W ciągu pierwszych 24 dni marca wolumen eksportu produktów rolnych z Ukrainy transportem drogowym wyniósł 252,6 tys. ton, co stanowi niewielką zmianę w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jednocześnie dynamika eksportu przez punkty graniczne wykazuje mieszane tendencje. Informację tę podano na kanale Spike Brokers w Telegramie.
Więcej ukraińskich towarów rolnych trafia do Rumunii, Słowacji i Węgier
Największy wzrost w marcu (r/r) odnotowano na granicy rumuńskiej – o prawie 8%, do 66 tys. ton. Pozytywną dynamiką charakteryzowały się również kierunki słowacki i węgierski, gdzie udział eksportu rolnego wzrósł o 3,5% i 3% – odpowiednio do 15,7 tys. ton i 30,3 tys. ton.
Przez polską granicę przyjeżdża nieco mniej produktów rolnych niż przed rokiem
Jednocześnie na granicach polskiej i mołdawskiej zaobserwowano niewielki spadek przepływu produktów rolnych, porównywalny z analogicznym okresem ubiegłego roku – do 104,3 tys. ton i 36,2 tys. ton” – czytamy w raporcie.
Z Ukrainy wywożony jest najczęściej cukier i olej słonecznikowy
Liderami eksportu w regionie są olej słonecznikowy (31,3 tys. ton) i cukier (26,2 tys. ton).
„Koszt transportu zboża drogą lądową na terenie kraju wzrósł o 2-3 dolary, podczas gdy ceny na trasach europejskich pozostają bez zmian” – dodali eksperci.
Jeśli chodzi o stawki szczegółowe, to za przewóz produktów rolnych na podstawie autozniżek z Ukrainy (obwód tarnopolski) na dzień 26 marca były one następujące: do środkowo-wschodnich Włoch – 110-137 euro, do centralnej Bułgarii – 85-115 euro.
Przy przewozie ładunków z tego samego regionu krytymi pojazdami stawki są następujące: do Włoch Środkowych i Wschodnich – 85-120 euro, do centralnej Bułgarii – 76-90 euro.
W przypadku krajowego transportu drogowego ciężarówkami z centralnej Ukrainy stawki są następujące: ukraińskie porty Dunaju – 33–39 USD, porty Wielkiej Odessy – 19–24 USD.
Od kilku tygodni na krajowych stacjach paliw widoczny jest delikatny trend spadkowy, który przyspieszył nieco w ostatnich dniach. W efekcie średnia cena detaliczna benzyny oddala się od granicy 6,0 zł/l, a diesel się do tego poziomu zbliża. Kończący się sezon grzewczy przekłada się na zmniejszenie popytu na olej opałowy. Sprawia to, że w hurcie różnica w wycenie dwóch głównych paliw (ON jest droższy) spadła poniżej 15 groszy na litrze i jest najmniejsza od 30 – października ub. roku. Niestety ceny ropy rosną na świecie od ponad tygodnia przy równoczesnym lekkim osłabieniu złotego. Przełożyło się to już na wzrost cen paliw w hurcie i obniżenie rekordowych (dla Pb95) marż detalicznych.
Aktualne ceny na stacjach paliw
Według e-Petrol.pl w połowie 13-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,94 i 6,08zł/l. Oznacza to, że ceny popularnej benzyny i diesla spadły o 4 grosze na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia autogazu obniżyła się o 2 grosze do 3,13 zł/l.
Cena średnia paliw w detalu: 26-03-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).
Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 57-61 gr/l w detalu i 64-81 groszy na litrze w hurcie.
Ceny paliw mocno spadły w skali roku(tabela)
W hurcie ceny benzyny wzrosły bardziej niż diesla w ostatnim tygodniu
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 26-go marca 2025, cena netto litra Pb95 wzrosła o 13 groszy (+7 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,619 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 8 groszy (-4 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,736 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) zmniejszyła się do14 groszy (benzyna jest tańsza) z 20 groszy tydzień wcześniej.
Od początku 2025 roku benzyna 95 i ON w hurcie tanieją odpowiednio o 9 i 17 groszy na litrze. Dla porównania, średnia cena ON wzrosła na stacjach paliw o 1 gr/l, a Pb95 tanieje tylko o 6 groszy za litr od początku tego roku.
Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku
2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).
Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)
Notowania ropy Brent i USD/PLN (wykres)
Notowania ropy odbiły o ok. 5% od swoich minimów
Notowania ropy Brent mocno spadały od trzeciej dekady lutego osiągając 5-go marca 6-miesięczny dołek (ok. 69 usd/b). Niestety po okresie stabilizacji wokół 70 usd/b ropa odbiła w górę do powyżej 73 usd/ w czwartkowe popołudnie (27.03.2025).
Powodem ostatniego odbicia są obawy o niedobory podaży po tym, jak prezydent USA Donald Trump zagroził nałożeniem ceł na kraje importujące ropę i gaz z Wenezueli. Wzrosty wspierane są też większym niż oczekiwano spadkiem zapasów ropy w USA.
Złoty osłabił się nieco w ostatnim czasie, ale i tak dolar kosztuje poniżej 3,9 zł
Jeszcze 18.03.2025 kurs dolar/złoty spadł w okolice 3,82 złotego podczas gdy w połowie stycznia dolar kosztował nawet 4,17 złotego. Kilka pierwszych dni marca przyniosło, niespotykane od lat, załamanie kursu dolara do euro, a przy okazji również do złotego. Ostatni tydzień przyniósł jednak odwrócenie trendu na eurodolarze (dolar umocnił się o blisko 2% do euro), co przeceniło polską walutę.
Dzisiaj (27.03.2025) dolar kosztuje 3,87 złotego, czyli 2 grosze więcej niż przed tygodniem. Droższa ropa i słabszy złoty przełożyły się razem na wzrost cen paliw w hurcie.
Wahania kursu USD/PLN zależą najmocniej od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.
Złoty pozostaje silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami w najbliższych miesiącach. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która pozostaje wysoka.
Dodatkowo popytowi na polskie aktywa (obligacje i akcje) pomagają perspektywy zakończenia wojny Rosji z Ukrainą.
W tym roku marże stacji paliw ze sprzedaży benzyny wzrosły już do rekordowego poziomu
W połowie 13 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 25 groszy/l dla ON (-12 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 28 grosze na litrze (-15 groszy w skali tygodnia).
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży benzyny i ON mocno wzrosły by spaść dopiero w ostatnim tygodniu.
W konsekwencji uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny (32 gr/l) przekracza w 2025 roku o 2 grosze/l średnią marżę z rekordowego 2024 roku i o 11 gr/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l).
Uśredniona marża modelowa na sprzedaży ON (21 gr/l) przekracza o 4 grosze średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l, ale jest równocześnie o 4 grosze niższa od rekordu z 2024 roku (patrz wykres).
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Polska intensyfikuje działania w związku z wykryciem pryszczycy na Słowacji. Inspekcja Weterynaryjna prowadzi szeroko zakrojone kontrole gospodarstw, do których w ostatnich tygodniach trafiły zwierzęta z zagrożonych obszarów. Wykonywane są badania laboratoryjne, a miejsca te objęto kwarantanną.
Jak wygląda sytuacja w Polsce?
– Monitorujemy każdy przypadek, aby jak najszybciej wychwycić potencjalne ogniska zakażeń. Skuteczna izolacja i diagnostyka to klucz do powstrzymania choroby – informują służby weterynaryjne.
Tymczasem w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym trwa walka z czasem. Eksperci pracują w trybie 24-godzinnym, analizując pobrane próbki. Stawką jest zdrowie zwierząt hodowlanych i stabilność rynku rolnego.
Weterynarze zgłaszają chaos
O ile w laboratoriach panuje wzmożona mobilizacja, o tyle na polsko-słowackiej granicy sytuacja wygląda mniej optymistycznie. Oddelegowani tam weterynarze alarmują o brakach organizacyjnych i trudnych warunkach pracy.
Jak wynika z pisma Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pracowników Inspekcji Weterynaryjnej (OZZPIW) skierowanego do Głównego Lekarza Weterynarii, wśród największych problemów wymienia się:
• Niejasne procedury i brak jednoznacznych wytycznych,
• Fatalne warunki socjalne na posterunkach,
• Kadrowe i finansowe niedobory, które utrudniają skuteczną kontrolę,
• Nieuregulowany status prawny obowiązków inspektorów weterynarii.
