Pod koniec roku, marka Massey Ferguson należąca do międzynarodowego koncernu AGCO, pokazała światu nową serię kompaktowych ciągników 5S. Jakie rozwiązania oferują swoim przyszłym użytkownikom?
Wystarczy pierwsze spojrzenie na nowe ciągniki aby zauważyć, że powinny być dobrymi partnerami dla ładowacza czołowego. Ścięta maska i okno dachowe tuż nad przednią szybą zapewniają bardzo dobą widoczność do przodu. Producent deklaruje bardzo niski promień zawracania, wynoszący 4 m. Rozstaw osi wynosi 2,55 m. Dopuszczalna masa całkowita to 9,5 t. Względem poprzedniej generacji udźwig TUZ-u został podniesiony. Tylny TUZ podnosi, zależnie od wersji 5,7 lub 6 ton. Przedni podnośnik, oferowany jako wyposażenie dodatkowe unosi maks. 3 t. Ciągniki są napędzane 4-cylindrowymi silnikami produkcji AGCO Power o pojemności 4,4 litra spełniającymi normy emisji spalin STAGE 5. Serię tworzą 4 modele o mocach od 105 do 145 KM. Stworzony przez Massey Ferguson układ oczyszczania spalin jest kompaktowym urządzeniem z reduktorem katalitycznym SCR, DOC i katalizatorem sadzy. Mieści się pod kabiną ciągnika, dzięki czemu zachowano wąski profil niskiej maski i najlepszą w klasie widoczność na wprost. Ciągniki MF 5S można zamawiać z przygotowaniem pod ładowacz czołowy lub z fabrycznym ładowaczem. Nowe szybkozłącze umożliwia błyskawiczne podłączanie hydrauliki i elektryki zewnętrznej osprzętu do instalacji ciągnika. Do sterowania ładowaczem montowane są joysticki mechaniczne(sterujące rozdzielaczem przez linki) lub elektryczne(sterowanie elektrozaworami).
Trzy poziomy wyposażenia
Modele Essential wyposażone są w sterowanie dźwigniami typu T zamiast joysticka Multipad; joystick sterowania hydrauliką jest dostępny z wyposażeniem dodatkowym, natomiast przekładnia Dyna-4 oferuje Speedmatching zamiast Autodrive. Ta wersja wyposażenia uwzględnia pompę hydrauliki o wydajności 58 l/min oraz dwa mechaniczne, tylne zawory hydrauliki zewnętrznej – lub cztery w ramach wyposażenia dodatkowego. Modele w wersji Exclusive są najlepiej wyposażonymi – wyróżniają się układem hydrauliki o wydajności 110 l/min, nawet ośmioma elektrycznymi zaworami hydrauliki zewnętrznej, joystickiem sterowania hydrauliką, joystickiem Multipad, przekładnią AutoDrive, automatyczną klimatyzacją, zawieszeniem kabiny, fotelem Superluxe z amortyzacją pneumatyczną, oraz dotykowym terminalem Datatronic 5. Modele w wersji Efficient obejmują podobny poziom wyposażenia, różniąc się od najwyższego dwoma elektrycznymi i dwoma mechanicznymi tylnymi zaworami hydrauliki zewnętrznej, standardową klimatyzacją, fotelem z zawieszeniem pneumatycznym – terminal Datatronic 5 jest natomiast elementem wyposażenia dodatkowego.
Sprawdzone przekładnie
Podczas zakupu nowego ciągnika, do wyboru są 2 przekładnie. Dyna-4 o 16 biegach do przodu i do tyłu oraz Dyna-6 o przełożeniach w układzie 24-24. Modele w wersji Exclusive i Efficient mają przekładnie z AutoDrive w standardzie, sterowane joystickiem Multipad. AutoDrive to system automatycznej zmiany czterech lub sześciu biegów (zależnie od przekładni) podczas prac polowych oraz ich zakresów podczas transportu. Ciągniki Essential oferują sterowanie przekładnią Dyna-4 za pomocą dźwigni typu T i funkcję Speedmatching, która automatycznie dobiera najlepsze przełożenie PowerShift do prędkości jazdy podczas zmiany biegów. Przekładnie Dyna-6 dostępne są natomiast z AutoDrive. Każdy model można doposażyć w układ biegów pełzających, umożliwiających jazdę z prędkością już od 70 m/h na kołach o śr. 34 cali lub 80 m/h na kołach 38-calowych.
Rolnictwo precyzyjne od 105 KM
System telemetrii MF Connect dostępny jest jako wyposażenie dodatkowe dla każdego z ciągników MF 5S. Terminal Datatronic 5 jest dostępny w standardzie w modelach Exclusive, a na zamówienie z pozostałymi wersjami wyposażenia. Terminal z wyświetlaczem dotykowym współpracuje ze standardem ISOBUS. Służy do nadzorowania wszystkich funkcji ciągnika oraz sterowania osprzętem zgodnym z ISOBUS. Rozwiązania rolnictwa precyzyjnego oferowane w ciągnikach serii 5S to: układ automatycznego sterowania ciągnikiem MF Guide, kontrolę sekcji MF Section Control, regulację dawkowania MF Rate Control – która w obecnej wersji może obsługiwać aż 36 sekcji i pięć różnych produktów do zabiegów uprawowych. Terminal Datatronic 5 ma zainstalowane fabrycznie oprogramowanie MF TaskDoc, umożliwiające ewidencję pracy w polu – mapy zabiegów, ewidencję zużycia paliwa, protokołów prac, a także dokładne zapisy wydatku chemii i innych środków rolnych w przeliczeniu na hektar. MF TaskDoc Pro wyróżnia się kolejnymi funkcjami, w tym przesyłem danych poprzez Agrirouter do oprogramowania w gospodarstwie lub systemu Next Machinery Management. Funkcje te dostępne są również w dostępnym na zamówienie terminalu Fieldstar 5.
W hołdzie tradycji
Podobnie jak zaprezentowana wcześniej seria 8S, mniejsze ciągniki serii 5S dzięki stylistyce „neo-retro” nawiązują do charakterystycznego wyglądu ciągników Massey Ferguson. Wzornictwo to jest wyrazem hołdu dla historii całej marki Massey Ferguson – uwzględnia tradycyjny, szary pas w kształcie łyżwy i motyw na masce, podobny do chomąta, który znany jest jeszcze od serii MF 100.