Co znajdziesz w artykule?
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 25-go lipca 2024, cena netto litra Pb95 spadła o 4 grosze (-4 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,929 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 3 grosze (-6 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,945 zł/l (bez VAT).
Od początku lipca benzyna tanieje w hurcie już o 14 groszy, a ON 22 grosze na litrze. W konsekwencji cena hurtowa diesla zbliżyła się do ceny Pb-95.
Przeceny w hurcie wynikają ze spadających notowań ropy przy nawet lekko zwyżkującym kursie dolara. Na stacjach tylko diesel potaniał średnio o kilka groszy, co oznacza coraz wyższe marże detaliczne.
Ropa straciła na wartości 4% w skali tygodnia, ale podrożał nieco dolar
Notowania ropy systematycznie spadają od 5-go lipca, kiedy to kontrakt na ropę Brent zbliżył się do 88 usd/b – najwyżej od połowy kwietnia. W czwartkowe popołudnie (25.07.2024) notowania kontraktu oscylują w okolicy 81 usd/b i ustanawiają 6-tygodniowe minima.
Wprawdzie kurs dolar/złoty podskoczył o kilka groszy (do ok. 3,96 zł) od swoich długoterminowych minimów z połowy miesiąca (3,90), to jednak nadal utrzymuje się znacznie poniżej 4,0 zł za dolara. Ciągle mocny złoty sprzyja importerom ropy i paliw gotowych.
W detalu tylko cena średnia ON spadła o kilka groszy
Według e-Petrol.pl w połowie 30-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,39 zł/l i 6,40 zł/l. Oznacza to, że tylko cena średnia oleju napędowego zmieniła się (spadła o 3 grosze) w skali tygodnia.
Warto zauważyć, że Orlen i inne największe sieci oferują wakacyjne rabaty, stąd ich ceny stały się teraz atrakcyjne dla kierowców.
Ceny średnie paliw w detalu: 24-07-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,17 zł/l (0 gr/l);
• Pb95: 6,39 zł/l (0 gr/l);
• ON: 6,40 zł/l (-3 gr/l);
• LPG: 2,69 zł/l (0 gr/l).
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).
Jednocześnie tylko cena hurtowa i detaliczna benzyny jest minimalnie niższa niż rok temu (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent na tle zmian kursu usd/pln
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej są zbliżone do rekordowego poziomu
W połowie 30 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 32 gr/l dla ON (29 gr/l tydzień wcześniej) i również 32 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 26 gr/l).
W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (23 gr/l) jest o tylko 2 grosze niższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (23 gr/l) zbliżyła się do rekordu od 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 mocno ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com