Pracownicy Inspekcji chcą konkretnych odpowiedzi: na jakiej podstawie wyznaczono dyżury, jak są rozliczane nadgodziny i czy przewidziano rekompensaty za wyjątkowo trudne warunki pracy.
– Nie kwestionujemy potrzeby działań w sytuacji kryzysowej, ale ignorowanie problemów organizacyjnych nie służy ani skuteczności kontroli, ani bezpieczeństwu pracowników – podkreślają przedstawiciele OZZPIW.
Bartosz Czarniak z POLSUS trafnie analizuje aktualną sytuację na rynku trzody chlewnej, wskazując na dynamiczny wzrost cen oraz strukturalne problemy, które mogą mieć długofalowe konsekwencje dla polskiej produkcji wieprzowiny.
Gwałtowny wzrost cen – skok o 12% w tydzień!
Jeszcze tydzień temu cena świń w klasie E wynosiła ok. 7,50–7,80 zł/kg, a obecnie sięga 8,30–8,60 zł/kg. To wzrost o 80 groszy – 1 zł na kilogramie w zaledwie kilka dni, czyli aż 12% w górę! W notowaniach ISW z 25 marca 2025 cena średnia wyniosła 1,908 euro/kg (7,95 zł/kg), a na ostatniej sesji ISW (26.03.2025) wzrosła o kolejne 0,13 euro/kg, osiągając 1,85 euro/kg (7,71 zł/kg).
Tym samym ceny w Polsce oderwały się od stawek niemieckich, które długo utrzymywano na niższym poziomie, ale w końcu VEZG musiał podnieść stawki, aby zapewnić odpowiednią podaż. Teraz różnica między cenami polskimi a niemieckimi wynosi już 60–90 groszy/kg, co oznacza, że surowca brakuje nie tylko u nas, ale i na całym rynku europejskim.
Podaż świń spada, a ceny idą w górę
Ciągły wzrost cen to efekt malejącej liczby ubojów oraz spadku masy ubojowej zwierząt. W praktyce oznacza to jedno: podaż maleje szybciej niż popyt, co prowadzi do dalszych podwyżek. Mniejsze zakłady (które kupują przez ISW) oraz duże przetwórnie (VEZG) zaczynają rywalizować o surowiec, co przyspiesza wzrost cen.
Czy Polska odbuduje swoje pogłowie świń?
Mimo wysokich cen, Polska wciąż jest uzależniona od importu warchlaków, głównie z Danii. Jak zauważył Czarniak, przez ostatnie 8 lat wydaliśmy na ich zakup aż 20 miliardów złotych, czyli średnio 2,5 miliarda rocznie. Te pieniądze zamiast wspierać polskich rolników, trafiają do zagranicznych producentów.
Aby sytuacja się zmieniła, potrzebne są:
Stabilne, wysokie ceny, które pozwolą rolnikom na odbudowę pogłowia.
Zmiany w prawie, umożliwiające łatwiejsze i szybsze uzyskiwanie pozwoleń na budowę nowych chlewni – zwłaszcza dla loch.
Krajowa strategia rozwoju rynku trzody chlewnej, która ograniczy uzależnienie od importu.
Przed nami noc z umiarkowanym zachmurzeniem a na Mazurach, Warmii, Kaszubach dużym. Na termometrach na wysokości 2 metrów od 0 do +2 stopni na zachodzie, północy i w centrum kraju do +2/+4 na wschodzie i południu. Miejscami w rejonie Włocławka, Kutna, Łodzi temperatura spadnie do -1 stopnia. Przy gruncie do -3 stopni.
W ciągu dnia z wyjątkiem południa kraju, gdzie z upływem godzin będzie coraz więcej chmur i północy, gdzie przed południem chmur również będzie sporo dominować ma niemal bezchmurna pogoda z umiarkowanym wiatrem a na południu również silnym ze wschodu. Na termometrach od 12 stopni w Lesku do +18 stopni w rejonie Myśliborza i Głogowa.
