W połowie lipca 2020 za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić średnio 4,27 zł/l, a za ON 4,21 zł/l. Oznacza to, że na stacjach paliw benzyna 95 oktanów podrożała o 4 grosze, a ON o 2 grosze za litr w skali ostatniego tygodnia. Od połowy czerwca podwyżki wynoszą już 13 groszy za litr Pb95 i tylko 6 groszy za litr oleju napędowego.
Minimalny spadek w cennikach hurtowych (ok. 2 grosze/l dla ON i PB95) w skali ostatniego tygodnia może jedynie spowolnić wzrost cen na stacjach paliw. Warto zauważyć, że dwaj główni państwowi gracze na rynku (Orlen i Lotos) na swoich stacjach utrzymują teraz ujemne marże (cena detaliczna – oficjalna cena hurtowa), szczególnie widoczne to jest w przypadku benzyny 95.
Ceny średnie paliw w detalu: 15-07-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
- Pb98: 4,59 zł/l (+3 gr/l);
• Pb95: 4,27 zł/l (+4 gr/l);
• ON: 4,21 zł/l (+2 gr/l);
• LPG: 1,99 zł/l (+1 gr/l).
Ceny hurtowe Bb95 wyprzedziły cenę średnią na stacjach paliw:
Rynek ropy:
W marcu i kwietniu pandemia koronawirusa wywołała niespotykane wcześniej przeceny na globalnym rynku ropy. Chwilowo notowania amerykańskiej ropy z najbliższym terminem dostawy spadły nawet do wartości ujemnych (sprzedający musiał dopłacić kupującemu kontrakt). Światowy popyt na ropę zmniejszył się o 1/3 (ok. 30 mln baryłek dziennie), gdy większość krajów zamroziło działalność gospodarczą i uwięziło ludzi w domach. W kwietniu kraje OPEC+, broniąc się przed spadkiem cen surowca, ograniczyły jego wydobycie o prawie 10 mln baryłek dziennie. Na początku czerwca członkowie OPEC+ przedłużyli obowiązywanie wcześniejszych limitów wydobycia o kolejny miesiąc, czyli do końca lipca. Warto dodać, że o blisko 2 mln baryłek (-15%) spadło w czasie epidemii dzienne wydobycie ropy w USA.
W czerwcu popyt na paliwa zaczął się powoli odradzać wraz ze zdejmowaniem obostrzeń związanych z epidemią. Ceny ropy zaczęły rosnąć już kilka tygodni wcześniej, gdy kapitał spekulacyjny wykorzystał wyjątkowo niesie poziomy cen do zakupów kontraktów futures na ropę.
Spekulacyjne wzrosty notowań zaczęły się na początku maja. Ropa WTI podrożała w ciągu pięciu tygodni z 12,5 do blisko 40 usd/b w pierwszej dekadzie czerwca, a odmiana Brent umocniła się w tym czasie z ok. 23 do ponad 42 usd/b. Po lekkiej korekcie spadkowej w drugiej dekadzie czerwca notowania surowca wróciły w okolice wspomnianych maksimów i pozostają tam w lipcu.
Globalny rynek ropy jest bliski zbilansowania, a członkowie OPEC i Rosja są zdyscyplinowani w przestrzeganiu porozumienia o cięciu produkcji. W USA produkcja tylko lekko ruszyła w górę w połowie czerwca (+0,5 mln baryłek dziennie) i od tego czasu utkwiła na poziomie 11 mln baryłek dziennie. Przypominam, że przed pandemią Amerykanie wydobywali nawet 13,1 mln baryłek dziennie ropy.
Oczekuje się, że OPEC i sojusznicy, w tym Rosja, zmniejszą już w sierpniu skalę cięcia produkcji do 7,7 mln baryłek dziennie, przewidując odrodzenie popytu do poziomu sprzed pandemii jeszcze w tym roku.
Z drugiej strony powracają obawy o stronę popytową, ponieważ liczba nowych przypadków Covid-19 na świecie bije nowe rekordy. Dotyczy to także USA, gdzie odnotowano ostatnio nawet 60 tys. nowych zachorowań w ciągu doby. To wszystko sprawia, że niektóre kraje (stany w USA) powracają do ograniczeń w przemieszczaniu się i w działalności gospodarczej.
Notowania ropy WTI / Brent (usd/b) na tle pozycji netto kapitału spekulacyjnego (na ropie WTI) (15-07-2020):
Ceny paliw w hurcie:
Zdecydowane odbicie notowań ropy w maju i na początku czerwca przełożyło się na wyższe ceny paliw w hurcie. Ceny ropy ustabilizowały się jednak w ostatnich dniach, a złoty umocnił się do dolara, co przełożyło się na minimalnie niższe ceny w hurcie.
W skali ostatniego tygodnia (kończącego się 15-lipca 2020) cena hurtowa ON i PB95 spadła odpowiednio o 2,4 gr/l i 1,8 gr/l.
Od kilkuletnich minimów z 29-kwietnia Orlen podniósł cenę benzyny Pb95 o 84 grosze, a ON o 53 grosze na litrze.
Na szczęście (dla kierowców) notowania USD/PLN nie są dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen. Kurs dolara utrzymywał się na stabilnym poziomie, oscylując od miesiąca wokół 3,95 złotego, a ostatnie dni przyniosły spadek wartości amerykańskiej waluty w pobliże 3,90 złotego.
W połowie 28-tygodnia 2020 marża modelowa ze sprzedaży Pb95 spadła do minus 13 gr/l (z minus 9 gr/l tydzień wcześniej), a w przypadku ON z 1 gr/l, do minus 1 gr/l. Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.
Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):
Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:
- 2017 r: 17 groszy,
- 2018 r: 20 groszy,
- 2019 r: 18 groszy,
- 2020 r: 27 groszy, ale w 28 tygodniu tego roku marża wyniosła minus 14 gr/l.
Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:
- 2017 r: 13 groszy,
- 2018 r: 9 groszy,
- 2019 r: 10 groszy,
- 2020 r: 26 groszy, a w tygodniu 28 marża wyniosła minus 1 gr/l.
Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)
Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.
Zmiany cen w skali roku:
Zarówno ceny hurtowe, jak i detaliczne paliw są w czerwcu zdecydowanie niższe niż przed rokiem. Warto zwrócić uwagę, że marże stacji paliw aktualnie oscylują w pobliżu zera w przypadku diesla i są ujemne dla PB95 (już od 6 tygodni). Detaliści zarabiają na upustach od oficjalnych cen hurtowych (nadal 20-30 gr/l).
ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:
Ceny hurtowe diesla spadły poniżej ceny Pb95:
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN ORLEN, e-petrol.pl, barchart.com