia covid) i na świecie (rosnące stopy procentowe).
Sytuacja zmieniła się jednak się z chwilą (31.05.2022) nałożenia przez UE sankcji na import ropy z Rosji. KE zdecydowała o zredukowaniu unijnego importu surowca o 90% do końca roku, pozostawiając możliwość sprowadzania taniej rosyjskiej ropy przez Węgry, Czechy i Słowacją.
Na nieszczęście w ostatnich dniach na wartości stracił złoty w stosunku do dolara (patrz wykres), co automatycznie podnosi cenę zakupu surowca i paliw gotowych przez rafinerie.
Notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN:
Andrzej Bąk
Źródło: PKN Orlen, e-Petrol