Co znajdziesz w artykule?
7 lipca posłowie Lewicy przedstawili projekt ustawy ograniczający marże paliw w hurcie i detalu. Jak zaproponowali dzięki tej zmianie cena litra benzyny mogłaby spaść o 1,6 zł, a oleju napędowego o 1,10 zł.
Stacje paliwowe wykorzystały obniżkę VAT?
Rada Ministrów wprowadziła tymczasową obniżkę VAT na produkty spożywcze oraz paliwo. Jednak jak trafnie zauważono w projekcie przedstawionym przez Lewicę, zarówno w przypadku branży handlowej, jak również paliwowej, korporacje wykorzystały obniżkę podatków pośrednich, by podnieść własne marże, zrównując ceny towarów do cen sprzed podwyżki.
“Wzrost cen paliw jest znacznie większy, niż wzrost cen ropy naftowej na rynku światowym, nawet uwzględniając niekorzystny poziom kursu walutowego USD/PLN. Nie ma żadnych przesłanek wskazujących na wzrost pozostałych kosztów, w tym przetwórstwa, co oznacza, że zaistniałą sytuację kryzysową związaną z wojną w Ukrainie producenci paliw wykorzystali do narzucenia znacznie wyższych marż hurtowych, niż w okresie przed wybuchem wojny” – czytamy w projekcie ustawy
Rekordowe zyski koncernów paliwowych za pierwszy kwartał 2022
Posłowie wskazali, że skutki tej polityki są szczególnie widoczne w sprawozdaniach dla akcjonariuszy, zdawanych przez spółki paliwowe działające w ramach Spółek Akcyjnych, które podkreślają w nich rekordowe zyski uzyskane w pierwszym kwartale 2022 roku, tj. okresie, który pokrywa się z okresem obniżonego VAT. Jak podkreśliła Lewica, podobne działania Rada Ministrów podjęła w roku 2006, obniżając akcyzę nakładaną na paliwa. Wtedy również korporacje paliwowe podniosły swoje marże, zrównując ceny do poziomu sprzed obniżki.
Tańsze paliwo o 1,60 zł? Wystarczy obniżyć marże
Projektodawcy proponują wprowadzenie do Ustawy Prawo Energetyczne definicje legalne maksymalnej marży handlowej oraz maksymalnej marży hurtowej w celu doprecyzowania zakresu działania ustawy. Proponowane wyrażenie marży maksymalnej kwotowo lub w procentach ma dać w przyszłości możliwość wypracowania mechanizmu ustalania marży maksymalnej bez konieczności nowelizacji ustawy.
Jeśli przyjąć za punkt odniesienia poziom marży z 2021 r., możliwe jest obniżenie ceny benzyny silnikowej (zwanej potocznie benzyną Pb95) o ok. 1.60PLN/litr i ceny oleju napędowego o ok. 1.10 PLN/litr. Ustalenie w projekcie marży na benzynę silnikową Pb95 na poziomie 120 zł na m3 oraz oleju napędowego na 150 zł na m3 pozwoli osiągnąć obniżkę cen na wyżej wymienionym poziomie.
Drugim elementem najmocniej wpływającym na cenę końcową paliwa jest marża handlowa detaliczna. Ze względu na ryzyko, że ustalenie maksymalnej marży hurtowej paliwa może skutkować wprowadzeniem wyższych marż w sprzedaży detalicznej, tak samo należy ustanowić poziom maksymalnej marży w detalu. Biorąc pod uwagę obecnie kształtujące się ceny, taka maksymalna marża handlowa, o której mowa w projekcie, wynosiłaby 10 gr/litr.
Uregulowanie marż pozwoliłoby powstrzymać lub zahamować wzrost inflacji
Pensje minimalne Polaków w tym roku rosły wolniej, niż ceny towarów i usług, tak więc takie działanie byłoby realną pomocą i mogłoby przystopowac galopującą inflację. Obniżka cen hurtowych paliw, przy zachowaniu poziomu maksymalnych, dozwolonych ustawą marż, względem poziomu cen z 2 czerwca 2022 r., doprowadziłaby do obniżenia przychodu koncernów, ale jak zaznaczają posłowie nie spowodowałżoby to strat koncernów, a jedynie ograniczyłoby nadmiarowy zysk, za który płacą odbiorcy paliw w sprzedaży detalicznej.
Czy ten projekt zostanie pozytywnie zaopiniowany przez biuro legislacyjne? Okaże się niebawem.
źródło:sejm.gov.pl
Zdj: pixabay