Co znajdziesz w artykule?
Na stacjach paliw ceny lekko spadają w sierpniu, co jest konsekwencją dużych przecen na rynku hurtowym w poprzednich pięciu tygodniach z rzędu. Niestety w ostatnich dniach spadek cen w hurcie wyhamował.
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 15-go sierpnia 2024, cena netto litra Pb95 spadła o 1 grosz (-12 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,822 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 3 grosze (-9 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,864 zł/l (bez VAT). Od początku sierpnia benzyna tanieje w hurcie o 10 groszy, a ON o tylko 1 grosz na litrze.
W lipcu spadek cen benzyny w hurcie sięgnął 16 groszy dla Pb95, podczas gdy cena diesla spadła o 29 groszy/l w skali miesiąca (bez VAT). Lipcowe przeceny w hurcie wynikały ze spadających notowań ropy. Niestety, na stacjach paliw spadki cen średnich dwóch głównych paliw ograniczyły się w lipcu do 7-10 groszy na litrze i ta tendencja utrzymuje się w sierpniu, co oznacza zbliżone do rekordowych lub rekordowe marże detaliczne uzyskiwane ze sprzedaży.
PKN Orlen (też inne sieci stacji) ma zatem duży margines zysku do stosowania wakacyjnych upustów na swoich stacjach.
W ostatnich dniach ropa odbiła w górę z 6-miesięcznego dołka
Na początku sierpnia ceny ropy Brent spadły do poziomu najniższego od 6 miesięcy (ok. 76 usd/b) pod wpływem, jak się okazało później nadmiernych, obaw o stan amerykańskiej i chińskiej gospodarki. Kolejne dni przyniosły jednak zdecydowane odbicie cen do ponad 82 usd/b w poniedziałek 12-go sierpnia 2024. Sprzyjały temu obawy o rozszerzenie konfliktu na Bliskim Wschodzie. W miniony wtorek i środę ropa oddała 1/3 wcześniejszego wybicia, spadając w okolice 80 usd/b. Zagrożenia eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie są stale obecne i co jakiś czas podbijają ceny surowca. Z drugiej jednak strony światowa podaż ropy jest duża z uwagi na rekordową produkcję w USA (13,4 mln baryłek dziennie) i przekraczaniu limitu wydobycia przez członków porozumienia OPEC+, w tym Rosję
Kierowcom pomaga wyjątkowo tani dolar
Po umocnieniu złotego z I połowy lipca (kurs usd/pln spadł poniżej 4 zł) nastąpiła stabilizacja wyceny dolara wobec złotego w szeroki przedziale 3,93 – 3,98 złotego za dolara. Ostatnie dni przyniosły zdecydowany ruch w dół, śladem skokowego osłabienia dolara w stosunku do euro. W konsekwencji w czwartkowe południe (15.08.2024) dolar kosztuje tylko 3,884 złotego, czyli ustanawia teraz 3-letnie minima.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnej tendencji zmian notowań pary EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Dolar traci w ostatnich dniach do euro, ponieważ najnowsze dane o inflacji w USA zwiększają prawdopodobieństwo rozpoczęcia cyklu obniżek stóp procentowych w USA. Jednocześnie wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową.
W detalu cena średnia dwóch głównych paliw spadła o 3–4 grosze w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl w połowie 33-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach 6,34 i 6,35 zł/l. Oznacza to, że cena tych paliw spadła o 3 gr/l (Pb95) i 4 gr/l (ON) w skali tygodnia. Jednocześnie, drugi tydzień z rzędu, wzrosła cena średnia LPG używanego do napędu samochodów.
Warto zauważyć, że Orlen i inne największe sieci oferują wakacyjne rabaty, stąd ich ceny stały się teraz atrakcyjne dla kierowców.
Ceny średnie paliw w detalu: 14-08-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,12 zł/l (-2 gr/l);
• Pb95: 6,34 zł/l (-3 gr/l);
• ON: 6,35 zł/l (-4 gr/l);
• LPG: 2,78 zł/l (+5 gr/l).
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).
Jednocześnie ceny w hurcie i detalu są niższe niż przed rokiem (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)
Wykres poniżej pokazuje jak ceny w hurcie mocno „odjechały” w dół od cen detalicznych !
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent na tle zmian kursu usd/pln
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej są zbliżone lub wyższe od rekordowego poziomu
W połowie 33 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 36 gr/l dla ON (-7 groszy w skali tygodnia) i 37 gr/l dla Pb95 (-4 gr/l w skali tygodnia).
W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (24 gr/l) jest o tylko 0,6 grosza niższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (25 gr/l) przewyższa o prawie 1 grosz rekordową marżę z 2020 roku.
Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 mocno ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com