Co znajdziesz w artykule?
Kampanie cukrownicze w sezonie 2021/2022 trwały wyjątkowo długo, bo aż do końca stycznia. Spowodowane to było kilkoma czynnikami, między innymi trudnymi warunkami atmosferycznymi, które wydłużyły wschody. Od połowy września zaczęły drastycznie drożeć środki potrzebne do produkcji rolnej, które uderzyły w plantatorów buraków. Postawieni pod murem zaapelowali do cukrowni o zmianę warunków kontraktacji. Na drodze negocjacji część spółek podniosła stawki, jednak w niektórych nadal prowadzone są rozmowy. Jak przebiegła tegoroczna kampania i jakie warunki zaproponowały cukrownie w nowym sezonie? O tym przeczytają państwo w artykule poniżej.
Dobre plony pomimo trudnych warunków atmosferycznych
Jak poinformowały spółki KSC, Pfeiffer&Langen, Surdzücker, Nordzücker, mimo trudnych warunków atmosferycznych panujących wiosną 2021 wschody buraków były wydłużone, ale w większości wyrównane. W okresie wzrostu rośliny narażone były na uszkodzenia wywołane żerowaniem szkodników oraz wystąpieniem chorób. W przypadku szkodników na plantacjach obserwowano wystąpienie mszyc, śmietki, przędziorka, błyszczki, rolnic, tarczyka mgławego jednak nie wpłynęło to na plon w znaczącym stopniu.
Wyniki kampanii KSC
Skup surowca w Krajowej Spółce Cukrowej S.A. w kampanii cukrowniczej 2021/22 rozpoczął się 7 września 2021 r. w Cukrowni Kruszwica. Następnie do skupu przystąpiły Cukrownie: Dobrzelin i Kluczewo (14.09.2021 r.), Nakło (16.09.2021 r.), Krasnystaw (24.09.2021 r.), Malbork (27.09.2021 r.) oraz Cukrownia Werbkowice (1.10.2021 r.). Oddziały Krajowej Spółki Cukrowej S.A. skupiły łącznie ponad 6,2 mln ton buraków cukrowych. Poniższy wykres przedstawia procentowy skup buraków w podziale na Oddziały:
Średnia polaryzacja buraków cukrowych w kampanii cukrowniczej w 2021 roku wyniosła 17,17% i w porównaniu do roku poprzedniego jest wyższa o 2,12%. Poniższy wykres przedstawia średnią polaryzację na przestrzeni trzech ostatnich kampaniach cukrowniczych:
Jako pierwsza skup surowca zakończyła Cukrownia Werbkowice 17 grudnia 2021 roku, jako ostatnia Cukrownia Kluczewo 25 stycznia 2022 roku.
- W kampanii cukrowniczej w 2021 roku najwyższą średnią polaryzację posiadały buraki cukrowe skupione w Cukrowni Nakło – 18,28%, najniższą zaś w Cukrowni Dobrzelin – 16,7%.
- Średnie zanieczyszczenie buraków w kampanii cukrowniczej w 2021 roku wyniosło średnio 9,76% i było niższe o 0,62% w stosunku do roku poprzedniego.
- Średni plon buraków z hektara w bieżącej kampanii cukrowniczej wyniósł 58,42 t/ha i w stosunku do roku poprzedniego jest wyższy o 1,52 t/ha. W kampanii cukrowniczej w 2021 roku najwyższy średni plon uzyskali Plantatorzy Oddziału Cukrownia Malbork – 64,72 t/ha, natomiast najniższy Plantatorzy Oddziału Cukrownia Werbkowice 53,72 t/ha.
