Co znajdziesz w artykule?
Na krajowych stacjach ceny średnie głównych paliw spadły o 9 groszy w ostatnim tygodniu, podczas gdy w hurcie nastąpiło delikatne odbicie. Niższe ceny płacone przy dystrybutorach to efekt wcześniejszych, dużych przecen w cennikach hurtowych. Stacje mogą nadal obniżać ceny, ponieważ ich marże są w tym roku rekordowo wysokie.
Ceny hurtowych obu głównych paliw spadły we wrześniu o 16-18 groszy na litrze
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 18-go września 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 4 grosze (-13 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,457 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o symboliczny 1 grosz (-16 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,560 zł/l (bez VAT). Od początku miesiąca ceny obu głównych paliw spadły w hurcie o 16-18 groszy na litrze. Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 obniżyła się do 13 groszy z 14 groszy tydzień wcześniej.
Notowania ropy spadły do poziomów niewidzianych od końca 2021 roku
Wyceny ropy mocno spadały w I dekadzie września w obawie o zmniejszenie popytu w Chinach, USA i Europie. Do spadku ceny ropy przyczyniało się też zapowiedziane wcześniej przez kartel OPEC+ zwiększenie podaży surowca od października i prognozy (też OPEC) zapowiadające znaczący spadek globalnej konsumpcji ropy w 2025 roku. Przecenom na rynku sprzyja również presja wywierana na Izrael, by ten zawarł jakieś porozumienie z Hamasem. W konsekwencji wymienionych czynników cena ropy Brent spadła z ok. 80 usd/b na sesji z 25.08.24 do poniżej 70 usd/b podczas środowej sesji (10.09.2024). Niestety w ostatnich dniach ropa odrobiła część strat, wracając w okolice 74 usd/baryłkę (Brent).
Kierowcom pomaga nadal tani dolar
Po spadku na długoterminowe minima (3,81 zł za dolara) w dniu 23-go sierpnia, kurs usd/pln wzrósł w okolice 3,98 w środę (28.08.2024). W ostatnim tygodniu złoty umocnił się do dolara (do poniżej 3,83 zł za usd w środę – 18.09.2024), a wynika to ze spadku notowań najważniejszej pary walutowej świata, czyli eurodolara.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnej tendencji zmian notowań pary EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Dolar tracił w sierpniu do euro, ponieważ najnowsze dane gospodarcze napływające z USA zwiększały prawdopodobieństwo rozpoczęcia cyklu obniżek stóp procentowych w USA. Ostatecznie FED obniżył w środę stopy procentowe w USA aż o 50 punków bazowych wywołując 0,5% wzrost kursu euro do dolara zaraz po ogłoszeniu decyzji. Wcześniej, bo już w czerwcu, a następnie na początku września cykl łagodzenia polityki monetarnej rozpoczął Europejski Bank Centralny. Jednocześnie złoty powinien pozostawać mocny, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęca to międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).
W detalu cena średnia dwóch głównych paliw spadła o 9 groszy w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl w połowie 38-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,03 i 6,05 zł/l. Oznacza to, że cena obu głównych paliw spadła o 9 gr/l w skali tygodnia (-7 gr/l tydzień wcześniej). Jednocześnie cena średnia LPG nie wzrosła aż o 8 groszy do 2,87 zł/l.
Cena średnia paliw w detalu: 18-09-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,79 zł/l (-12 gr/l);
• Pb95: 6,03 zł/l (-9 gr/l);
• ON: 6,05 zł/l (-9 gr/l);
• LPG: 2,87 zł/l (+8 gr/l).
Aktualnie, paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).
Jednocześnie ceny w hurcie i detalu (wyjątek ON) są niższe niż przed rokiem.
Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)
Wykres poniżej pokazuje jak ceny w hurcie mocno „odjechały” w dół od cen detalicznych !
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent na tle zmian kursu usd/pln
Marże modelowe stacji ze sprzedaży paliw są w tym roku rekordowe
W połowie 38 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 44 gr/l dla ON (66 groszy w skali tygodnia) i aż 56 gr/l dla Pb95 (-10 gr/l w skali tygodnia).
W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (28,8 gr/l) jest o 4 grosze wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (28,0 gr/l) przewyższa też o 4 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com