Co znajdziesz w artykule?
Rolnicy cenią fachowość, dostępność placówek i możliwość kontaktu telefonicznego z pracownikami terenowymi Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – powyższy wniosek ujęto w wynikach badań pn. „Polska Wieś i Rolnictwo 2020”, w których na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, analizowano m.in. efektywność pracy ARiMR.
Lepiej niż w 2019 roku
Jak informuje Ministerstwo Rolnictwa prawie 86 proc. rolników korzystających z usług ARiMR ocenia działalność tej instytucji dobrze i bardzo dobrze. Rolnicy doceniają przede wszystkim fachowość pracowników Agencji (ponad 85 proc.), możliwość kontaktu telefonicznego z biurami powiatowymi i oddziałami regionalnymi (80 proc.) oraz dostępność placówek (ponad 75 proc.). Jednocześnie w stosunku do roku 2019 spadła liczba osób niezadowolonych z pracy ARiMR.
Cyfryzacja i internet
Badani mieszkańcy wsi doceniają też proces cyfryzacji Agencji. Pozytywnie oceniono możliwość złożenia wniosku przez aplikację eWniosekPlus (ponad 74 proc. wskazań „bardzo dobrze” i „dobrze”), łatwość jej obsługi (68 proc.), a także przejrzystość i łatwość zrozumienia wniosku o wsparcie w ramach PROW 2014-2020 (66 proc.).
Wyniki te świadczyć mogą również o coraz powszechniejszej na wsi wiedzy o internecie i coraz większej swobodzie poruszania się rolników w cyfrowej rzeczywistości.
Ponadto, jak wskazują wyniki analizowanego raportu, prawie wszyscy beneficjenci ARiMR (ok. 96 proc.), znają agencyjną stronę internetową, a 80 proc. z nich pozytywnie ocenia funkcjonowanie portalu. Z badan wynika również, że mieszkańcy obszarów wiejskich, jak i sami rolnicy, informacje o działalności ARiMR chcieliby pozyskiwać przede wszystkim bezpośrednio od pracowników ARiMR w placówkach Agencji (odpowiednio: ok. 30 proc. i ok. 44 proc.)
oraz ze strony internetowej ARiMR (odpowiednio: blisko 26 proc. i blisko 38 proc.).
Gminy i konsultacje
Pytani o to, co należałoby poprawić w funkcjonowaniu Agencji, rolnicy i mieszkańcy wsi, wskazywali na potrzeby: szerszego rozpowszechniania informacji o jej ofercie, bliższą współpracę z Agencji z gminami i częstsze udzielanie konsultacji indywidualnych.
Dodajmy, że badania w ramach projektu „Polska Wieś i Rolnictwo 2020” zrealizowano w okresie: sierpień – grudzień 2020 r. przez konsorcjum firm: Grupa BST i EU-Consult na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Badanie przeprowadzono w całej Polsce w oparciu o statystycznie reprezentatywną próbę mieszkańców wsi.
A jak wy oceniacie pracę ARiMR?
Zapraszamy do dzielenia się opiniami na temat formy i jakości waszych kontaktów z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Czy i w czym Agencja wam pomogła? Czy jest skuteczna w rozwiązywaniu problemów i wsparciu dla rolników? Co funkcjonuje dobrze, a co należy zmienić?
Napiszcie.
Źródło: MRiRW, ARiMR
Foto: Wikipedia