Na zaproszenie KSC SA w dniu 21 stycznia 2022 r. odbyły się negocjacje pomiędzy Radą Związków Plantatorów Buraka Cukrowego przy KSC S.A. i Zarządem KSC S.A. Strony uzgodniły:
- podwyższenie ceny buraków kontraktowanych – nie mniej niż 35 €/t;
- podwyższenie ceny buraków nadwyżkowych – nie mniej niż 100 zł/t;
- możliwość dalszych negocjacji w zależności od rozwoju sytuacji na rynku cukru i ogólnej sytuacji w rolnictwie.
Zapytaliśmy spółkę czy planują podniesienie stawek kontrakcji jednak otrzymaliśmy odpowiedź, że na razie nie są planowane dalsze podwyżki.
Wyniki kampanii Pfeiffer&Langen
Kampania cukrownicza Pfeiffer&Langen Polska została zakończona: 22 stycznia w Glinojecku i 30 stycznia w Wielkopolsce. Ogółem w okresie 150 dni przerobiono ponad 4,5 mln ton buraków. Średnie plony buraków uzyskane przez plantatorów w porównaniu do roku 2020 były wyższe :
- w rejonie plantacyjnym Glinojeck na poziomie 59,4 t/ha przy polaryzacji 16,11%, natomiast
- w Wielkopolsce 61,5 t/ha przy polaryzacji 16,94%. Najwyższe plony na poziomie 64,4 t/ha uzyskali plantatorzy w rejonie cukrowni Gostyń.
3.02.2022 na Spotkaniu Federacji Związków Plantatorów Buraka Cukrowego Grupy Pfeifer&Langen z Producentem Cukru zostały polepszone warunki skupu buraków w kampanii 2022/2023 oraz premie za buraki dostarczone w ostatnim okresie kampanii 2021/2022. Zmiana warunków na kampanię 2022/2023 wygląda następująco:
- Podwyższona została cena za buraki kontraktowane na 34 Euro/t buraków o standardowej jakości (zaw. cukru 16% i strata wydatku 2%).
- Plantatorzy, którzy dostarczą buraki ze średnią teoretyczną stratą wydatku większą niż wartość 2 % będą rozliczeni jak przy stracie równej 2%.
- Plantatorzy, którzy dostarczą buraki ze średnią teoretyczną stratą wydatku niższą niż wartość 2 % będą rozliczeni wg. osiągniętego wyniku teoretycznej straty wydatku.
- Cena buraków niekontraktowanych będzie wynosić 100 zł/tonę fizyczną.
- Zwyżka ceny buraków dostarczanych przed 1 października i po 10 grudnia będzie obowiązywała również do buraków niekontraktowanych.
Zmiana warunków do kampanii 2021/2022:
Do każdej fizycznej tony buraków dostarczonej w styczniu 2022 zostanie wypłacona dodatkowa jednorazowa premia za trudne warunki odbioru buraków w wysokości odpowiednio:
- za buraki dostarczone od 1 do 7 stycznia – 2 zł.
- za buraki dostarczone od 8 do 14 stycznia – 4 zł.
- za buraki dostarczone od 15 do 29 stycznia – 6 zł.
- Buraki niekontraktowane zostały objęte zwyżką ceny z tytułu dostawy po 10 grudnia w takiej samej wysokości jak buraki kontraktowane.
Wyniki kampanii Sudzücker
Końcem stycznia wszystkie cukrownie koncernu Sudzücker zakończyły kampanie cukrownicza 2021/2022. Wszystkie zakłady łącznie przerobiły 2643 tysiące ton buraków co pozwoliło na wyprodukowanie 400 159 ton cukru. W poszczególnych zakładach wygląda to następująco:
- Cukrownia Świdnica, długość kampanii 133 dni, średni plon 64 t/ha, średnia polaryzacja 17,57%, średnie zanieczyszczenie 8,53
- Cukrownia Strzelin, długość kampanii 138 dni, średni plon 68 t/ha, średnia polaryzacja 17,64%, średnie zanieczyszczenie 8,47
- Cukrownia Cerekiew, długość kampanii 148 dni, średni plon 72 t/ha, średnia polaryzacja 17,44%, średnie zanieczyszczenie 9,12
- Cukrownia Ropczyce, długość kampanii 66 dni, średni plon 63 t/ha, średnia polaryzacja 16,66%, średnie zanieczyszczenie 9,2
Do dnia dzisiejszego tj. 22 luty, nie ma żadnej odpowiedzi z koncernu Sudzücker na postulaty złożone na ręce Prezesa Zarządu w dniu 24 stycznia na proteście przed siedziba Sudzücker we Wrocławiu.
