wtorek, 2 lipca, 2024
spot_img

Na stacjach nieco taniej, ale w hurcie paliwa drożeją

spot_img

W cenniku hurtowym PKN Orlen, w skali tygodnia kończącego się 13-go czerwca 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 6 groszy (-10 gr tydzień wcześniej) i sięga 4,971 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 11 groszy na litrze (-12 gr tydzień wcześniej) do 4,979 zł/l (bez VAT) i jest minimalnie droższy od benzyny. Od początku czerwca benzyna tanieje jeszcze 3 grosze w cenniku hurtowym, a cena ON jest na poziomie z końca maja. Ostatnie podwyżki cen hurtowych są konsekwencją odbicia w górę notowań ropy przy jednoczesnym osłabieniu naszej waluty.

W maju benzyna taniała w hurcie mocniej niż ON

W skali maja cena hurtowa diesla obniżyła się o 10 groszy na litrze, a benzyny aż o 35 groszy. Niestety duże przeceny w hurcie bardzo powoli przekładały się na ceny detaliczne paliw. Stacje bardzo wolno obniżają ceny detaliczne, naśladując zachowanie sieci stacji PKN Orlen.

Wzrost cen na rynku hurtowym to efekt umocnienia notowań ropy i słabszego złotego

Na przełomie maja i czerwca notowania ropy Brent spadły o ok. 10% w ciągu pięciu sesji z 84,5 do 77,5 usd/b na zamknięciu 4-go czerwca, po miesiącu trendu bocznego wokół poziomu 83 usd/b. Ceny ropy mocno się obniżyły na skutek decyzji OPEC+ o rozluźnieniu restrykcyjnej polityki dotyczącej wydobycia. Niestety od tygodnia ropa drożeje, a odmiana Brent wróciła w czwartek (13.06.2024) do poziomu 82,5 usd/b, odrabiając większość ostatniej fali spadkowej.

Notowania USD/PLN wróciły powyżej poziomu 4,0 zł

Po blisko miesiącu wahań w przedziale 3,91 – 3,96 złotego za dolara, kurs amerykańskiej waluty wybił mocno w górę w piątek 7-go czerwca i powyżej poziomu 4.0 utrzymuje się nadal. Był to bezpośredni efekt umocnienia się dolara wobec euro po tym jak ECB obniżył stopy procentowe w strefie euro, a mocne dane z amerykańskiej gospodarki sugerowały, że amerykański FED może dłużej poczekać z obniżkami stóp w USA. Droższy dolar to oczywiście wyższy koszt zakupu ropy przez rafinerie i droższe importowane paliwa gotowe.

Ceny na stacjach PKN Orlen wyznaczają górny pułap dla konkurencji

Wydaje się, że po zmianach w zarządzie PKN Orlen, ceny na stacjach tej sieci należą do najwyższych na danym obszarze terytorialnym i np. w Warszawie od wielu tygodni oscylują w przedziale 7,0-6,6 zł/l benzyny 95-oktanów oraz diesla.

W detalu dwa główne paliwa potaniały o 4-6 groszy w skali tygodnia

Według e-Petrol.pl w połowie 24-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,43 zł/l i 6,45 zł/l. Oznacza to, że cena średnia obu paliw zmalała w skali tygodnia 6 groszy na litrze (Pb-95) i 4 grosze (ON).

Warto zauważyć, że rozbieżność cenowa między stacjami jest ostatnio olbrzymia. Np. w Warszawie (też stacje Orlenu) musimy płacić za dwa główne paliwa nieco poniżej 6,6 zł/l, podczas gdy na najtańszych stacjach w kraju ceny są dużo niższe. Dla przykładu diesla można kupić nawet poniżej 6,1 zł/l.

Ceny średnie paliw w detalu: 12-06-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,16 zł/l (-3 gr/l);
• Pb95: 6,43 zł/l (-6 gr/l);

• ON: 6,45 zł/l (-4 gr/l);
• LPG: 2,69 zł/l (-3 gr/l).

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Jednocześnie cena detaliczna diesla jest już wyższa niż rok temu (tabela poniżej).

Zmiany cen paliw w skali roku:

Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju:

Marże stacji ze sprzedaży paliw są na rekordowych poziomach w tym roku

W połowie 23 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 39 gr/l dla ON (48 gr/l tydzień wcześniej) i 35 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 44 gr/l).

Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (ponad 25 gr/l) jest już wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON zbliża się do rekordu z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 ograniczona była sprzedaż paliw – stąd marże detaliczne były bardzo wysokie.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:

Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (24 gr/l) jest już równa rekordowi z 2020 roku, a w przypadku ON zbliża się do rekordu z 2020 roku (w okresie pandemii covid-19 ograniczona była sprzedaż paliw – stąd marże detaliczne były bardzo wysokie).

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x