Według Zagranicznej Służby Rolniczej (FAS) Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA) przewiduje się, że w sezonie 2025/26 Brazylia, największy producent i eksporter soi na świecie, osiągnie kolejne rekordowe zbiory soi.
Oczekiwany jest wzrost zasiewów
FAS prognozuje, że brazylijscy producenci zwiększą powierzchnię upraw soi do 48,2 mln hektarów (ha) w sezonie 2025/26, w porównaniu z szacowanymi 47,3 mln ha w sezonie 2024/25.
Wraz ze wzrostem popytu na soję na świecie, powierzchnia jej upraw w Brazylii zwiększyła się o 20% w ciągu ostatnich czterech lat.FAS przewiduje, że obszar ten będzie się nadal powiększał, gdyż brazylijski rząd koncentruje się na przekształcaniu zdegradowanych pastwisk w grunty rolne.
Produkcja soi powinna ustanowić nowy rekord na poziomie 173 mln ton
Produkcja soi w sezonie 2025/26 ma wynieść 173 mln ton metrycznych, co stanowi wzrost w porównaniu z szacowanymi 169,5 mln ton zebranych w tym sezonie (zbiory się kończą).
Produkcja soi w Brazylii według USDA (mln ton):
Zapowiada się kolejny sezon z rekordowym eksportem soi
Eksport soi ma osiągnąć rekordowe poziomy w tym sezonie, przy czym całkowity eksport szacuje się na 108,3 mln ton w roku gospodarczym 2024/25 i 112 mln ton w roku gospodarczym 2025/26.
Eksportowi brazylijskiej soi sprzyja słaba krajowa waluta
Kurs wymiany brazylijskiego reala na dolara amerykańskiego prognozowany jest na poziomie 6,00 reala za 1 USD zarówno w 2025 r., jak i w 2026 r. Real nadal traci na wartości, co pozytywnie wpływa na eksport i opłacalność produkcji.
Najnowszy raport Głównego Urzędu Statystycznego informuje, że ceny skupu podstawowych produktów rolnych1 wzrosły w lutym 2025 r. zarówno w stosunku do miesiąca poprzedniego (o 1,7%), jak i w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (o 7,2%).
W skali miesiąca wzrosły ceny skupu wszystkich podstawowych produktów rolnych z wyjątkiem mleka
Według GUS w lutym 2025 r. w stosunku do stycznia 2025 r. wzrosły ceny skupu wszystkich podstawowych produktów rolnych z wyjątkiem mleka.
Tylko żywiec wieprzowy potaniał w skali roku
Ceny skupu podstawowych produktów rolnych, poza cenami żywca wieprzowego w lutym 2025 r. były wyższe od notowanych w lutym 2024 r.
Ceny skupu i ceny uzyskiwane przez rolników na targowiskach
W lutym 2025 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem, jak również w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku, zarówno w skupie, jak i na targowiskach ceny większości produktów rolnych były wyższe. W skali miesiąca spadły ceny owsa i mleka w skupie oraz ziemniaków na targowiskach. Po cenach niższych niż w lutym 2024 r. sprzedawano żywiec wieprzowy w skupie, a także owies i ziemniaki na obu rynkach.
Ceny ważniejszych produktów rolnych w lutym 2025 r.
W lutym 2025 r. za pszenicęw skupie płacono 91,87 zł za dt, tj. więcej niż w poprzednim miesiącu (o 0,4%), jak i w analogicznym okresie ub. roku (o 12,7%). Na targowiskach cena pszenicy (113,92 zł za dt) wzrosła o 1,0% w stosunku do stycznia br. i o 2,5% w porównaniu z lutym 2024 r.
Cena żytaw skupie (71,63 zł za dt) była o 2,6% wyższa niż w styczniu 2025 r. i o 21,2% – niż w lutym ub. roku. W obrocie targowiskowym cena żyta (86,86 zł za dt) wzrosła zarówno w skali miesiąca (o 0,5%), jak i w skali roku (o 3,9%).