Wyniki kampanii Nordzücker
Nordzücker Polska S.A. poinformował o wynikach kampanii cukrowniczej 2021/2022, która rozpoczęła się w połowie września 2021 roku, a zakończyła się w połowie stycznia 2022 roku przerobem ostatnich buraków w cukrowni w Opalenicy. W trwającej średnio 117 dni kampanii, spółka przerobiła rekordową ilość buraków. W kampanii, w której wzięło udział przeszło 2700 plantatorów, średni plon korzeni wyniósł ponad 63 t/ha, przy średniej zawartości cukru w korzeniach na poziomie powyżej 17,6%.
Skoro wyniki są tak zadawalające to dlaczego nadal plantatorzy nie uzyskali odpowiedzi o podwyżkach o które postulowali? Zapytaliśmy o to rzecznik prasową Nordzücker Polska Katarzynę Szczypek-Moczulską. O to co nam odpowiedziała:
„Przede wszystkim należy wskazać, że Nordzücker Polska oferuje cztery rodzaje umów, z ceną stałą oraz ceną zmienną, obie w wariancie jednorocznym lub dwuletnim. Na początku grudnia ub.r. wspólnie z Plantatorami w ramach posiedzenia Komisji Mieszanej podjęto decyzję o zmianie cen w kampanii 2022/23. Ceny za buraki kontraktowane we wszystkich wariantach umów kontraktacyjnych zostały podniesione o 3 €/t. Podwyżka w wysokości 3 €/t objęła również wszystkie umowy wieloletnie.” – poinformowała rzecznik.
Oferowane stawki wynikają też z tego, że firma jako jedyny producent w całości pokrywa koszty logistyki buraków, co sprawia że plantatorzy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z transportem buraków do cukrowni i nie są nimi obciążani.
Ustalono również, że wszystkie buraki nadwyżkowe dostarczone w kampanii 2022/2023 będą rozliczane po cenach buraków kontraktowanych, co zdecydowanie wyróżnia Nordzücker Polska spośród pozostałych producentów cukru w Polsce. Podobnie jak w latach poprzednich to plantator decyduje jaki plon należy przyjąć do umowy, jak również z jakiego materiału siewnego chciałby skorzystać.
Bazowo ceny buraków kontraktowanych w poszczególnych wariantach umów kształtują się następująco:
• Umowa 1-roczna z ceną stałą – 27,50 €/t
• Umowa 1-roczna z ceną zmienną – 28,10 €/t
• Umowa 2 letnia z ceną stałą – 28,00 €/t
• Umowa 2 letnia z ceną zmienną – 28,60 €/t
„Prognozujemy, że w przypadku umów z ceną zmienną plantatorzy uzyskają znacznie wyższą kwotę końcową, uzależnioną od poziomu ceny sprzedaży cukru w stosunku do ceny referencyjnej. Warto podkreślić, że porównując ofertę poszczególnych koncernów, bazowa cena za buraki jest tylko jedynym z wielu czynników, które należy brać pod uwagę oceniając te oferty.” – zaznacza rzecznik.
Z powyższego materiału wynika, że cukrownie wzięły sobie do serca petycje rolników i zrozumiały, że bez nich nie ma dla nich przyszłości. Szkoda tylko, że godne warunki rolnicy musieli wywalczyć zamiast otrzymać to co jest im po prostu należne za ciężką pracę.