W lutym 2025 r. za ziemniaki w skupie płacono 111,23 zł za dt, tj. o 0,9% więcej niż w poprzednim miesiącu, ale o 12,2% mniej niż w analogicznym okresie ub. roku. Na targowiskach cena ziemniaków (209,68 zł za dt) spadła o 1,0% w stosunku do stycznia br. i o 9,7% w porównaniu z lutym 2024.
Cena żywca wołowego w skupie (12,51 zł za kg) była o 3,7% wyższa w skali miesiąca i o 24,8% – w skali roku. Na targowiskach żywiec wołowy (12,26 zł za kg) sprzedawano drożej w porównaniu ze styczniem br. (o 1,2%), jak i z lutym ub. roku (o 7,7%).
W lutym 2025 r.za żywiec wieprzowy w skupie płacono 5,89 zł za kg, tj. o 2,5% więcej niż przed miesiącem, ale o 18,9% mniej niż przed rokiem.
Cena skupu drobiu rzeźnego (5,82 zł za kg) wzrosła o 4,8% w stosunku do styczna br. i o 14,6% w porównaniu z lutym 2024 r.
Za hl mleka płacono w skupie 227,38 zł, tj. o 0,9% mniej niż w poprzednim miesiącu, ale o 10,7% więcej niż przed rokiem
Ceny ryżu spadły po tym, jak Indie zniosły ostatnie z istniejących ograniczeń na eksport ryżu. Cena za tonę referencyjnego białego ryżu tajskiego, która w styczniu 2024 r. wynosiła 669 USD, spadła do 405 USD w zeszłym tygodniu.
Indeks światowych cen ryżu FAO
Indie chcą podwoić eksport produktów rolnych w ciągu 5 lat
Decyzja o zniesieniu ograniczeń została podyktowana chęcią Indii zwiększenia eksportu produktów rolnych i żywności, aby zwiększyć dochody rolników na tle ogólnego spowolnienia gospodarczego w kraju.
Według ministra handlu Piyusha Goyala plan zakłada zwiększenie dostaw do 100 miliardów dolarów do 2030 r. z 48,15 miliardów dolarów w latach 2023–2024.
„W zeszłym roku z Indii wyeksportowano produkty warte około 50 miliardów dolarów” – powiedział wcześniej minister. – Mam nadzieję, że zobaczymy liczbę trzycyfrową, 100 miliardów dolarów”.
Ograniczenia eksportowe z 2022 roku wywindowały ceny ryżu na wieloletnie maksima
W 2022 r. w Indiach wprowadzono ograniczenia eksportowe. W wyniku tej decyzji cena białego ryżu tajskiego wzrosła do najwyższego poziomu od 2008 r.
Indie zaczęły łagodzić środki ograniczające we wrześniu ubiegłego roku.
W tym sezonie eksport indyjskiego ryżu powinien być rekordowy
Eksport ryżu z Indii, który w 2023 r. wyniósł 14 mln ton, może osiągnąć rekordowe 21,5 mln ton między wrześniem 2024 r. a październikiem 2025 r.
Zgodnie z szacunkami S&P Global, powrót indyjskiego ryżu negatywnie odbije się na eksporterach z Pakistanu, którzy zyskali udziały w rynku Indonezji i Afryki Wschodniej na skutek spadku dostaw z Indii.
USDA szacuje, że eksport ryżu z Pakistanu w okresie 12 miesięcy do maja 2025 r. wyniesie zaledwie 5,8 mln ton, co stanowi spadek o 11,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Tymczasem kraje afrykańskie oraz producenci pasz i etanolu w Azji Wschodniej będą mogli ponownie kupować ryż po niższych cenach.
Indie są wiodącym dostawcą ryżu, na który jest duże zapotrzebowanie w krajach afrykańskich. Według International Food Policy Research Institute, w 2022 r. dostawy indyjskie stanowiły ponad 60 proc. importu ryżu do 17 krajów afrykańskich i ponad 80 proc. importu do dziewięciu, w tym Somalii.
Według FAO światowa produkcja, zużycie i zapasy ryżu będą w tym sezonie rekordowo wysokie
Światowa produkcja, zużycie i zapasy ryżu według FAO (mln ton):
Europejskie Forum Rolnicze w Jasionce to nie tylko coroczne spotkanie ekspertów, polityków i rolników. To barometr nastrojów, pole dyskusji o przyszłości i lustrzane odbicie problemów, z którymi zmaga się wieś. Tegoroczna edycja nie pozostawiła złudzeń – rolnictwo stoi na rozdrożu, a decyzje, które zapadną w najbliższych miesiącach, mogą mieć wpływ na jego kształt na lata.
Co usłyszeliśmy w Jasionce?
Głównym tematem forum była umowa handlowa UE z krajami Mercosur. Z jednej strony słyszymy, że to szansa na otwarcie nowych rynków. Z drugiej – obawy rolników, że zalew taniej żywności z Ameryki Południowej dobije i tak już osłabione europejskie gospodarstwa. Minister rolnictwa mówi, że Polska sprzeciwia się umowie, ale czy rzeczywiście mamy narzędzia, by ją zatrzymać? Czy nie będzie jak zawsze – decyzja zapadnie gdzieś daleko, a my zostaniemy z jej skutkami?
Padło też wiele słów o definicji aktywnego rolnika. Brzmi jak biurokratyczna formalność, ale w rzeczywistości to kwestia fundamentalna – komu należą się unijne dopłaty? Kto rzeczywiście uprawia ziemię, a kto tylko zbiera pieniądze? Resort zapewnia, że pracuje nad zmianami, ale rolnicy wciąż czują, że ich głos w tej sprawie nie jest wystarczająco słyszany.
Wracamy z pierwszego dnia Forum z pytaniem, na które trudno znaleźć prostą odpowiedź – dokąd zmierza polskie i europejskie rolnictwo? I czy jeszcze mamy wpływ na kierunek tej drogi?
Jeśli prowadzisz gospodarstwo, pracujesz w branży rolniczej lub po prostu interesujesz się tematyką bezpiecznej pracy na wsi, mamy dla Ciebie świetną okazję! Dołącz do konferencji „Bezpieczeństwo pracy w rolnictwie – wspólne dobro” i dowiedz się, jak unikać zagrożeń, poprawić warunki pracy i zadbać o swoje zdrowie.
Kiedy i gdzie odbędzie się konferencja?
Konferencja odbędzie się 9 kwietnia 2025 roku o godzinie 10:00 w Lubuskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Kalsku (Kalsk 91, 66-100 Sulechów). Rejestracja uczestników rozpocznie się o godzinie 9:30.
Dla kogo przeznaczona jest konferencja?
Wydarzenie skierowane jest do:
rolników,
mieszkańców obszarów wiejskich,
doradców rolniczych,
przedsiębiorców związanych z rolnictwem.
Patronat honorowy i partnerzy konferencji
Honorowy patronat nad wydarzeniem objęli:
Czesław Siekierski – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
Marcin Stanecki – Główny Inspektor Pracy,
Marek Cebula – Wojewoda Lubuski,
Marcin Jabłoński – Marszałek Województwa Lubuskiego.
Partnerami wydarzenia są:
Lubuska Izba Rolnicza,
Oddział Regionalny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Zielonej Górze,
Oddział Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Zielonej Górze.
Patronat medialny nad konferencją objął Agro Profil.
Program konferencji „Bezpieczeństwo pracy w rolnictwie”
Podczas konferencji poruszone zostaną kluczowe tematy związane z bezpieczeństwem pracy w rolnictwie, w tym:
Zadania i działania Państwowej Inspekcji Pracy, KRUS i LODR w zakresie poprawy warunków pracy w rolnictwie,
Koszty społeczne wypadków w rolnictwie indywidualnym,
Wyniki kontroli w gospodarstwach rolnych w województwie lubuskim.
Jak się zarejestrować?
Konferencja odbędzie się w trybie stacjonarnym. Aby wziąć udział, należy dokonać rejestracji do 4 kwietnia 2025 roku.
Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych do wzięcia udziału w tym wydarzeniu. Nie przegap okazji do zdobycia cennej wiedzy na temat bezpieczeństwa pracy w rolnictwie!
W poniedziałek, 24 marca 2025 roku, około godziny 10, doszło do dramatycznego wypadku na drodze w Głubczycach. BMW, prowadzone przez 21-letnią kobietę, zderzyło się z ciągnikiem rolniczym marki Ursus, który z przyczepą znalazł się na skrzyżowaniu. Po zderzeniu pojazd przewrócił się na bok, blokując drogę.
Na miejscu natychmiast pojawiły się służby ratunkowe, które stwierdziły, że kobieta wymagała hospitalizacji z powodu obrażeń ciała i dolegliwości bólowych. 21-latka została przewieziona do szpitala, gdzie rozpoczęto jej leczenie. Mimo dramatycznego wyglądu zdarzenia, traktorzysta, 42-letni mężczyzna, nie odniósł żadnych obrażeń i nie wymagał pomocy medycznej.
Wstępne ustalenia policji wskazują, że do wypadku doprowadziła niewłaściwa decyzja traktorzysty, który nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu samochodowi osobowemu. Z informacji zebranych przez funkcjonariuszy wynika, że mężczyzna nie zachował ostrożności, co doprowadziło do tragicznego zderzenia. Policjanci zabezpieczyli miejsce wypadku i prowadzą dalsze śledztwo w tej sprawie.
Choroba pryszczycy, która dotyka zwierzęta parzystokopytne, rozprzestrzenia się w Europie w niepokojącym tempie. Po pierwszych przypadkach wykrytych w Niemczech w styczniu 2025 roku, ogniska choroby zaczęły pojawiać się także na Węgrzech i Słowacji, a najnowsze informacje dotyczące Węgier wskazują na wyjątkowo poważną sytuację.
Kolejne ognisko pryszczycy na Węgrzech
Na Węgrzech, w regionie Győr-Moson-Sopron, stwierdzono drugie ognisko pryszczycy w stadzie liczącym 3000 sztuk bydła mlecznego. Pierwsze objawy choroby pojawiły się 25 marca, kiedy to zwierzęta zaczęły wykazywać niepokojące symptomy: ślinotok, pianę na pyskach, pęcherze na wymionach oraz utykanie jednej z jałówek.
Następnego dnia, 26 marca, badania laboratoryjne potwierdziły obecność wirusa, a władze weterynaryjne natychmiast wprowadziły środki zapobiegawcze. Decyzja o uboju chorych zwierząt oraz restrykcjach w obszarze powiatów Győr i Mosonmagyaróvár jest krokiem w stronę ograniczenia dalszego rozprzestrzeniania się wirusa.
Rozprzestrzenianie się pryszczycy w Europie
Przyspieszony rozwój sytuacji w Europie budzi coraz większe obawy. Po Niemczech, Węgrzech i Słowacji, gdzie w tej chwili zarejestrowano już cztery ogniska choroby, rząd Słowacji wprowadził stan wyjątkowy na terenie całego kraju. Sytuacja w regionie staje się coraz bardziej niekontrolowana, a liczba zakażonych zwierząt rośnie. W odpowiedzi na zagrożenie, Słowacja podjęła szeroko zakrojone działania mające na celu zapobieżenie dalszemu rozprzestrzenianiu się wirusa.
W Polsce Ministerstwo Rolnictwa podjęło decyzję o wprowadzeniu zakazu importu zwierząt, mięsa, mleka oraz przedmiotów mogących przenosić wirusa pryszczycy.
Ta strona korzysta z plików cookies. Służą do tego, by strona działała prawidłowo a także do analizowania ruchu na stronie, a także, by wyświetlać Ci lepiej dopasowane treści i reklamy. Stosujemy również cookies podmiotów trzecich. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności i cookies.
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas poruszania się po witrynie. Niektóre z nich są przechowywane w przeglądarce, bo są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie podmiotów trzecich, które pomagają nam analizować i rozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie oraz pliki stosowane w celach reklamowych będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Masz również możliwość rezygnacji z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może wpłynąć na wygodę przeglądania.
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
To ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Analityczne”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
To ciasteczko jest stosowane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, aby udokumentować zgodę użytkownika na ciasteczka z kategorii "Funkcjonalne".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
To ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Niezbędne”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
To ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Inne”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
To ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Wydajnościowe”.
viewed_cookie_policy
11 months
To ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji, czy użytkownik wyraził zgodę na korzystanie z plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzjący wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.